Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

W świecie dźwięków z Chrome Music Lab

11-04-2019 Autor: Alicja Przytomska-Pietrzak
Eksperyment pozwala grać...

Odkrywanie muzyki może rozbudzić ciekawość uczniów na wiele sposobów, a zarazem łączyć się z matematyką, fizyką czy kodowaniem. W edukacji muzycznej świetnie sprawdzi się projekt Google Chrome Music Lab.

 

Władysław Stanisław Reymont bardzo celnie mawiał, że: „Muzyka to chińska łamigłówka, którą każdy rozwiązuje po swojemu i zawsze dobrze, bo jest bez rozwiązania”. W ciągu całego naszego życia zawsze była, jest i będzie muzyka, ponieważ żyjemy w świecie dźwięków. Nowa podstawa programowa kładzie nacisk na rozwój kompetencji kluczowych w zakresie porozumiewania się w języku ojczystym i w językach obcych, kompetencji matematycznych, naukowo-technicznych, informatycznych, społecznych i obywatelskich, umiejętności uczenia się, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, inicjatywności i przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej.

Nauczyciel stwarza uczniom warunki do rozwijania wyobraźni i takich umiejętności, jak np. czytanie. Opanowanie tej czynności przez ucznia przyczynia się do zdobywania informacji z niemal wszystkich dostępnych źródeł wiedzy. Odkrywanie muzyki może wywołać ciekawość na wiele sposobów – czytanie nut, zgłębianie emocji zawartych w muzyce, łączenie dźwięków i słów – to wszystko zawiera się w tej umiejętności. Chrome Music Lab doskonale łączy wszystkie te cechy.

Eksperymentowanie z muzyką

Projekt Google Chrome Music Lab wspomaga edukację muzyczną i pozwala „zobaczyć” muzykę. Na stronie ­musiclab.­chromeexperiments.com znajdziemy 13 różnych eksperymentów muzycznych, które poprowadzą nas od podstaw rytmu, poprzez interwały, aż do tworzenia własnej piosenki. Każdy z modułów można wykorzystać na swój sposób na różnych przedmiotach, nie tylko w pracy z młodszymi dziećmi. W tym przypadku możemy zastosować wybrany moduł jako wstęp do kodowania z użyciem sprzętu komputerowego. To od nauczyciela zależy, który moduł w danej chwili będzie chciał zaprezentować i jak go wykorzysta podczas zajęć – czy będą to ćwiczenia związane np. z nauką języka angielskiego, a może układanie piosenki albo wypowiadanie zdania w ułożonym przez siebie rytmie. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.

> Song Maker

Narzędzie to daje nam możliwość stworzenia własnego utworu. Za pomocą symboli wyznaczamy rytm. Kolorowe kafelki układamy w melodię. Możemy także ustawić tempo odgrywania dzieła, jeżeli uznamy je za szybkie lub za wolne. Do wyboru mamy różne instrumenty (m.in. pianino, marimbę oraz cztery typy perkusji). Dla bardziej zaawansowanych uczniów w ustawieniach określamy długość utworu, gamę, metrum itp. Na koniec do kompozycji nagrywamy głos. Zapisujemy i gotowy utwór możemy udostępnić, wrzucając wygenerowany link na Facebooka lub Twittera.

> Rytmy

Ważnym elementem muzyki jest rytm, czyli rozłożenie dźwięków w czasie. Klikając strzałką w lewo lub w prawo, użytkownik wybiera grające postaci, a każda z nich gra na innym instrumencie. Starsi uczniowie mogą tworzyć rytm, a następnie na kartce papieru zapisywać go na perkusji za pomocą tradycyjnej notacji. Jest to doskonały sposób na to, aby pokazać dzieciom, czym jest rytm, a przy okazji zapoznać je z podstawowymi instrumentami perkusyjnymi. Każdy z instrumentów ma przypisany kolor i kształt, co ułatwia układanie rytmów na siatce znajdującej się na dole postaci. Klikając przycisk Play, uczeń może odsłuchać, jaki takt ułożył.

> Akord

Trzecim narzędziem, które jest dostępne w ­Chrome Music Lab są akordy. Na akord składają się co najmniej trzy dźwięki. Za pomocą suwaka znajdującego się na dole klawiatury można wybierać gamę moll lub dur. Pozwólmy dzieciom na chwilę muzykowania. Ten eksperyment będzie pomocny podczas tworzenia własnej mu­zyki, nauki gry na instrumencie czy powtórki wiadomości z gam. Można go również wykorzystać, aby porozmawiać z dziećmi o emocjach. Zakładając, że gama dur jest wesoła, a gama moll – smutna, można razem z dziećmi poprowadzić zabawę: „Zgadnij, jaki mam dzisiaj humor”, w której za pomocą min przedstawiają one swoje emocje. Dzięki temu uczniowie dowiedzą się, że w muzyce można zakodować nastrój i to samo wyrazić za pomocą mimiki twarzy.

> Arpeggio

To akord, ale grany po jednym dźwięku. Klikamy kółko, by poznać akordy minorowe i majorowe. Strzałkami wybieramy wzór, według którego chcemy grać. Możemy również ustawić tempo odtwarzania, wybierając symbol metronomu. Każde z pól ma przyporządkowaną wartość muzyczną. W zależności od tego, na jakie pole klikniemy, takie usłyszymy arpeggio.

Warto zapytać dzieci, co przypomina im to kolorowe koło – może tęczę? Przy okazji tego eksperymentu można zatem porozmawiać z uczniami o palecie kolorów ciepłych, zimnych lub pobawić się barwami. Po rozdaniu dzieciom kolorowych kartek papieru można wraz z nimi tak ustawić kolory, by powstała tęcza, a następnie ułożyć jej lustrzane odbicie. To projekt szczególnie lubiany przez uczniów.

> Kandinsky

Jak podają twórcy, „eksperyment został zainspirowany osobą Wassilego Kandinskiego – artysty, który porównywał malowanie do komponowania muzyki. W jego ramach możesz przekształcić w muzykę wszystko, co narysujesz – linie, okręgi, trójkąty, a nawet bazgroły”. Tu każde dziecko może stać się artystą. Dźwięki tworzą spójne akordy i melodie, a kształty uśmiechają się do nich, a nawet… śpiewają! Ten eksperyment pozwala pisać lub rysować na wirtualnym płótnie w różnych miejscach ekranu wybranymi kolorami z palety, a po chwili można usłyszeć swoją artystyczną pracę. Różne kształty tworzą różne rodzaje dźwięków. Dźwięki rysowanych kształtów zostały tak skomponowane, aby dobrze ze sobą współgrały.

> Spektrogram

Duże wrażenie robi również kolejny eksperyment – spektrogram, w którym można zobaczyć, jak wygląda dźwięk tworzony przez instrumenty, począwszy od fletu, przez harfy, puzon, automat perkusyjny, modem czy granie na kieliszku do wina, aż po świergot ptaków i… ludzki głos. W ten sposób uczniowie zaobserwują, jak rozchodzą się i jak wyglądają w przestrzeni fale dźwiękowe, a także dowiedzą się, jaka jest ich wysokość, częstotliwość.

Wykonując ten eksperyment, warto ułożyć z dziećmi krótką piosenkę, nagrać ją i zobaczyć, jak rozkładają się tony niskie i wysokie, jakiej są barwy, a przy okazji nauczyć się kolorów w języku angielskim bądź niemieckim.
 

[...]

 

Alicja Przytomska-Pietrzak – nauczyciel-bibliotekarz z 23-letnim stażem pracy, nauczyciel dyplomowany w Bibliotece Pedagogicznej Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. Prowadzi otwarte zajęcia edukacyjne dla grup przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z zakresu: edukacji czytelniczej, wykorzystania nowoczesnych technologii, rozwijania kompetencji cyfrowych.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.