Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Mieszana rzeczywistość wkracza do klasy

11-04-2019 Autor: Łukasz Gierek
Pierwszy kontakt z...

Najlepszym środowiskiem do testowania sprzętu, który ma wspomagać działania edukacyjne, jest szkolna klasa. Na przykładzie HP Windows Mixed Reality Headset sprawdzamy kluczowe cechy urządzeń wprowadzających uczniów i nauczycieli do nowej rzeczywistości.

 

Zestaw HP Windows Mixed Reality Head­set (patrz: ramka „Rzeczywistość mieszana”), który przeszedł testy w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu, został zapakowany przez producenta w dwa eleganckie pudełka – w pierwszym znalazły się okulary, a w drugim kontrolery. Do testowanego zestawu dołączono też laptop HP ­ZBook17 G4. Okulary działają w rozdzielczości 1440 × 1440, więc wyświetlany przez nie obraz jest ostry i bogaty w szczegóły.

Pierwsze założenie gogli

Umieszczone z tyłu gogli pokrętło pozwala zwężać lub rozszerzać obręcz, aby dopasować ją do kształtu głowy. Wspominamy o tak trywialnej rzeczy, ponieważ przykładowo w zestawie Oculus Rift zamontowano zapięcie na rzepy i nie jest to funkcjonalne rozwiązanie, szczególnie gdy użytkownicy mają dłuższe włosy. Warto więc docenić praktyczne rozwiązanie zastosowane w zestawie HP.

Po dopasowaniu okularów do rąk dostajemy dwa kontrolery, które mają bardzo ergonomiczny kształt i których obsługę można opanować w kilka minut. Pierwsze wrażenie po wejściu do wirtualnego świata jest oszałamiające. Nic, z czym mieliśmy do czynienia do tej pory, nie jest podobne do tego uczucia, gdy wkroczymy do świata wirtualnej rzeczywistości – realny obrót naszego ciała powoduje obrót wirtualny. Oczywiście, zostaniemy poinformowani przez aplikację, jeżeli znajdziemy się na granicy naszej strefy. Dowiemy się też, jak się poruszać, a w zasadzie teleportować w wirtualnej przestrzeni. Po przejściu instruktażu zostajemy przeniesieni do willi na skarpie, po której możemy się poruszać i w której znajdują się zainstalowane aplikacje w formie powieszonych obrazów, figur lub innych interaktywnych przedmiotów.

W poszukiwaniu zaginionego mikrofonu

Matową czerń zestawu HP przełamują błyszczące również czarne elementy, co w efekcie daje ciekawy, futurystyczny wygląd. Poduszki na regulowanej obręczy gogli wyposażono w odporną na wilgoć osłonę, która jest łatwa do czyszczenia. W zestawie dostajemy też dodatkowy komplet piankowych uszczelek na oczy i twarz, tak aby można było wymienić te zużyte. Niestety, materiał, z którego wykonano uszczelki, nie jest odporny na wilgoć, dlatego warto zaopatrzyć się w chusteczki dezynfekujące.

Minusem zestawu jest brak słuchawek. Mamy co prawda gniazdo combo jack, które umożliwia podpięcie się ze swoimi ulubionymi słuchawkami, jednak to oznacza plątaninę kabli wokół szyi. Rozwiązaniem tego problemu jest oczywiście wykorzystanie słuchawek Bluetooth, ale pod warunkiem że nasz komputer jest wyposażony w moduł zapewniający transmisję i że słuchawki mają wbudowany mikrofon, ponieważ większość komend w aplikacjach możemy wywoływać również głosowo (uczniowie mogą ćwiczyć prawidłową wymowę). Trochę zaskakujący jest brak wbudowanego mikrofonu.

Same okulary ważą ok. 1 kg, czyli jest to standardowa masa tego typu urządzenia, jednak po kilkudziesięciominutowym użytkowaniu zaczynamy odczuwać dyskomfort w postaci drętwienia odcinka szyjnego kręgosłupa. W niedługim czasie postępująca miniaturyzacja powinna zlikwidować tę niedogodność.

Instalacja i kalibracja

Po rozpakowaniu pudełek następuje dość prosty proces konfiguracji i podłączenia sprzętu. Na początku zabawy z zestawem instalujemy aplikację zapewniającą dostęp do platformy Mixed Reality Portal, a następnie podpinamy okulary (USB 3.0, HDMI). W kolejnym kroku możemy przejść do ustawienia pola roboczego, w którym będziemy operowali.

 

[...]

 

Łukasz Gierek – nauczyciel przedmiotów informatycznych w Zespole Szkół Technicznych w Radomiu. Od wielu lat pracuje wspólnie z młodzieżą nad sposobami wykorzystania najnowszych gadżetów. Z zamiłowania kreator serwisów internetowych i aplikacji bazodanowych. Pomysłodawca platformy eduheroes.org.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.