Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Scratch 3.0 i Micro:bit – dobrana para

11-04-2019 Autor: Wioletta Szwebs
Łączenie płytki...

Od stycznia 2019 r. dostępna jest nowa wersja Scratcha, czyli blokowego programu do nauki programowania. Scratch 3.0 to nie tylko odświeżony wygląd interfejsu, ale także nowe możliwości, które warto wykorzystać na zajęciach z uczniami.

 

Język Scratch już na dobre zadomowił się w pracowniach komputerowych. Uczniowie (i nauczyciele) używają go do nauki programowania. Poznają pętle, instrukcje warunkowe, zmienne… idee związane z budowaniem logicznego toku rozumowania, które da się przełożyć na język komputera. Oczywiście na tym etapie nauczania nie są to kompetencje, które same w sobie mogą być interesujące dla większości dzieci. Umiejętność programowania w Scratchu może być ciekawa, ponieważ pozwala tworzyć „fajne” rzeczy – od prostych animacji z kotkiem, który jest sterowany za pomocą klawiatury, po złożone multimedialne rozwiązania.

Jeśli chodzi o zastosowanie programowania w rzeczywistym świecie, można pójść o krok dalej, wykorzystując płytkę Micro:bit. To rozwiązanie również powoli staje się popularne w polskich szkołach. Płytka ta ma wbudowany moduł Blue­tooth, magnetometr, akcelerometr (wyczuwa ruch), termometr. Można do niej podłączyć np. silniczki, różnokolorowe diody i głośniki. To już nie jest przemieszczający się na ekranie kotek, to całkiem realne urządzenie umożliwiające wpływanie na rzeczywistość za pomocą języka programowania. Jest to okupione pewnymi niedogodnościami związanymi z podłączaniem płytki do komputera i ładowaniem za każdym razem nowej wersji programu. Ale efekt końcowy może być fantastyczny!

A gdyby tak komputer łączył się z płytką bezprzewodowo (za pomocą Bluetooth), nowy napisany na płytkę program wgrywał się automatycznie? Gdyby płytka mogła wchodzić w inter­akcje z komputerem, a komputer z płytką? Nowy Scratch 3.0 już to umożliwia! Banalna konfiguracja pozwala zestawić takie środowisko. Wszystko to, co „odczuwa” płytka (ruch, temperatura, światło, naciśnięcie przycisków), może mieć wpływ na to, co się dzieje na ekranie komputera (np. przesuwające się w odpowiednią stronę duszki), lub na to, co komputer zrobi (np. odtworzy w głośnikach dowolny tekst albo piosenkę). Wszystko, co użytkownik zrobi na komputerze (ruszy myszką, naciśnie klawisz), może mieć wpływ na to, co dzieje się z płytką. Daje nam to morze możliwości – tworzenie gier, eksperymentów lub po prostu dobrą zabawę, a przy okazji milion nowych sposobów, aby się czegoś nauczyć.

 

[...]

 

Wioletta Szwebs – nauczycielka matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi w Łodzi. Trenerka programu „Mistrzowie kodowania”, liderka Zespołu Metodycznego ds. Edukacji Informatycznej, Kodowania i Programowania przy ŁCDNiKP w Łodzi, autorka innowacji pedagogicznych z matematyki i informatyki, założycielka i liderka Łódzkiego Klubu Kodujących Nauczycieli.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.