Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Z eteru do internetu

10-12-2014 Autor: Jan Jackowicz-Korczyński
Studio radiowe VI LO w...
Aplikacja Phrozen Skype...


 

Praca nad tworzeniem radia doskonali niezwykle dziś potrzebne kompetencje społeczne oraz cyfrowe. Szkolna rozgłośnia jest świetnym narzędziem wspierającym rozwój ucznia w tym zakresie, dlatego warto wiedzieć, jak ją zorganizować.
 

Rozwijanie kompetencji społecznych i cyfrowych w ramach działań szkolnych nie jest łatwe. System klasowo-lekcyjny nie stwarza dużych możliwości działania w grupie. Ta naturalna potrzeba realizuje się na naszych oczach w mediach społecznościowych, rozwijając się doskonale w internecie za pomocą mechanizmów stworzonych przez wyspecjalizowane portale. Jeszcze gorzej jest z kompetencjami cyfrowymi. Wprawdzie uczniowie nadążają – bardziej niż nauczyciele – za szybkimi zmianami technologii komunikacyjnej, medialnej i sieciowej, ale najczęściej wykorzystują ją do celów rozrywkowych oraz rówieśniczych kontaktów towarzyskich. Już w 2005 r., po przeprowadzeniu ankiety wśród uczniów klas IV–VI jednej ze szkół podstawowych, z przerażeniem stwierdziłem, że uczniowie badanej szkoły wiele godzin spędzają przy komputerze, ale prawie cały czas poświęcają rozrywce (wtedy gry komputerowe i czaty). To zjawisko nasila się z roku na rok, bo też narzędzia sieciowe oraz mobilne stwarzają coraz większe możliwości ich użycia. Nadal wykorzystywane są one w głównej mierze do celów rozrywkowych, towarzyskich i konsumpcyjnych.

Aby zmobilizować młodzież do zastosowania wspomnianych narzędzi do działań wspierających osobisty rozwój, trzeba było znaleźć obszar, który będzie ich bawić. Najważniejsza bowiem jest szczera chęć wykonywania zadań i realizowania projektów. Dla mnie i dla moich uczniów odkryciem stało się dziennikarstwo internetowe. Jednym z jego elementów jest radio internetowe realizowane przez młodzież, a konkretnie sieciowy młodzieżowy projekt dziennikarski o nazwie EYIA (eyia.eu).

Dwa typy organizacji

Dla celów edukacyjnych i wychowawczych jest ważne, aby radio tworzone przez naszych uczniów było kreatywne, a nie odtwórcze. Radio nie może odtwarzać tylko muzyki, chociaż tak jest najłatwiej uruchomić i radio, i radiowęzeł szkolny. Takie grające muzykę radio niczym się nie różni od nieszczęsnej metody „kopiuj i wklej”, choć dotyczy nagrań muzycznych, a nie tekstu. Radio powinno być formą kreatywnej ekspresji jego redaktorów, którzy tworzą autorskie wywiady, transmisje na żywo, retransmisje, felietony itp. W projekcie odnajdą się więc wyłącznie pasjonaci. Kluczowa okazuje się stara jak świat opozycja między „mieć” a „być”. Wcale nie jest ważne, aby „mieć” radio internetowe w szkole. Ważne jest, aby „robić” radio, by coraz bardziej „być” rozwiniętym społecznie i cyfrowo.

Radio internetowe można zorganizować na dwa sposoby:

  • w postaci transmisji audycji nadawanej strumieniowo w czasie rzeczywistym (patrz: ramka Prawdziwe radio, czyli transmisja strumieniowa w czasie rzeczywistym),
  • z archiwum radia – podcasty udostępnione w formie uporządkowanego audiobloga(podcastami zwykło się nazywać nagrania audio umieszczane do odsłuchania w Sieci).

Każde z tych rozwiązań ma inne zalety edukacyjno-formacyjne. Realizacja transmisji imprez doskonale rozwija umiejętność pracy w grupie, a także kompetencje cyfrowe i społeczne – chodzi głównie o sprawność działania podczas różnych wydarzeń oraz dyskretne ich retransmitowanie. Nieocenione w tym wypadku jest szczegółowe i precyzyjne przygotowanie każdej transmisji oraz zorganizowanie spotkania bądź warsztatów z organizatorami relacjonowanego wydarzenia. Ważne jest, aby to robić razem z uczniami, a nie zamiast uczniów. Realizacja przedsięwzięcia jest doskonałą formą warsztatów w realnych sytuacjach społecznych.

[...]

Jan Jackowicz-Korczyński – nauczyciel ZSO nr 6 w Gdańsku związany z grupą Superbelfrów RP. Inicjator i organizator młodzieżowych projektów kreatywnego wykorzystania internetu. Od lat związany z wdrażaniem TIK w Edukacji – programy Interkl@sa, European Schoolnet, Fundacja ENSIL, IASL Interkamp BTA Kompas i wiele innych (eduwww.net).

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.