Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

W wolontariacie moc i siła

13-05-2020 Autor: Przemysław Staroń

Jak zaangażować młodych do działania, zainspirować ich i dać im poczucie, że jeśli tylko zechcą, to będą mogli wzbić się na wyżyny swoich możliwości i pokonać wiele trudności? Odpowiedzi na te niełatwe pytania na pewno znają specjaliści z Liceum Ogólnokształcącego nr 1 w Lęborku.

 

Wiele szkół dokonuje wielkich rzeczy. Dobrze edukuje, poszerza wiedzę uczniów, pomaga im w nabywaniu nowych umiejętności i radzeniu sobie z problemami dnia codziennego. Świetnie diagnozuje potrzeby swoich wychowanków, pobudza ich do działania, ma misję, wizję i świadomość, że to nie realizowanie podstawy programowej jest najważniejsze. Jednak LO nr 1 w Lęborku to szkoła wyjątkowa. Nie tylko kładzie nacisk na rozwój kompetencji miękkich i kompetencji przyszłości, ale pomaga też w kształtowaniu niezmiernie ważnych postaw – a właściwie jednej, ale za to najważniejszej postawy: jak być człowiekiem, a nawet więcej: jak być dobrym człowiekiem. Takim, który ma poczucie odpowiedzialności za własne życie i los innych. Szkoła pokazuje uczniom, jak wznieść się ponad swój egoizm i być dla tych, którzy nas tak naprawdę potrzebują.


Dla LO nr 1 w Lęborku to właśnie człowiek, z całym bagażem doświadczeń, trudem i znojem jest najważniejszy. Jak powiedział Marek Łukaszewicz: „Dopiero gdy wsłuchujemy się w problemy bliźnich, możemy usłyszeć bicie ich serc”. Lęborski ogólniak wsłuchuje się doskonale.


Wolontariusze na start


Programy profilaktyczno-wychowawcze w wielu szkołach funkcjonują na podobnych zasadach. Mianowicie są stosowane w placówkach oświatowych często tylko w celu zmniejszenia liczby dzieci sięgających po narkotyki, papierosy czy alkohol. Często mają też służyć propagowaniu zdrowego stylu życia, zachęcenia do aktywności sportowej oraz animacji życia szkolnego pod kątem promowania ważnych wartości. Jednak wydaje mi się, że w tych programach i postawach, jakie promuje wiele szkół, często czegoś brakuje – podejścia z sercem na dłoni, dzięki któremu młody człowiek rośnie w siłę i może poczuć supermoc. Dzięki takiemu podejściu uczniowie stają się superbohaterami bez peleryn, którzy zwyczajnie chcą czynić dobro oraz pomagać innym, nieść nadzieję, wiarę i miłość. I właśnie takimi bohaterami bez peleryn są uczniowie z lęborskiego I LO. Myślę jednak, że postawa pracujących w tej szkole pedagogów, pełna otwartości, empatii i uważności jest również nie do przecenienia. Ich wiara w człowieka, w to, że każdy może być dobry, a dobro warto mnożyć i nieść dalej, że codziennie można być lepszą wersją siebie, jest imponująca. Jak mawiał Janusz Korczak: „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż”. Z tym przekonaniem utożsamia się wielu nauczycieli z LO nr 1 w Lęborku.

 

[...]

 

Przemysław Staroń – psycholog i kulturoznawca. Pracuje w Zakładzie Psychologii Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu SWPS oraz w Centrum Rozwoju JUMP, twórca legendarnego międzypokoleniowego fakultetu filozoficznego Zakonu Feniksa. Nauczyciel w Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Sopocie, specjalista w zakresie wykorzystywania mediów społecznościowych w edukacji i twórca metody #filosnapy. Znalazł się na liście 100 osób, które w 2017 r. zostały wyróżnione za działalność na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Nauczyciel Roku 2018, finalista TOP 50 w konkursie Global Teacher Prize.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.