Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Scratch, czyli programowanie od podstaw

13-05-2020 Autor: Tomasz Cieślar

Scratch to najpopularniejszy język programowania stworzony z myślą o dzieciach. Praca z nim rozwija umiejętność logicznego myślenia, a jednocześnie zaznajamia uczniów z podstawowymi pojęciami z obszaru programowania komputerowego.

 

Scratch jest przeznaczony dla uczniów w wieku od 8 do 16 lat, jednak nawet młodsze dzieci – od momentu, kiedy nauczą się czytać – mogą zaznajamiać się z tym programem. Za pomocą tego języka programowania najmłodsi mogą tworzyć bajki, gry, animacje, a nawet muzykę. Co bardzo ważne, wszystkie ich eksperymenty mogą zostać udostępnione kolegom lub innym uczniom, dzięki czemu społeczność, która wytworzyła się wokół Scratcha, cały czas się rozszerza i rozwija.


Praca w programie polega na przenoszeniu kolorowych bloczków będących odpowiedzią na różne zdarzenia (kliknij, idź, przesuń) i instrukcje programowania (powtarzaj, jeżeli; powtarzaj zawsze). Dzieci bardzo szybko przyswajają sposób programowania i już po chwili umieją zaskoczyć rodziców i nauczycieli swoją pomysłowością.


O popularności języka Scratch świadczy to, jak często jest on używany w edukacji szkolnej. Uczniowie i nauczyciele mogą zastosować go w projektach matematycznych i naukowych. Za pomocą Scratcha tworzą interesujące animacje, ciekawe opowiadania i teksty informacyjne. Język ten jest na tyle elastyczny, że z powodzeniem można używać go do takich form weryfikacji wiedzy, jak gry, quizy, samouczki czy eksperymenty naukowe. Dzięki temu młodsi i starsi uczniowie mogą z jednej strony rozwijać swoje kompetencje programistyczne, a z drugiej od razu stosować swoją nowo nabytą wiedzę w sposób praktyczny w szkolnych projektach i domowych eksperymentach.

 

By dobre praktyki weszły w nawyk


Pierwotnie głównymi odbiorcami języka były dzieci w wieku od 8 do 16 lat, ale bardzo szybko zdobył popularność wśród studentów i dorosłych. Obecnie projekty w Scratchu są tworzone w 150 krajach i obsługiwane w ponad 40 językach. Na jego główną popularność wskazuje fakt, że krzywa uczenia jest niewielka, a uczniowie niemalże w każdym wieku mogą nabywać nowych umiejętności i cały czas rozwijać projekty. Pamiętajmy jednak, że Scratch w oczach osób mających doświadczenie w programowaniu nie jest prawdziwym językiem programowania. Dzieje się tak dlatego, że Scratch jest językiem oddolnym, co oznacza, że uczy budowania instrukcji, pewnej logiki ich instrukcji, odpowiedniej kolejności, a nie konkretnej składni charakterystycznej dla ukształtowanych języków programowania. Za pomocą języka Scratch młodzi programiści uczą się dzielenia programu na mniejsze funkcjonalne elementy i budowania fragmentów rozwiązania, co bardzo procentuje w dalszej edukacji, gdzie mierzą się już z bardziej skomplikowanymi elementami. Dzięki takiemu podejściu uczą się dobrych praktyk już od samego początku swojej przygody z programowaniem.

 

[...]

 

Tomasz Cieślar – nauczyciel, programista i twórca kursów online, na których początkujący programiści zgłębiają swoją wiedzę ze Scratcha, Pythona i Minecrafta. Prowadzi blog szkolamlodegoprogramisty.pl, w którym dzieli się swoimi projektami z obszaru gier, animacji i eksperymentów naukowych.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.