Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

C++ jako pierwszy język programowania

13-05-2020 Autor: Andrzej Dyrek

Język C++ nadaje się do nauczania jako pierwszy „poważny” język programowania. To bardzo dobre narzędzie do nauki programowania i algorytmiki, ale wymaga przestrzegania pewnych zasad metodycznych i odpowiedniego doboru grupy uczniów.

 

Wielu nauczycieli uczy C++ w szkole średniej i na kółkach programistycznych dla nieco młodszych uczniów. Język ten jest przejrzysty i logicznie skonstruowany. Jeśli stosuje się go jako język edukacyjny, wtedy od razu wpaja się uczniom zasady dobrego programowania. W szczególności plusem tego języka jest „mocne typowanie” (w przeciwieństwie do takich języków jak Python czy JavaScript). Dobrze jest, jeśli adept sztuki programowania od razu nauczy się pewnej dyscypliny w tej dziedzinie, bo złe nawyki jest później bardzo trudno wyplenić. Notabene, najmocniejsze typowanie ma język Java, ale trudno polecać go na początek, gdyż obiektowość może stanowić dodatkową barierę przy nauce podstaw programowania.


Wiele nie wymaga


Język C++ jest niewątpliwie językiem obiektowym, ale tak naprawdę nie ma konieczności – czy wręcz jest niewskazane – korzystania z klas i obiektów, gdy uczy się osoby początkujące. Nieco bardziej zaawansowanych uczniów można uczyć języka Java, w którym programuje się obiektowo w komfortowy sposób – jest to język stworzony specjalnie do tego celu.


Nie bez znaczenia jest fakt, że do nauki tego języka wystarczy komputer o najniższych parametrach technicznych, z dowolnym systemem operacyjnym. Bardzo dobre darmowe kompilatory są bez problemu dostępne w Sieci, można nawet nie instalować niczego lokalnie, tylko skorzystać z kompilatora online.


Metoda małych kroków


Na początku nauki powinno się unikać zbytniego formalizowania procesu programowania: żadne schematy blokowe czy wymyślna nomenklatura nie ułatwią sprawy. Można spróbować jakiegoś opisowego sposobu przedstawiania algorytmu, ale to już trzeba dopasować do poziomu grupy. Lepiej pokazywać uczniom, jakie to jest proste, a nie jakie to bogate. Najlepiej ograniczyć się do kilku instrukcji i podstawowych typów danych, by nie deprymować młodych ludzi nadmiarem technicznych szczegółów. Na pewno ważne jest, aby prezentowane przez nauczyciela elementy języka używane były w sposób poprawny i zgodny z ogólnie przyjętym standardem. Nawet najprostszy program powinien być napisany starannie i kompetentnie, także osławiony już „Hello, world!”.

 

[...]

 

Andrzej Dyrek – doktor fizyki teoretycznej, wykładowca i nauczyciel informatyki i fizyki na UJ, AGH oraz w licznych szkołach średnich i niższego szczebla. Opiekun naukowy ponad 160 laureatów i finalistów Olimpiady Informatycznej oraz innych konkursów informatycznych i fizycznych (także międzynarodowych). Autor kilkunastu poczytnych podręczników z informatyki i technologii informacyjnej. Laureat niezliczonych nagród edukacyjnych i branżowych, w tym odznaczenia PTI z okazji jego 70-lecia oraz Olimpiady Informatycznej za wkład w krzewienie wiedzy informatycznej wśród młodzieży.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.