Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Niepełnosprawny uczeń w cyfrowej podróży

11-04-2019 Autor: Jadwiga Połatyńska
Uczniowie klasy III...

Praca z uczniami o specjalnych potrzebach to niemałe wyzwanie. By mu sprostać, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Krakowie nauczyciele sięgają po nowe technologie i wykorzystują potencjał tkwiący w cyfrowych narzędziach.

 

Nauczanie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Krakowie to wdzięczna i ciekawa praca, jednak to, co dla uczniów zdolnych jest inspirujące i pociągające, dla tych z trudnościami w nauce, niepełnosprawnością intelektualną, choćby w stopniu lekkim, bywa nudnym, żmudnym zajęciem. Jak mówił Tranio w Poskromieniu złośnicy Szekspira: „Nie ma pożytku z nielubianej pracy. Słowem: to studiuj, co naprawdę lubisz”. Jak zatem to, co trudne, nieatrakcyjne i abstrakcyjne przekazać w sposób zrozumiały i trafiający w zainteresowania młodego człowieka? Jest coś, co łączy ucznia szkoły zawodowej, szkoły specjalnej i renomowanego liceum – smartfon! W poszukiwaniu nowych ścieżek edukacyjnych warto wykorzystywać nowe technologie i cyfrowe narzędzia.

Przekuć problem w sukces

Wszechobecność technologii jest niezaprzeczalna – dziś łatwiej zapomnieć portfela niż telefonu, ale jak wykorzystać cyfrowy potencjał, gdy nauczyciele sami bywają zagubieni, nieprzekonani, a zdigitalizowana szkoła oznacza nowe, nieznane dotąd perspektywy czy wręcz zło konieczne? Tym, co popchnęło nauczycieli Specjalnego Ośrodka nr 1 w Krakowie do poszukiwań, rozmyślań i wreszcie wybrania właściwej ścieżki, są nowe możliwości, jakie dają różnego rodzaju projekty edukacyjne.

Drogę w kierunku nowych rozwiązań otworzył udział w programie Erasmus+ w 2016 r. z projektem pn.: „Niepełnosprawny uczeń w europejskiej integracji społecznej i zawodowej”.

Jego głównym założeniem było podniesienie kompetencji w zakresie posługiwania się językiem angielskim kadry i uczących się. Nauczyciele mieli możliwość nieodpłatnie uczestniczyć w rocznym kursie języka angielskiego w szkole. Język angielski stał się też nieodłącznym elementem wielu zajęć z uczniami: wspólne gotowanie z obcokrajowcami, dni językowe, zajęcia hotelarskie w języku angielskim i wiele innych. W szkole zawodowej, zgodnie z założeniami ministerialnymi, jest tylko jedna godzina języka obcego w tygodniu w klasie pierwszej i trzeciej oraz dwie w klasie drugiej. W szkole Przysposabiającej do Pracy godzin języka obcego nie ma wcale. Bez dodatkowego wsparcia to za mało, aby uczniowie zdobyli biegłość w posługiwaniu się językiem.

Następnie zrealizowano inny ciekawy projekt programu mPotęga: „Matematyka holistycznie, czyli jak?”, a po nim kolejny projekt Erasmus + z wiele mówiącym tytułem: „Niepełnosprawny uczeń w holistycznej podróży do Europy przez cyfrowy świat mediów i nowych technologii”. Nauczyciele dzięki wyjazdom na zagraniczne szkolenia pozyskali nowe umiejętności, by z entuzjazmem wprowadzać je do szkolnej rzeczywistości.

Kursy i szkolenia

Erasmus+ daje szkołom niesamowite możliwości rozwoju, w jego ramach istnieje kilka programów, dzięki którym można sfinansować wyjazdy zagraniczne uczniów i nauczycieli. Krakowscy nauczyciele ­skorzystali z akcji KA101 – Mobilność kadry edukacji szkolnej. Zrealizowany przez nich projekt obejmował wyjazdy ośmiu nauczycieli na szkolenia metodyczne i językowe na Maltę oraz szereg ciekawych wydarzeń w szkole dla uczniów, które nie odbyłyby się bez dodatkowego wsparcia merytorycznego i finansowego.

Z tego samego programu Erasmus+ finansowane jest obecne przedsięwzięcie, czyli „Niepełnosprawny uczeń w holistycznej podróży do Europy przez cyfrowy świat mediów i nowych technologii”. Krakowscy nauczyciele znowu stawiają na języki obce i poznawanie kultur innych krajów, lecz tym razem głównym medium będą narzędzia cyfrowe. Z założenia jest to „podróż” holistyczna, gdzie języki, informatyka, przedmioty zawodowe, matematyka przeplatają się. Wraz z uczniami uczymy się, bawiąc, tworzymy projekty, przeżywamy emocje, a w rezultacie zdobyta wiedza na długo pozostaje w pamięci. Punktem wyjścia jest zawsze zdobycie biegłości w danym temacie przez nauczycieli, a to dają kursy i szkolenia zagraniczne.

Nauka przez praktykę

Aby wspomóc rozwój szkoły, uczniów i osobisty nauczyciela, warto poszukiwać i sięgać po programy grantowe. Jest ich sporo i to nie tylko ze środków europejskich. Kolejnym zrealizowanym przez nas projektem było przedsięwzięcie finansowane przez fundację mBanku, dzięki któremu mógł odbyć się w naszej placówce międzyszkolny konkurs matematyki z angielskim i informatyką, na który zaprosiliśmy inne szkoły specjalne z województwa małopolskiego. Myślą przewodnią tego wydarzenia były słowa Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Przez kilka godzin niepełnosprawni uczniowie mogli bawić się nauką: eksperymentować, dokonywać pomiarów, grać w interaktywne quizy, rozpracowywać zegary, układać angielskie puzzle i wiele innych. Pozwoliliśmy uczniom na aktywne, angażujące zajęcia zupełnie inne od znanego na co dzień siedzenia w ławce szkolnej.

Niepełnosprawność intelektualna to pewne trudności i ograniczenia. Cyfrowy świat u wychowanków Specjalnego Ośrodka niejednokrotnie zawężony jest do mediów społecznościowych. Nauczyciel musi przyjąć rolę mentora i przyjaciela, który pokaże nowe możliwości, przekaże ważkie i trudne treści w atrakcyjnym, cyfrowym opakowaniu.

Testy i powtórki z Kahoot!

Gdy pierwszy raz na lekcji uczniowie zostali poproszeni o wyciągnięcie telefonów komórkowych, nieufnie sięgnęli do kieszeni. Dziś na lekcjach religii, historii i angielskiego interaktywne quizy w programie Kahoot! (https://create.kahoot.it/) służą do powtórek, bezstresowego testowania wiadomości czy chwilowego odprężenia. Tym, co tak dobrze sprawdza się w przypadku uczniów specjalnych, jest możliwość wielokrotnego powtarzania tego samego quizu, wracania do tych samych pytań aż do utrwalenia wiedzy. Ważna jest też szybkość, z jaką można stworzyć swój własny szablon, atrakcyjna szata graficzna, odrobina rywalizacji i natychmiastowa informacja zwrotna na temat wiadomości ucznia, co czyni z Kahoot! narzędzie niemal doskonałe.

 

[...]

 

Jadwiga Połatyńska – nauczycielka języka angielskiego i języka obcego zawodowego. Koordynator międzynarodowych projektów edukacyjnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Krakowie, autorka zwycięskich projektów Erasmus+.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.