Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Wędrówka w głąb ludzkiego ciała

13-05-2020 Autor: Joanna Gadomska
Nauczyciel drukuje...

Dzięki narzędziom informatycznym w jasny sposób można wytłumaczyć uczniom działanie organizmu ludzkiego. O tym, jak wyglądają narządy wewnętrzne człowieka, mogą przekonać się na własne oczy.

 

Technologie informacyjno-komunikacyjne stosowane na lekcji zaciekawiają uczniów, skupiają ich uwagę, motywują do nauki, pozwalają przenieść się w inne miejsce, np. do parku czy muzeum, umożliwiają także zrozumienie nowego zagadnienia, które do tej pory było trudne do wytłumaczenia tylko na podstawie podręcznika. Narzędzia TIK są również sposobem na ciekawsze podsumowanie lekcji czy działu oraz na utrwalenie zdobytej już wiedzy. Dzięki nim uczeń rozwija swoje umiejętności informatyczne, i to nie tylko na lekcjach informatyki, ale również np. na biologii, korzystając ze sprzętu informatycznego, programów i aplikacji.


Nauczanie biologii w szkole, na każdym poziomie edukacji, powinno rozwijać u uczniów chęć poznawania nowych gatunków, budowy i funkcjonowania własnego ciała, a także kształtować właściwe postawy wobec przyrody i własnego zdrowia. Podczas lekcji ważne jest, aby niezależnie od tematu zajęć zawsze rozbudzić uczniowską ciekawość, dzięki której uczeń zainteresuje się danym zagadnieniem, będzie chętny do pozyskania nowej wiedzy, stawiania pytań i formułowania problemów badawczych. Jest to możliwe, jeżeli nauczyciel stosuje różnorodne metody pracy oraz korzysta podczas lekcji z różnych pomocy dydaktycznych (takich jak zdjęcia, książki, albumy, teksty popularnonaukowe, plansze poglądowe, mikroskopy, preparaty, modele narządów, szkielety, sprzęt laboratoryjny i odczynniki). Szczególnie pomocne są w tym narzędzia TIK: filmy dostępne w internecie, animacje i prezentacje multimedialne, e-podręczniki, aplikacje na tablety i smartfony, platformy edukacyjne. Aby możliwe było korzystanie na lekcji z TIK-owych dobrodziejstw, pracownia biologiczna musi być wyposażona w potrzebne pomoce dydaktyczne: komputer z dostępem do internetu, projektor multimedialny, tablicę, monitor multimedialny lub ekran, głośniki, tablet.


Stosowanie TIK aktywizuje i motywuje uczniów do samodzielnej pracy na lekcji, a także stwarza warunki młodym ludziom do współpracy, uczenia się od siebie oraz udzielania sobie wzajemnego wsparcia.

 

[...]

 

Joanna Gadomska – nauczycielka biologii w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie; autorka bloga „Biologia z Blondynką”, członkini grupy Superbelfrzy, trenerka maturalna z biologii. Edukatorka z zakresu profilaktyki zdrowia oraz edukacji ekologicznej. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.