Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Dostosowanie sposobów kształcenia do potrzeb rynku pracy

30-04-2021 Autor: Karolina Szulc

W technikach i szkołach branżowych do niedawna brakowało sprzętu i oprogramowania albo dostępne były narzędzia przestarzałe i niedostosowane do potrzeb rynku pracy. Obecnie odpowiednie wyekwipowanie uczniów i nauczycieli jest znacznie łatwiejsze.

 

Od wielu lat stawiono głównie na wykształcenie ogólne, które ułatwiało dalszą edukację na studiach. Natomiast technika i szkoły zawodowe (obecnie szkoły branżowe) zostały zepchnięte na drugi, a nawet trzeci plan. Niestety, pokutowały również negatywne stereotypy obciążające szkoły zawodowe. Mówiono, że są to placówki przeznaczone dla słabszych uczniów, którzy idą tam z konieczności, a nie z wyboru. Uczniom brakowało wiedzy o zawodach i możliwościach zatrudnienia po skończeniu danej szkoły. Mało który wiedział, że kończąc szkołę zawodową, może dalej się uczyć i nawet skończyć studia. Zastój w rozwoju szkolnictwa zawodowego skutkował brakiem fachowców na rynku pracy. Na całe szczęście nastąpił zwrot – coraz więcej uczniów wybiera szkoły tego typu zamiast liceów ogólnokształcących.

 

Dostęp narzędzi

Na nowy trend wpływ ma coraz lepsze wyposażenie szkół. Mogą one brać udział w projektach współfinansowanych przez Unię Europejską, starać się o dofinansowanie ministerialne, startować w grantach. W szkołach przygotowujących do zawodu sprzęt jest szczególnie ważny, ponieważ oprócz podstawowych narzędzi potrzebne są również te specjalistyczne.

Według wymogów ministerialnych większość przedmiotów zawodowych potrzebuje takich narzędzi, jak: komputer stacjonarny z oprogramowaniem biurowym i dostępem do internetu; drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4; projektor multimedialny; telewizor; ekran projekcyjny; tablica szkolna biała suchościeralna; tablica flipchart; słuchawki z mikrofonem; system do nauczania języków obcych; apteczka zaopatrzona w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach udzielania pierwszej pomocy. Jak widać, rekomendowane wyposażenie pracowni i warsztatów szkolnych to tylko podstawowa baza. Część tego wyposażenia można zastąpić jednym monitorem interaktywnym, co pozwoli zaoszczędzić fundusze i przeznaczyć je na inne pomoce dydaktyczne.

Szkołom z pomocą przychodzą również pracodawcy. Dzięki podpisywaniu umów partnerskich i wysyłaniu podopiecznych na praktyki, które również są częścią przygotowania do zawodu, szkoła może nauczać pracy z nowoczesnymi narzędziami bez konieczności ich zakupu.

 

Informatyk, ekonomista i grafik

Spośród ok. 190 nauczanych zawodów wybraliśmy kilka, aby sprawdzić, jak wygląda rzeczywiste zapotrzebowanie na specjalistyczne środki dydaktyczne. Zacznijmy od jednego z najpopularniejszych obecnie wśród uczniów kierunków – technik informatyk. Oprócz przedstawionego wyżej podstawowego wyposażenia w dodatkowych wymogach dla tego zawodu możemy również znaleźć mniej oczywiste narzędzia. Wśród nich są: kompletnie wyposażona szafa dystrybucyjna wraz z użytkowanym w pracowni okablowaniem strukturalnym, prowadzonym w standardowym systemie natynkowym (z możliwością dostępu podczas zajęć) oraz punktami elektryczno-logicznymi; telefon internetowy; aparat cyfrowy z funkcją kamery HD; ploter; Palmtop PDA (Personal Digital Assistant). Szkoła nie musi kupować wszystkiego – np. w kamerę jest przecież wyposażony każdy smartfon. Szafa dystrybucyjna też znajduje się w większości szkół, bo przecież każda ma dostęp do internetu, a co za tym idzie – musi mieć urządzenia sieciowe. Pokazanie, jak ją obsługiwać, nie powinno zatem sprawić problemu informatykowi prowadzącemu zajęcia przygotowujące do zawodu. Okablowanie i urządzenia sieciowe (routery, switche) uczniowie znają i bez problemu potrafią obsłużyć, gdyż mają z nimi do czynienia codziennie. Z kolei podstawowe narzędzia typu śrubokręty, kable do montażu sieci, gniazda czy karty sieciowe nie kosztują wiele. Również pracodawcy są w stanie wesprzeć szkoły. Przy ich pomocy można np. pokazać uczniom, jak obsługuje się sprzęt do spawania światłowodów.

 

[...]

 

Karolina Szulc – redaktor naczelna „TIK w Edukacji”.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.