Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kreatywnie i twórczo z TIK w „Fiedlerówce"

13-05-2020 Autor: Marta Nowak, Lucyna Stolcman

Skuteczne rozwijanie kompetencji cyfrowych to niezbędny warunek pełnego funkcjonowania uczniów we współczesnym świecie. Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Połajewie od lat przyświeca hasło: „TIK-am zdrowo, bo myślę, planuję i programuję".

 

Rozwijanie kompetencji cyfrowych jest podstawą dobrego wejścia młodzieży na rynek pracy, a następnie uczenia się przez całe życie. W Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Połajewie, zwanej „Fiedlerówką”, każdy uczeń ma możliwość rozwijania umiejętności informatycznych. Od lat baza dydaktyczna jest tam wyposażana w odpowiednie narzędzia cyfrowe.


W ramach realizacji przedsięwzięcia „Tablet w edukacji” dyrektor we współpracy z organem prowadzącym i radą rodziców wyposażył szkołę w 27 tabletów dla klas I–III, 25 tabletów do sali przyrodniczej oraz 25 iPadów do sali informatycznej. Ponadto w szkole utworzono dwie pracownie: pierwszą wyposażono w terminale, drugą w komputery iMac. W 2019 roku zakupiono nowy serwer, który wykorzystywany jest do obsługi pierwszej z wymienionych pracowni. Pozwala on na komfortową pracę na 14 terminalach jednocześnie. Ogromną zaletą pracowni terminalowych jest ich atrakcyjna cena w porównaniu z klasycznymi pracowniami informatycznymi opartymi na komputerach PC czy notebookach. Mimo niepozornych rozmiarów terminale są wydajnymi urządzeniami, które spełniają wszelkie wymagania użytkowników. Oprogramowanie zainstalowane na serwerze to najnowszy Windows Server 2019. Dzięki niemu możliwe jest instalowanie wszystkich najnowszych programów używanych w edukacji. Microsoft gwarantuje wsparcie techniczne przez najbliższe lata, dzięki temu mamy pewność, że pracownia będzie funkcjonować zawsze z aktualnym oprogramowaniem. W pracowni komputerowej znajduje się również: 6 robotów Dash i 6 Dot, 6 robotów Bee-Bot i 6 Blue-Bot, 13 zestawów innowacyjnej gry do nauki programowania dla najmłodszych Scottie Go!, zestaw klasowy (12 sztuk) edukacyjnych klocków Lego Math z oprogramowaniem, 6 zestawów konstrukcyjnych klocków We Do do robotyki wraz z oprogramowaniem, 20 Ozobotów, 6 zestawów Lego Mindstorms z dodatkowymi klockami, 8 robotów mBot oraz 6 najnowszych robotów Cue. W ramach realizacji programu Mistrzów Kodowania szkoła została wyposażona w matę edukacyjną do nauki programowania, którą wykorzystywać można na wszystkich zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.


Programy i projekty


Skuteczne rozwijanie kompetencji cyfrowych to nie tylko baza dydaktyczna, ale również zaangażowanie w ten proces kadry pedagogicznej, dlatego dyrektor zrealizował szereg szkoleń dla nauczycieli, pozyskując środki m.in. z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz korzystając ze wsparcia organu prowadzącego. Dzięki zaangażowaniu obu stron możliwe było wdrożenie cyklu szkoleń „Czas TIK-a”, Apple Teacher i szeregu innych warsztatów. Dla komfortu pracy nauczycieli posiadających duże kompetencje cyfrowe każdą klasę wyposażono w nowoczesne tablice i monitory interaktywne oraz odpowiednią infrastrukturę sieciową.


Od 2016 roku systematycznie wdrażano innowacje pedagogiczne: „TIK – tak ruszamy w komputerowy świat”, „ABC programowania”, „LAJK – Lubię, Akceptuję, Jestem Kulturalny”, „Ster na programowanie”, „Robomatematycy – od kodowania do programowania”, dzięki którym uczniowie mogą stosować multimedia na różnych zajęciach i połączyć rozmaite formy przekazu informacji – tekstu, dźwięku, grafiki, animacji, wideo. Poprzez zastosowanie technik informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu możliwa jest intensyfikacja procesu dydaktycznego oraz większa skuteczność w przyswajaniu wiedzy.


Innowacyjne podejście do nauczania sprowokowane zostało utworzeniem w 2016 roku klas tabletowych i iPadowych. Dzięki uzyskaniu certyfikatu „Szkoły gotowej na TIK” w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) i Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE) możliwe było wdrożenie kolejnego nowatorskiego przedsięwzięcia – programowania w Scratchu w ramach programu „Mistrzów Kodowania”. Wszystkie nowoczesne rozwiązania i działania sprawiają, że uczniowie z pasją odkrywają świat nowoczesnych technologii. Język programowania rozwija u uczniów Szkoły Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Połajewie kreatywne myślenie, pozwala doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem i świadomie korzystać z jego owoców.

 

[...]

 

Marta Nowak – innowacyjna nauczycielka informatyki i edukacji wczesno­szkolnej, wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych. Pasjonatka i propagatorka nowych technologii w dydaktyce. Koordynator #Superkoderów w szkole, prowadzi zajęcia z robotyki, programowania i kodowania dla dzieci oraz zajęcia pokazowe dla studentów, nauczycieli i rodziców. Twórca wielu projektów i innowacji, m.in. „ABC programowania”, „Ster na programowanie”, „LAJK – Lubię, Akceptuję, Jestem Kulturalny”, „Robomatematycy – od kodowania do programowania”. Członek grupy Superbelfrzy Mini.

Lucyna Stolcman – menedżer oświaty, wieloletni dyrektor szkoły, laureatka konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2017, pomysłodawca wielu projektów i innowacji pedagogicznych. Realizatorka projektów eTwinningowych. Współtwórca pierwszej w Europie i na świecie Cyfrowej Dziecięcej Encyklopedii Wielkopolan. Pomysłodawca projektu „TIK-am zdrowo, bo myślę, koduję i programuję”. Członek grupy Superbelfrzy Mini.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.