Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Cyfrowe opowieści

13-05-2020

Dzięki wykorzystaniu narzędzi TIK w efektywny sposób można trenować umiejętności opowiadania ciekawych historii. Storytelling pozwala rozwijać wyobraźnię uczniów, a także umiejętności komunikacyjne, logiczne myślenie i wnioskowanie.

 

Storytelling to bardzo modne hasło we współczesnym świecie medialnym i marketingowym. Umiejętność opowiadania, która w pełni skupia na sobie uwagę odbiorcy, to trudne wyzwanie. Niewątpliwie jednak jest bardzo skuteczna, jeśli chodzi o przekaz. Jak wykorzystać tę umiejętność na gruncie szkolnym? Problemy z komunikacją werbalną, porozumiewaniem się oraz ubogie słownictwo są powszechnym problemem w dzisiejszym świecie, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Z pewnością duży wpływ na ten proces ma rozwój technologii, który może powodować zacofanie w sferze komunikacji werbalnej. Uczniowie posługują się komunikatorami typu Messenger, Twitter czy Instagram. Język pisany wprawdzie na tym zyskuje, ponieważ jest powszechnie używany przez młodzież, ale niestety jednocześnie jest zaburzany przez skrótowce, anglicyzmy, modę na nieużywanie polskich znaków czy też stosowanie emotikonów, które mają wyrażać emocje. W ten sposób pod postacią pisma wyrażany jest język mówiony. Współczesny nauczyciel stoi przed ogromnym wyzwaniem, by rozbudzić w uczniach chęć mówienia czy opowiadania historii, a także rozwijać umiejętność logicznego myślenia, powiązywania faktów, wnioskowania. Do trenowania takich umiejętności na lekcji warto wykorzystać cyfrowe narzędzia, aplikacje i telefony.

 

Wylosuj fabułę – kości opowieści


Dobrym narzędziem do ćwiczenia storytellingu są popularne kostki Story Cubes (Kości Opowieści) w cyfrowej wersji. Aplikacji tego typu jest kilka, różnią się rodzajem kostek oraz możliwością rzutów. Są darmowe, dostępne do pobrania w Sklepie Google Play. Dla młodszych dzieci atrakcyjna z pewnością będzie Story Dice – Tell A Story, starszym uczniom spodoba się Story Dice czy Story Dice – Storytelling, gdzie istnieje możliwość losowania kostek z ilustracjami poprzez potrząsanie telefonem. Przedstawione aplikacje to proste, a jednocześnie genialne gry, które mogą być doskonałym treningiem pomysłowości i wyobraźni na każdej lekcji. Mamy możliwość wyboru liczby kostek oraz ilustracji, dostosowania ich do wieku i rodzaju zajęć. To doskonała propozycja np. na lekcje języka polskiego. Uczniowie, wykorzystując aplikację, losują trzy obrazki z kostek i na ich podstawie tworzą bohatera. Następnie losują 9 obrazków i opowiadają historię o nim. Kostki można podzielić, np. trzy wybrane losują wstęp, trzy kolejne rozwinięcie i zakończenie. Ćwiczymy umiejętność tworzenia charakterystyki bohatera lub opowiadania za pomocą prostych kostek w aplikacji, wzbogacamy wyobraźnię uczniów w każdym wieku. Jest to także świetny trening umiejętności mówienia, opowiadania.

 

[...]

 

Magdalena Machowicz – nauczycielka bibliotekarka w Centrum Zastosowań Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Absolwentka filologii polskiej na UMCS w Lublinie. Prowadzi szkolenia stacjonarne oraz kursy e-learningowe dla nauczycieli z zakresu nowych technologii w edukacji. Pasjonuje się programowaniem i robotyką, koordynuje działania Klubu Kodera.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.