Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kinematyka z robotami

11-04-2019 Autor: Monika Gnutek
Zajęcia można...

Wykonywanie doświadczeń motywuje uczniów do pracy. Nawet jeśli nauczyciel nie dysponuje specjalistycznym sprzętem, za pomocą narzędzi TIK może przeprowadzić ciekawą lekcję i pokazać dzieciom, gdzie w codziennym życiu spotkają one omawiane zagadnienie.

 

Narzędzia TIK przyciągają uwagę uczniów. W obecnych czasach, aby w pełni zaangażować dziecko do nauki, a zwłaszcza do nauki fizyki, trzeba przyjrzeć się jego zainteresowaniom. Uczniowie na co dzień wykorzystują technologię i właśnie w tym czują się najlepiej. Warto przygotować zajęcia w taki sposób, żeby uczniowie mogli wykorzystać swoje smartfony, tablety, roboty. Szczególnie przydatnymi narzędziami są QR kody, które przygotowuje się za pomocą generatorów. Na stronie mal-den-code.de można wygenerować kod do linku strony lub stworzyć kod do zakolorowania. Warto również dać szansę dzieciom i pozwolić im ułożyć zadania, a następnie stworzyć z nich kody QR. Jeden z prostszych generatorów można znaleźć na stronie ClassTools (­classtools.­net). Na zajęciach z fizyki dobrze sprawdzają się narzędzia do quizów. Uczniowie kochają Kahoot (kahoot.com), Quizziz (­quizizz.­com), Quizlet (quizlet.com/pl) – narzędzia te doskonale sprawdzają się podczas podsumowania zajęć. Także uczniowie mogą tworzyć własne kahooty, które później są wykorzystywane na lekcji. Bardzo interesującymi narzędziami są FlipQuiz (flipquiz.com) i Baamboozle (baamboozle.com), w których również można stworzyć quizy. Wystarczy dać uczniom trochę swobody, a szybko okaże się, jak bardzo są kreatywni.

Narzędzia TIK są tylko dodatkiem, którego głównym celem jest przyciągnięcie uwagi uczniów, zainteresowanie ich przedmiotem. Wykorzystanie technologii w szkole może uświadomić uczniom, że internet, smartfony, tablety doskonale nadają się również do nauki. Jednak sama fizyka jest przedmiotem doświadczalnym, a przeprowadzanie eksperymentów może pomóc w osiągnięciu zaplanowanych na lekcji celów. Przykładowo omawiając dział „Kinematyka”, można przeprowadzić szereg doświadczeń, np. obliczać prędkość robotów – Ozobota, Dasha i mBota, czy też… obliczanie własnej prędkości. W tym celu nauczyciel i uczniowie muszą wyjść na podwórko szkoły. Każde dziecko zabiera ze sobą miarę, smartfon i kartę pracy.

 

[...]

 

Monika Gnutek – nauczycielka matematyki, fizyki i informatyki w Szkole Podstawowej w Janikowie. Trener Mistrzów Kodowania, e-konsultantka w Instytucie Studiów Podyplomowych na kierunku „Informatyka z programowaniem w szkole”. Administrator grupy facebookowej „Zatikowani nauczyciele”.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.