Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

WorldSkills – międzynarodowy konkurs szkolnictwa branżowego

30-04-2021 Autor: Aneta Mentel-Sadowska

Eliminacje Krajowe WorldSkills Poland 2021 dają możliwość reprezentowania naszego kraju na międzynarodowym konkursie WorldSkills w Szanghaju w 2022 r. Stanowią również szansę na promocję szkół branżowych.

 

Organizacja WorldSkills Poland działa w naszym kraju od ponad trzech lat. Jej głównym celem jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych młodych ludzi poprzez udział w prestiżowych konkursach EuroSkills i WorldSkills. W ten sposób wskazuje potencjalnym uczestnikom atrakcyjną ścieżkę kariery, buduje i promuje profesjonalny wizerunek szkolnictwa branżowego, zarówno w naszym kraju, jak i za granicą, oraz wyznacza trendy rozwoju. Środkiem do osiągnięcia tych założeń jest synergia szkolnictwa z biznesem. WorldSkills Poland poszukuje najlepszych uczniów oraz studentów z całej Polski, aby przygotować ich do udziału w międzynarodowych zawodach. W konkursach biorą udział najbardziej utalentowani uczniowie, laureaci olimpiad i konkursów branżowych (w wieku 18–25 lat w przypadku EuroSkills lub 18–23 lata w WorldSkills). Konkursy EuroSkills i WorldSkills uznawane są za największe w Europie i na świecie zawody umiejętności skierowane do młodych fachowców wchodzących na rynek pracy lub przygotowujących się do tego kroku. Organizatorem i koordynatorem konkursów jest globalna organizacja WorldSkills International, która rozpoczęła swoją działalność ponad 70 lat temu i obecnie zrzesza 85 państw.

Światowa impreza

Konkursy są potocznie nazywane „olimpiadami zawodów branżowych”. Odbywają się w formule naprzemiennej, co dwa lata – WorldSkills na skalę światową, EuroSkills na europejską. Uczestnicy zawodów konkurują w sześciu obszarach zawodowych: technologia informatyczna i komunikacyjna, produkcja i inżynieria, technologia budownictwa, transport i logistyka, usługi społeczne i osobiste, sztuka i moda. Organizowanym przez WorldSkills konkursom towarzyszą rozmaite prezentacje, pokazy, wystawy, konferencje i seminaria branżowe, a na miejsce zjeżdżają się partnerzy i sponsorzy reprezentujący globalne marki, które wspierają inicjatywę, wypatrując jednocześnie najbardziej obiecujących zawodników.

WorldSkills to globalna marka, która ma bezpośredni wpływ na rozwój szkolnictwa branżowego. Najlepszym przykładem jest Rosja, która w ciągu kilku lat od przystąpienia do inicjatywy zrewolucjonizowała swój system edukacji, zaczynając od podniesienia poziomu nauczania i dostosowania go do standardów WorldSkills i nawiązując współpracę z firmami gotowymi wspierać szkolnictwo branżowe. Innym przykładem jest Finlandia, która według wielu ma najlepszy na świecie system kształcenia. Organizowany przez Finów konkurs Taitaja to ogromne święto edukacji, na które zjeżdża się kilka tysięcy uczniów wspieranych przez lokalnych partnerów współpracujących ze szkołami i uczelniami w procesie kształcenia młodzieży.

Wyzwania współczesności

WorldSkills to jedno z najważniejszych przedsięwzięć edukacyjnych rozpoznawalnych na całym świecie, ale pandemia COVID-19 wpłynęła również na tę organizację. Zawody EuroSkills, które miały odbyć się w 2020 r. w Grazu, zostały przeniesione na wrzesień 2021 r. Ze względu na pandemię ostatnim gospodarzem konkursu WorldSkills była Rosja w 2019 r. Wówczas podczas czterech dni zmagań 1354 młodych profesjonalistów z całego świata próbowało swoich sił w 56 konkurencjach, które obserwowało 200 tysięcy osób. Ponadto w ramach projektu FutureSkills odbywała się rywalizacja w 25 konkurencjach przyszłości, takich jak: projektowanie informacji o budynku, cyberbezpieczeństwo, przemysł 4.0, rozwiązania oparte na technologii blockchain, internet rzeczy czy operator drona. Zwiedzający mogli zobaczyć m.in. spawające roboty, cyfrowo sterowane gospodarstwa rolne, a także rozwiązania z zakresu wirtualnej rzeczywistości.

 

[...]

 

magister nauk politycznych i licencjat socjologii. W inicjatywie WorldSkills Poland odpowiada za komunikację i strategię marki.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.