Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Na ratunek maturzystom – EduChemLab

11-04-2019 Autor: Piotr Bujna, Artur Gonsior

Przygotowanie się do testu z chemii nie jest łatwym zadaniem. Z pomocą przychodzi EduChemLab – projekt, który rozwija nie tylko twórców, ale także pomaga ogromnej rzeszy młodzieży.

 

Myśląc o chemii w liceum bądź technikum, pewnie każdy ma przed oczami sterty podręczników i zbiorów zadań oraz nudne lekcje spędzone na teoretycznym omawianiu chemicznych zagadnień. A gdyby tak ciężkie podręczniki i zbiory zadań zastąpić stroną internetową, dostępną zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów, albo zamiast monotonnego tłumaczenia teorii założyć gogle VR i zobaczyć laboratorium wokół siebie? Nawet sprawdzenie wiedzy może obejść się bez kartek, które zastąpimy testami i zadaniami online. To właśnie jest EduChemLab – innowacyjna platforma edukacyjna dla wszystkich przygotowujących się do matury z chemii stworzona całkowicie przez uczniów.

Chemia na ekranie

Praca nad EduChemLab rozpoczęła się od wizji utworzenia wewnątrzszkolnych skryptów dla młodzieży klas chemicznych w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju. Początkowo zespół projektowy składał się jedynie z osób zajmujących się chemią. Pierwsze prace w kierunku realizacji tego pomysłu zaczęły się w lutym 2017 roku. Przez następne miesiące do ekipy dołączali kolejni uczniowie, a koncepcja projektu nieustannie ulegała zmianom. W maju przyjęto formę projektu jako strony internetowej, na której zamieszczane będą treści. Od września 2017 r. wszystkie tworzone materiały były już dostosowywane do powstającej platformy online, co wiązało się z zaangażowaniem osób zajmujących się programowaniem i projektowaniem stron internetowych.

W międzyczasie w szkolnym laboratorium zbierane były materiały wideo i zdjęcia. Najnowszym pomysłem, który będzie rozwijany jako kolejny z modułów, jest zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w edukacji. Obecnie projekt tworzy kilkunastu uczniów zajmujących się chemią, programowaniem stron internetowych, montowaniem filmów i fotografią pod okiem dwóch doświadczonych nauczycieli chemii i nauczycielki informatyki. Aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w pracach nad platformą biorą udział tłumaczki języka angielskiego i francuskiego. Odkąd rozpoczęto realizację pierwszego zadania mającego na celu rozwój projektu, pojawiło się wiele problemów i utrudnień. Należało zakupić część potrzebnego sprzętu czy nauczyć się obsługi niektórych urządzeń i programów.

Platforma zamiast podręcznika

Korzystając z zasobów szkoły, udało się stworzyć pierwszą wersję platformy (­educhemlab.zs6sobieski.edu.pl), jednak ciągle pojawiają się błędy wymagające usunięcia. Treści umieszczane na stronie, takie jak zdjęcia, filmy, materiały z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości i testy online, spotkały się z pozytywną opinią nauczycieli chemii. Materiał lekcyjny napisany jest prosto i dość nowatorsko, zachowując przy tym poprawność merytoryczną. Każda lekcja jest przygotowywana według podobnego schematu: najpierw wypisane zostają umiejętności, które uczeń przypomni sobie w trakcie zajęć, następnie wymienianych jest kilka punktów teoretycznych z wyróżnionymi przykładami i najważniejszymi informacjami, a pozostałą część stanowią multimedia, takie jak filmy i zdjęcia, oraz zadania autorskie i maturalne.

 

[...]

 

Piotr Bujna – urodzony w 1999 r. w Jastrzębiu-Zdroju. Absolwent Technikum nr 4 w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego. Od kilku lat interesuje się programowaniem w zakresie tworzenia aplikacji webowych oraz możliwościami wirtualnej rzeczywistości. Swoją przyszłość łączy z programowaniem.

Artur Gonsior – urodzony w 1999 r. Uczeń IV klasy technikum ZS6 w Jastrzębiu-Zdroju. Od 3 lat interesuje się chemią. Zainteresowanie to rozwija w szkolnym laboratorium. W przyszłości chce zostać inżynierem w dziedzinie okołochemicznej.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.