Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Trójwymiarowe projekty w przeglądarce

11-04-2019 Autor: Karolina Antkowiak
Galeria dostępnych w...

Tinkercad to proste w użyciu narzędzie do projektowania 3D. Pozwala ono tworzyć gotowe do wydruku trójwymiarowe modele nawet tym użytkownikom, którzy nie mają zaawansowanej wiedzy na temat nowych technologii.

 

Grafika trójwymiarowa coraz częściej jest wykorzystywana na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych czy kółkach zainteresowań. Tworzenie modeli 3D wydaje się bardzo skomplikowane na pierwszy rzut oka, ale wgryzając się w temat, zobaczymy, że to tylko strach przed nieznanym.

W zakresie projektowania trójwymiarowego mamy do dyspozycji wiele narzędzi o różnym stopniu trudności. Różnorodność tych aplikacji powoduje, że tak naprawdę nie ma znaczenia, jakim dysponujemy sprzętem i na jakim systemie operacyjnym pracujemy. Każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Co ciekawe, wielu programów nie musimy instalować na swoim sprzęcie, lecz możemy korzystać z nich w przeglądarce internetowej. Oznacza to, że wystarczy nam w zasadzie dowolne urządzenie z dostępem do Sieci. Wśród takich narzędzi na wyróżnienie zasługuje Tinkercad firmy Autodesk (­tinkercad.com) – prosta w użyciu i oferująca wiele ciekawych opcji aplikacja webowa.

Rozwiązanie dla każdego

Zazwyczaj przeglądarkowe aplikacje do modelowania 3D ograniczają się do parametrycznego edytowania modeli przygotowanych przez inne osoby i wysyłania ich do druku. Przykładami takich rozwiązań mogą być My Robot Nation czy też Light Poem. Programy te są z pewnością interesujące, ale też mocno ograniczają kreatywność projektanta.

Tinkercad to aplikacja stworzona przez programistów z Finlandii, która również działa w przeglądarce internetowej, ale oferuje całkiem spory zakres funkcji. Teoretycznie można za jej pomocą zaprojektować dowolny przedmiot. Aplikacji używają projektanci, hobbiści, nauczyciele, a nawet dzieci. Dostęp do Tinkercad jest darmowy. Aby w pełni korzystać z zasobów i tworzyć własne projekty, należy się zarejestrować. Proces rejestracji jest bardzo prosty i nie wymaga wnoszenia żadnych opłat.

Rejestracja i co dalej

Po zarejestrowaniu się na stronie ­tinkercad.com możemy od razu zacząć pracę. Na początku warto przejrzeć samouczek, który wyświetli się automatycznie. Nie jest to jednak obowiązkowa czynność. Po obejrzeniu lub pominięciu samouczka możemy kontynuować przeglądanie aplikacji. Po prawej stronie u góry mamy do dyspozycji zakładki: Galeria, Blog, ­Lekcje oraz Nauczanie. W sekcji Galeria znajdziemy ponad 4 mln projektów, które możemy skopiować i rozwijać na własne potrzeby. Na blogu przeczytamy porady i opisy działań innych użytkowników. Zakładka Lekcje kryje gotowe scenariusze, które pokażą nam, jak projektować w Tinkercad. Dzięki nim w łatwy i szybki sposób opanujemy zasady działania aplikacji. Z kolei w zakładce Nauczanie możemy spersonalizować platformę i ­m.in. określić, czy użytkownik jest uczniem czy nauczycielem. Znajdziemy tu również sekcję na temat pierwszych kroków, dzięki której możemy przejrzeć serię seminariów edukacyjnych. Pomogą nam one wykorzystać Tinkercad w klasie (uzupełnieniem seminariów są dodatkowe materiały edukacyjne).

Zaczynamy przygodę z projektem

Po przejrzeniu wszystkich zakładek i spersonalizowaniu aplikacji możemy zacząć tworzyć model 3D. Na głównej stronie po prawej mamy zbiór naszych projektów i jest to miejsce, gdzie możemy rozpocząć pracę, klikając Utwórz nowy projekt. Zostajemy przeniesieni na puste pole robocze. Mamy tu do wyboru prostą siatkę, płaszczyznę Minecraft oraz Lego. Oprócz płaszczyzny roboczej ukażą się nam również podstawowe kolorowe kształty, z których będziemy korzystać w czasie tworzenia naszego projektu. Oprócz tych figur mamy jeszcze do wyboru wiele innych opcji, wystarczy rozwinąć menu i wybrać interesującą nas sekcję. Gdy jednak i to jest niewystarczające, możemy zaimportować projekt, który znaleźliśmy w internecie. Mogą to być pliki w popularnym dla druku 3D formacie STL, który jest kompatybilny z obiektami utworzonymi za pomocą Tinkercad. Istnieje również możliwość importowania plików 2D.

Chcąc wykorzystać kształty dostarczone w aplikacji, wystarczy kliknąć interesujący nas obiekt i przeciągnąć go na płaszczyznę roboczą. W ten sposób możemy dodać kilka gotowych obiektów, nad którymi będziemy pracować w fazie późniejszej. Każdy kształt możemy modyfikować. Po kliknięciu na wybraną bryłę zobaczymy strzałki i kropki, dzięki którym możemy zmienić pierwotny kształt obiektu, jego położenie na płaszczyźnie czy dokonać jego rotacji. Możemy również skorzystać z bryły scribble, która pozwala na samodzielne rysowanie brył trójwymiarowych. Obiekty umieszczone na płaszczyźnie możemy ze sobą łączyć i w ten sposób tworzyć nowe modele.

 

[...]

 

Karolina Antkowiak – nauczycielka matematyki, fizyki oraz przedmiotów informatycznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Pogorzeli.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.