Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nauczanie immersyjne z aplikacjami VR i AR

11-04-2019 Autor: Łukasz Gierek
Wycieczka do Machu...

Coraz więcej pomocy naukowych jest dostępnych w postaci aplikacji wykorzystujących VR i AR. Jeśli zostaną odpowiednio wdrożone do procesu nauczania, mogą przynieść dużo korzyści naszym uczniom i wspomóc rozwijanie kreatywności i wyobraźni.

 

Aby uzmysłowić sobie, w jakim punkcie technologicznego rozwoju jesteśmy, będą potrzebne dwa porównania. Szacuje się, że Apple iPhone 4, który premierę rynkową miał w 2010 r., jest tak samo szybki i wydajny, jak superkomputer Cray-2 z roku 1985. Tak, smartfon, który miał premierę prawie dekadę temu, osiągnął moc superkomputera. Drugim przykładem jest konsola Nintendo Entertainment System (premiera w 1983 r.), której wydajność jest taka sama jak moc systemów odpowiadających za lądowanie człowieka na Księżycu w 1969 r. podczas misji Apollo 11. Komputery i urządzenia są coraz szybsze, coraz wydajniejsze, a przede wszystkim coraz bardziej dostępne dla zwykłego użytkownika. Nowe technologie wspomagają proces edukacji przede wszystkim poprzez ułatwienie dostępu do informacji, jednak niekoniecznie pozwalają je zrozumieć.

Wchłonięci przez edukację

Metodyka nauczania wciąż często koncentruje się na dostarczaniu faktów. Mamy dostęp do niezliczonej ilości danych, ale samo posiadanie dużej ilości informacji nie zamyka procesu uczenia się. Wykształcenie nie jest tym samym, co bycie poinformowanym. Duży odsetek osób ma problem ze zrozumieniem i interpretowaniem informacji. Zanika umiejętność krytycznego myślenia. Ponadto zbyt wiele informacji otrzymanych w krótkim czasie może przytłoczyć uczniów. W wyniku tego stają się znudzeni, wyłączeni, a większość z nich nie ma świadomości i pewności, po co uczy się konkretnego zagadnienia.

Dobrą metodą na przyswajanie wiedzy i treści szkolnych jest nauka immersyjna, którą można porównać z nauczaniem kognitywnym i zasadami: sprawdź, spróbuj, przetestuj, zrób to sam! Wydaje się, że to powinna być powszechnie obowiązująca metoda edukacyjna. Bo wyobraźmy sobie nauczyciela, który przykładowo opowiada uczniom, jak należy pływać kraulem, pokazuje wszystkie ruchy, ułożenie tułowia, a następnie zabiera klasę na basen, wskakuje do niego sam, dając przykład, jak należy pływać poprawnie. Na koniec lekcji podsumowuje cały nowy materiał i zapowiada, że za tydzień będzie sprawdzian praktyczny na basenie. Brzmi jak szaleństwo. A właśnie tak uczymy geografii, historii, matematyki, fizyki i innych przedmiotów. Co z tego, że wykorzystujemy nowoczesne technologie, pokazując film multimedialny o Rzymie i placu Piazza Navona, Fontannie Czterech Rzek czy o starożytnym Koloseum i walkach gladiatorów? Przecież nigdy nie będziemy w stanie przenieść się w wybrane miejsce z klasą i doświadczyć tego na własnej skórze. A może jednak? Wystarczy założyć słuchawki i okulary, aby przenieść się na rzymską arenę i decydować o życiu lub śmierci gladiatorów. Jest to jak najbardziej realne i możliwe, a ponadto nie musi nadwyrężać szkolnego budżetu.

Aplikacje AR na lekcji

Smartfon, dostęp do internetu, aplikacje, drukarka – tylko tyle i aż tyle jest potrzebne, aby rozpocząć przygodę z rzeczywistością rozszerzoną. Jest już dostępnych wiele aplikacji, często darmowych, które możemy wykorzystać na lekcji i które wprowadzą odrobinę magii do naszej klasy.

Jednym z takich narzędzi jest SkyView Free. Wystarczy smartfon z dostępem do internetu i uruchomiony GPS, a aplikacja zamieni klasę w obserwatorium astronomiczne. SkyView Free pozwala znaleźć gwiazdy lub konstelacje na niebie. Po przeprowadzeniu obserwacji można przykleić kolorowe kartki na ścianie, oznaczyć popularne konstelacje, a następnie ponowić obserwacje po kilku dniach czy tygodniach i zobaczyć, jak przesunęły się w tym czasie.

Na lekcjach matematyki można z kolei sięgnąć po Geometry Augmented Reality. Oprócz smartfona z dostępem do internetu potrzebne będą wydrukowane wzorce ze strony dewelopera aplikacji. Za pomocą wydrukowanych znaczników tworzymy figury geometryczne, sprawdzamy ich pole powierzchni, odległość między dwoma odcinkami lub objaśniamy różnicę między wielokątami.

W nauczaniu matematyki pomocny też będzie 3DBear AR. Ale nie tylko, bo to narzędzie z powodzeniem wykorzystamy również na lekcjach języka angielskiego, historii czy języka polskiego. 3DBear AR jest intuicyjną aplikacją z rozbudowaną biblioteką elementów do wykorzystania na lekcji. Jest ona podzielona na kategorie, takie jak zwierzęta, podstawowe bryły geometryczne czy wyposażenie wnętrza. Ciągle dodawane są nowe modele. Za pomocą aplikacji uczniowie mogą np. poznać ważny okres historii lub wydarzenie, przywracając w sali lekcyjnej wybraną historyczną scenę przy użyciu AR.

 

[...]

 

Łukasz Gierek – nauczyciel przedmiotów informatycznych w Zespole Szkół Technicznych w Radomiu. Od wielu lat pracuje wspólnie z młodzieżą nad sposobami wykorzystania najnowszych gadżetów. Z zamiłowania kreator serwisów internetowych i aplikacji bazodanowych. Pomysłodawca platformy eduheroes.org.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.