Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Szkolna telewizja internetowa

10-12-2014 Autor: Marcin Zaród
Zespół redakcyjny...
Lampa doświetlająca...


 

Doskonalenie umiejętności pracy w grupie i możliwość wyrażenia przez uczniów swojego zdania – to główne atuty szkolnej telewizji. Medium, które kiedyś wymagało wysokich nakładów finansowych, jest dzisiaj w zasięgu każdej szkoły.
 

Jeszcze 15 lat temu szybkość przesyłu danych utrudniała umieszczanie treści w formie wideo w przestrzeni internetu. Dzisiaj w każdej minucie – zgodnie z danymi firmy DMR (tinyurl.com/nuagfsw) – na serwis YouTube trafia 100 godzin materiałów filmowych, a użytkownicy smartfonów i tabletów każdego dnia na samym tylko serwisie YouTube oglądają miliard filmików dziennie. Jednocześnie coraz większą rolę odgrywa tzw. Sieć 2.0, czyli treści generowane przez samych użytkowników poszczególnych serwisów. Biorąc pod uwagę dostępne możliwości techniczne, nic nie stoi na przeszkodzie rozwinięciu dotychczasowych mediów spotykanych w szkołach, tzn. szkolnych gazetek czy stacji radiowych, i stworzeniu szkolnej telewizji internetowej. Jako nauczyciel pracujący w szkole im. Janusza Korczaka, mam cały czas przed oczyma zdjęcie Starego Doktora przed mikrofonem radiowym, które uświadamia mi, że korzystał on z najnowszych dostępnych w jego czasach środków technicznych, byle tylko dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców i popularyzować swoje idee.

Twórcy szkolnej telewizji

Kluczową rolę odgrywa nauczyciel będący opiekunem szkolnej telewizji. To od tej osoby zależy, czy zdoła zebrać wokół siebie grupę uczniów chętnych do działania i czy będzie w stanie motywować ich do regularnego zaangażowania. Żeby to było możliwe, opiekun szkolnej telewizji sam musi być przekonany do pomysłu, a idealnie by było, gdyby był też jego inicjatorem. Niewielką szansę powodzenia mają próby wyznaczenia takiej osoby bez pełnej akceptacji z jej strony, bo najprawdopodobniej wpłynie to negatywnie na jakość lub częstotliwość działania szkolnej telewizji.

Do tworzenia szkolnej telewizji wystarczy grupa uczniów otwartych na możliwości, jakie daje współczesna technika. Niekoniecznie muszą oni od razu mieć specjalistyczną wiedzę i umiejętności – mogą je zdobyć w trakcie działań pod okiem opiekuna. Oczywiście, idealna jest sytuacja, w której pracujemy z uczniami zainteresowanymi kręceniem filmów czy dziennikarstwem, ale często bywa, że rozbudzenie tego zainteresowania i uświadomienie potencjału drzemiącego w uczniach jest zadaniem nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna szkolnej telewizji. Na początku warto nawiązać współpracę z samorządem uczniowskim, który także powinien być zainteresowany możliwością łatwiejszego dotarcia do uczniów. Dlatego dobrym pomysłem jest, by w skład zespołu redakcyjnego wszedł przedstawiciel samorządu szkolnego.

Niekoniecznie każdy uczeń wchodzący w skład redakcji musi się znać na wszystkim. Jeżeli chętnych do działania w szkolnej telewizji jest więcej, można rozdzielić zadania w zespole: przygotowywanie tekstów, prowadzenie programów, wyszukiwanie ciekawych tematów i realizacja techniczna (filmowanie, oświetlenie, dźwięk i montaż). Nie ma problemu, gdy zainteresowanie szkolną telewizją jest mniejsze. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadziło ją trzech lub nawet dwóch uczniów, pod warunkiem że będą w stanie połączyć umiejętności dziennikarskie z technicznymi.

Praca w grupie

Tworząc szkolną telewizję, dajemy uczniom do ręki niezwykłe narzędzie, za pomocą którego mogą realizować swoje kreatywne pasje, przedstawiać swój punkt widzenia i zdobywać tzw. umiejętności XXI wieku (współpraca w grupie, kreatywne rozwiązywanie problemów, filtrowanie i analizowanie informacji, posługiwanie się językiem ojczystym w celu sprawnej i efektywnej komunikacji oraz umiejętność uczenia się w razie potrzeby).

[...]

Marcin Zaród – Nauczyciel Roku 2013, członek grupy Superbelfrzy RP, jeden z twórców tarnowskiej Fabryki Przyszłości, latarnik Polski Cyfrowej, stworzył i przez dwa lata prowadził szkolną telewizję internetową TV.LO.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.