Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Zaprogramuj ucznia na programowanie

13-05-2020 Autor: Katarzyna Wiszniewska

Umiejętność programowania już dziś jest przydatna na rynku pracy, a w ciągu najbliższych lat jej wartość wzrośnie. Szkoła powinna obecnie kształcić pracowników przyszłości – nie tylko stricte programistów, ale ludzi mających tzw. kompetencje przyszłości.

 

Rynek pracy się zmienia. Rozwój nowoczesnej technologii, w tym sztucznej inteligencji, i postępująca automatyzacja zadań sprawiają, że wiele zawodów w niedługim czasie przestanie być wykonywanych przez ludzi. I choć prognozy te mogą wzbudzać niepokój – 40,1% ankietowanych obawia się, że sztuczna inteligencja odbierze ludziom pracę1 – zmian tych nie da się zatrzymać. Skoro efekt wykonywanej pracy będzie można osiąg­nąć mniejszym nakładem kosztów, szybciej, lepiej i bezpieczniej za pomocą maszyn, dlaczego ludzkość miałaby z tego nie skorzystać. Zwłaszcza że zasoby ludzkie i umiejętności, które jest w stanie rozwinąć tylko człowiek, można dzięki temu wykorzystać w inny, bardziej twórczy sposób.


Wychować pracowników przyszłości


Eksperci przewidują, że wskutek automatyzacji zniknie 75 mln miejsc pracy, jednocześ­nie jednak powstanie aż 133 mln miejsc pracy w nowych zawodach2. Nauczanie programowania to przecież nie tylko wpojenie elementów i składni konkretnego kodu, ale przede wszystkim rozwijanie kreatywności i umiejętności logicznego myślenia. – Najogólniej programowaniem określa się cały proces, od zdefiniowania sytuacji problemowej, poprzez jej modelowanie i posłużenie się abstrakcją oraz dekompozycją, aż po opracowanie rozwiązania w postaci algorytmicznej i wreszcie zaprogramowanie rozwiązania dla komputera – definiuje to pojęcie prof. Maciej M. Sysło, współautor podstawy programowej informatyki.


Wiedza o tym, że w wielu dziedzinach maszyny zastąpią ludzi, nie jest nowa, ten trend obserwujemy od lat. Eksperci przewidują, jakie zawody najszybciej i najpewniej zostaną zastąpione, wśród nich znajdują się te polegające na wykonywaniu powtarzalnych, mało kreatywnych czynności. Pracownik przyszłości będzie musiał w szybkim tempie przyswajać nową wiedzę i jednocześnie umiejętnie wykorzystywać ją w praktyce. Niemniej nawet bez stuprocentowej wiedzy na temat tego, czym konkretnie będą mogli (bądź też nie) zajmować się za kilka lat dzisiejsi uczniowie, szkoła powinna wyposażyć ich w umiejętności, które z całą pewnością pozwolą im pracować i funkcjonować w społeczeństwie przyszłości.


Od najmłodszych lat


Im szybciej uczniowie zetkną się z nauką programowania, tym lepiej. Zanim na tyle rozwiną umiejętności poznawcze, że będą w stanie przyswoić sobie konkretne, „poważne” języki programowania, mogą poznać mechanizmy działania kodowania. Nie bez powodu do podstawy programowej w 2017 r. wprowadzono naukę programowania już w I klasie szkoły podstawowej. Elementy kodowania oczywiście warto wprowadzać jeszcze wcześ­niej – sztuką jest dobranie odpowiednich metod i narzędzi. Tych na szczęście na rynku nie brakuje. Narzędzi do tego przeznaczonych jest mnóstwo, począwszy od klocków, do zabawy którymi nigdy nie trzeba namawiać dzieci. Dla młodszych uczniów odpowiednie będą proste klocki, dzięki którym zrozumieją samą ideę procesu kodowania. Muszą wymyślić rozwiązanie danego problemu, zaplanować rozwiązanie, po czym zbudować je i sprawdzić, czy działa. Takimi łamigłówkami mogą zajmować się już dzieci w wieku przedszkolnym, a wprowadzanie elementów kodowania w klasach I–III, wymagane podstawą programową, jest już bezwzględną koniecznością. Starsze dzieci mogą budować bardziej złożone konstrukcje, łączyć kodowanie z robotyką, rozwiązywać złożone logiczne problemy. Dzięki narzędziom edukacyjnym to dla nich świetna zabawa i ogromne pole do rozwoju.


Warto też podkreślić, że tak wczesne wprowadzanie dzieci w świat programowania sprawia, iż w starszych klasach szybciej i łatwiej opanują trudniejszy materiał.

 

[...]

 

Katarzyna Wiszniewska – redaktorka „TIK w Edukacji”.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.