Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Blended learning z Pi-stacją

13-05-2020 Autor: Anna Stokowska

Zamknięcie szkół uziemiło polską edukację. Pojawiło się mnóstwo problemów – od technicznych, przez organizacyjne, po te związane ze zrozumieniem „zadanych„ treści programowych. Na szczęście są narzędzia i zasoby, które ułatwiają nauczanie w takich warunkach.

 

Chcę wam podziękować za motywację do nauki. W filmach Pi-stacji wszystko jest jasno wytłumaczone, już nie boję się przysiąść do lekcji, tylko daję sobie szansę na zrozumienie tematu” – napisała Gabrysia, szóstoklasistka z Bartoszyc, która należy do grona użytkowników bezpłatnej platformy pistacja.tv. Ten komentarz pokazuje kilka ważnych powodów, dla których Fundacja Katalyst Education zaangażowała się w tworzenie filmów edukacyjnych, i konsekwencje takiego wyboru.


Dlaczego Gabrysia pisze o zwiększonej motywacji do nauki? Przecież nikt z nas nie przekonał jej, że warto się uczyć matematyki, która nadal przydaje się w codziennym życiu mimo powszechnej dostępności komputerów i kalkulatorów. Obejrzenie wideolekcji mogło jednak sprawić, że lepiej zrozumiała jakiś fragment materiału, co pozwoliło jej poczuć się nieco bardziej kompetentną w jakimś (być może na początek malutkim) obszarze. Zdobyta pewność siebie pociąga za sobą kolejne konsekwencje – chętniej sięgamy po nowy materiał, jesteśmy odrobinę bardziej odporni na ponoszenie porażek i chętniej poświęcamy czas i wysiłek na pracę nad trudnymi zadaniami.


Math anxiety – błędne koło


Gabrysia pisze również o wyzbyciu się strachu. To może być strach przed porażką, strach przed złymi ocenami czy pozostawaniem w tyle, za klasą. Niezależnie od jego źródła strach bywa nieodłącznym towarzyszem wielu dzieci w polskiej szkole. Natomiast lęk przed matematyką konkretnie (math anxiety) jest opisywanym od lat 70. XX wieku zjawiskiem, którego nie można lekceważyć (patrz: bit.ly/MathAnxietyScale). Dlaczego uczniowie boją się akurat matematyki, a nie geografii? Matematyka towarzyszy im przez cały cykl edukacji, wymaga sporo ćwiczenia i ma to do siebie, że jeśli idzie im słabo od początku, to potem jest tylko gorzej. Obawy przed „królową nauk” przenoszą się prosto z rodziców (którzy też czuli się bezradni wobec niej) na dzieci. Uczniowie, którzy odczuwają lęk przed matematyką, unikają ćwiczenia umiejętności matematycznych, a jak już muszą rozwiązać zadanie, to chcą to zrobić jak najszybciej, żeby uniknąć nieprzyjemnych odczuć. To oczywiście błędne koło.


Nauczanie oparte na relacji


Nie ma na świecie takiego wideo, które by temu zaradziło, ale możemy szukać sposobów na wspieranie uczniów w zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy, które minimalizują ryzyko, że będzie im towarzyszył lęk. Jednym z nich jest próba przekazania uczniom wiedzy i pomoc w doskonaleniu nabytych przez nich umiejętności w modelach edukacyjnych wspierających nauczyciela w nawiązywaniu z uczniami relacji.


Istnieje kilka ewaluacji programów wprowadzających elementy edukacji online do nauczania matematyki i wygląda na to, że poprawa wyników uczniów następuje tylko wtedy, gdy obok technologii pojawia się silne zaangażowanie nauczyciela. Dobry przykład to rotacja stanowisk – jeden z modeli zaliczanych do metodyki blended learning (nauczania hybrydowego). W tej metodzie dzielimy klasę na 3–4 małe grupy, a salę na 3–4 stanowiska przygotowane tak, aby przy każdym z nich omawiany na lekcji temat mógł być doświadczony przy użyciu różnych metod. Pierwsza to wykorzystanie komputerów albo smartfonów (np. obejrzenie edukacyjnego filmu i spisanie najważniejszych uwag, pytań albo rozwiązań zawartych w nim zadań); drugą metodą jest praca własna angażująca np. małą motorykę (klejenie modeli prostopadłościanów, pisemne rozwiązywanie równań); trzecia to konsultacje z nauczycielem. W ten sposób uczniowie mają szansę spróbować włas­nych sił w zrozumieniu danego zagadnienia, przećwiczeniu go, a potem mogą zadać nauczycielowi pytania o to, czego nie zrozumieli. Takie podejście pomaga budować w uczniach pewność siebie, pozwala na przyswojenie i utrwalenie wiedzy przy użyciu różnych zmysłów i różnych metod oraz na zbudowanie relacji z nauczycielem, który nie występuje w roli podawcy treści, ale mentora i eksperta. Dobrze zaplanowana lekcja czy seria lekcji w tym modelu może – przy odrobinie dodatkowego wysiłku przy znalezieniu odpowiednich narzędzi – zostać przeniesiona także do nauczania zupełnie zdalnego. W takim wypadku część klasy będzie pracowała w domu jedną metodą jednego dnia, drugiego – drugą, a trzeciego będzie mogła skorzystać z konsultacji z nauczycielem. W ten sposób jest szansa, że relacje w grupie pogłębią się, a nauczyciel nie będzie musiał zapanować jednorazowo nad dużą grupą uczniów.

 

[...]

 

Anna Stokowska – team leaderka i menedżerka projektów w fundacji Katalyst Education, gdzie wciela w życie zasadę, że ludziom pracuje się najlepiej, kiedy robią to, co lubią.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.