Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Krzywe Béziera w programie Inkscape (cz. 2)

24-11-2015 Autor: Marcin Maćkiewicz


 

Programy grafiki wektorowej nie cieszą się dużą popularnością wśród uczniów – wizytówkę czy dyplom można przecież wykonać nawet w edytorze tekstu. Warto więc pokazać inne zastosowanie takich programów oraz to, że ich obsługa nie jest wcale trudna.
 

Grafika wektorowa, inaczej zwana grafiką obiektową, to jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej. Obrazy grafiki wektorowej przy zastosowaniach niefotorealistycznych charakteryzują się małymi rozmiarami plików i dużymi możliwościami edycyjnymi. Do największych zalet tego rodzaju grafiki należy możliwość skalowania i modyfikowania obiektów bez pogarszania jakości obrazu. Z tego powodu grafika wektorowa wykorzystywana jest m.in. przez twórców gier komputerowych, rysowników komiksów czy twórców bohaterów kreskówek. Jednym z podstawowych narzędzi programów grafiki wektorowej są krzywe Béziera pozwalające na swobodne modelowanie tworzonych obiektów. Podczas realizacji lekcji dotyczącej praktycznego wykorzystania programu grafiki wektorowej wykorzystamy właśnie to narzędzie. Uczniowie muszą jednak wcześniej opanować podstawowe operacje na krzywych Béziera (patrz: „Krzywe Béziera w programie Inkscape cz. 1”, „IT w Edukacji” nr 3/2015). Scenariusz 45-minutowej lekcji zakłada wykonanie ilustracji przedstawiającej rysunkową postać przy użyciu krzywych Béziera oraz nakładania obiektów. Na pierwszy rzut oka zadanie wydaje się bardzo trudne i nie do wykonania dla osób bez talentu artystycznego. Bardzo szybko okazuje się jednak, że korzystając z odpowiedniego narzędzia, każdy jest w stanie poradzić sobie z tym zadaniem. Pierwszym problemem jest wybór odpowiedniego dla uczniów rysunku (w formacie grafiki rastrowej, np. JPG). Ważne, aby zwrócić uwagę na liczbę elementów, z których złożony jest dany obraz. Jego wykonanie nie powinno trwać dłużej niż 30 minut, które pozostaną po odliczeniu czasu potrzebnego na część organizacyjną lekcji, wprowadzenie do tematu i podsumowanie. Na swoich lekcjach wykorzystuję zazwyczaj obrazy składające się maksymalnie z 11 nieskomplikowanych obiektów. Warto wcześniej samodzielnie wykonać taki rysunek, co ułatwi określenie potrzebnego czasu. Pozwoli to również na zaprezentowanie uczniom jego budowy i wskazanie jednej z możliwych metod realizacji zadania.

 


Praca z programem GIMP

Jeżeli poszukujemy programu do zaawansowanej edycji grafiki rastrowej, warto sięgnąć po program GIMP. Jest to darmowe narzędzie, które pracuje w systemach Linux, Mac OS oraz Windows. GIMP rozpowszechniany jest na licencji GNU GPL, czyli jest zupełnie darmowy, pozbawiony reklam lub innych niespodzianek, coraz częściej zaszywanych w programach bezpłatnych. Poza typowymi operacjami, takimi jak retusz czerwonych oczu, wygładzanie cery lub wybielanie zębów, w GIMP-ie można niemal dowolnie manipulować obrazkami i nadawać im zupełnie nowe znaczenie. Ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. GIMP często nazywany jest darmowym odpowiednikiem Adobe Photoshopa. Została nawet opracowana specjalna modyfikacja o nazwie GIMPShop, dzięki której można upodobnić interfejs GIMP-a do interfejsu Photoshopa. Wewnętrznym formatem zapisu plików graficznych GIMP-a jest XCF. Program na szczęście umożliwia również odczyt i zapis popularnych formatów plików, m.in. GIF, JPG, PNG, PSD czy TIFF. Dzięki wykorzystaniu skryptów oraz wtyczek można zastosować ciekawe efekty oraz zautomatyzować swoją pracę (więcej informacji na temat GIMP-a można znaleźć w artykule „Praca z warstwami w programie GIMP”, IT w Edukacji nr 1/2013).


Marcin Maćkiewicz – nauczyciel informatyki i matematyki w XV Liceum Ogólnokształcącym w Bydgoszczy. Propagator algorytmiki i programowania wśród młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Współorganizator Fordońskiego Turnieju Wiedzy Algorytmicznej, webmaster, web developer i administrator serwisów internetowych.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.