Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Python – gad z edukacyjnym przesłaniem

13-05-2020 Autor: Adam Jurkiewicz

Edukacja nigdy nie powinna stać w miejscu – a już zwłaszcza w dziedzinie informatyki. Nauczyciele wiedzą to najlepiej, dlatego warto zainteresować się językiem Python, który jest obecny w informatyce od 1991 r., ale do edukacji trafił całkiem niedawno.

 

Już w nowej podstawie programowej dla klas VII–VIII szkoły podstawowej znajduje się zapis jasno wskazujący na konieczność użycia tekstowego języka programowania. Oczywiście nauczyciele nie są zobligowani do wykorzystania jednego, konkretnego języka. Dopiero dla uczniów klas szkół ponadpodstawowych, którzy decydują się zdawać rozszerzoną maturę z informatyki, konieczny jest wybór wynikający z zapisów komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 6 sierpnia 2019 r. (bit.ly/dyrCKE1), które dopuszczają w chwili obecnej języki: Pascal, C/C++, Java, Python 3.


Niesłabnąca popularność


Dokładny zapis dotyczący programowania w podstawie programowej dla klas VII–VIII szkoły podstawowej brzmi:
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
1) projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów.
W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne,
instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice.
W szczególności programuje algorytmy z działu I pkt 2;
2) projektuje, tworzy i testuje oprogramowanie sterujące robotem lub innym obiektem na ekranie lub w rzeczywistości.
Jak widać, nauczyciel ma dowolność w wyborze konkretnego języka. Za tym, aby wybrał właśnie Pythona, przemawiają cechy tego języka – jest to najszybciej rozwijający się język programowania spośród tych najczęściej używanych wśród programistów. Dowodem tego są wyniki corocznej ankiety serwisu Stack Overflow przeprowadzonej wśród programistów z całego świata, gdzie Python plasuje się na pierwszym miejscu najchętniej używanych języków (bit.ly/badPython).

 

[...]

 

Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy Superbelfrzy RP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology oraz IBM Professional Data Science z języka programowania Python. Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce, trener języka programowania Python. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – legalnego i darmowego dla wszystkich. Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnaz­jalnych.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.