Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kreatywna szkoła bez limitów

30-04-2021 Autor: Maciej Gołębiowski

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie próbują swoich sił w wielu projektach i konkursach, w których wykorzystują nowoczesne narzędzia informatyczne. Wspierają ich w tym wykwalifikowani nauczyciele.

 

Szkoła Podstawowa nr 13 im. KEN w Olsztynie ma w swojej kadrze nauczycieli, dla których nowoczesne technologie w edukacji nie są nowością. Wystarczy wspomnieć o Jolancie Okuniewskiej, finalistce konkursu Global Teacher Prize 2016, która od lat podkreśla znaczenie wprowadzania młodych ludzi w cyfrowy świat. Nauczyciele olsztyńskiej Trzynastki chętnie angażują się w projekty edukacyjne związane z TIK.

 

Europejskie znajomości

Największym dotychczasowym przedsięwzięciem zrealizowanym w Trzynastce jest trzyletni projekt programu Erasmus+ KA2 „My Roots Become Our Wings” – travel agency. Przedsięwzięcie było realizowane we współpracy z partnerami z Cypru, Rumunii, Włoch, Austrii i Litwy. Uczniowie biorący udział w programie Erasmusa wykorzystywali narzędzia TIK do tworzenia folderów o krajach i stolicach oraz dzienników podróży (narzędzia Google i Genially), szczegółowego planowania wyjazdów (Google Maps) czy pracy z profesjonalną ekipą filmową. Materiały powstałe w projekcie umieszczone są na platformie
eTwinning.

Podczas zagranicznych wyjazdów nauczycielki brały udział w szkoleniach z wykorzystania takich programów i narzędzi, jak Scratch, Kahoot, Seesaw, Blogger, Lear­ning Apps czy Lego WeDo 2.0. Warsztaty umożliwiały wymianę doświadczeń między partnerami oraz dzielenie się wiedzą i nowymi pomysłami. Jedną z takich okazji stanowiła wizyta uczniów i nauczycieli z partnerskich szkół w Olsztynie w 2019 r., podczas której zaprezentowano nauczycielom aplikacje tabletowe Szkic i Kostki oraz kody QR. Nauczyciele informatyki przeprowadzili zajęcia z dwiema grupami uczniów. Młodsi używali tabletów i aplikacji Quizizz, aby sprawdzić swoją wiedzę na temat skali w wyzwaniu Calculate Your Travel polegającym na obliczaniu odległości, którą goście pokonali w Polsce. Starsza grupa przy użyciu BE CREO kit pokazała, w jaki sposób realizować model nauczania STEAM na lekcjach informatyki i techniki. Wizytę uczniów podsumowały zajęcia z obsługi aplikacji PicCollage. Posłużyła ona uczniom do stworzenia kolaży zdjęć wykonanych podczas zwiedzania okolicy.

Goście zabrali ze sobą pamiątkowe magnesy wydrukowane w 3D na drukarce da Vinci PRO. Scenariusze zajęć matematycznych Calculate Your Travel oraz kulturowych zajęć językowo-informatycznych Travel Souvenirs 3D Design, przygotowane przez nauczycieli matematyki, informatyki i języka angielskiego, będą wkrótce dostępne na europejskiej Platformie Rezultatów Projektów Erasmus+ jako przykład dobrej praktyki i inspiracji dla europejskich nauczycieli.

 

Czas koderów

W roku szkolnym 2018/2019 szkoła wzięła udział w pilotażowym programie SuperKoderów związanym z nauką projektowania i tworzenia stron internetowych. Uczniowie poznali podstawy języka HTML i CSS, projektując strony internetowe o swoich zainteresowaniach. Rok później zrealizowano pilotażowy program AI for Schools – innowacyjne nauczanie uczniów o sztucznej inteligencji. Uczestnicy wykorzystywali program Scratch, by stworzyć projekty na platformie Machine Learning for Kids.

Od dwóch lat nauczyciele informatyki przygotowują uczniów do udziału w projekcie Centrum Mistrzostwa Informatycznego. Ma on na celu podniesienie kompetencji informatycznych uczniów i nauczycieli. Podczas zajęć uczniowie poznają tajniki programowania i myślenia algorytmicznego, mierząc się z wyzwaniami w ramach ligi zadaniowej i zawodów algorytmicznych. Uczą się modelowania 3D i poznają podstawy robotyki oraz mechatroniki. Udział w projekcie pozwala też na wymianę doświadczeń między nauczycielami z całej Polski.

 

[...]

 

nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 13, Przedszkolu Publicznym nr 13 oraz Korczakowskiej Szkole Marzeń w Olsztynie. W weekendy edukuje przyszłych nauczycieli. Popularyzator stosowania technologii w edukacji, związany z Mistrzami Kodowania. Trener w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.