Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kolejność wykonywania działań z narzędziami TIK

16-04-2018 Autor: Monika Gnutek

Na lekcjach matematyki, fizyki i informatyki technologia sprawdza się świetnie. Może uatrakcyjnić z pozoru nieciekawe tematy, takie jak np. kolejność wykonywania działań. Dzięki TIK utrwalimy nabyte kompetencje, a także stworzymy własne gry, plakaty czy quizy.

 

Narzędzia TIK mogą zrewolucjonizować lekcje matematyki, fizyki i informatyki w szkole podstawowej. Na każdym z tych przedmiotów na pewno warto sięgnąć po ClassDojo – aplikację, której celem jest motywowanie uczniów do zdobywania nowych umiejętności. Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Żarnowcu samodzielnie stworzyli w  tym narzędziu swoje własne kategorie punktów, które przyznają sobie po każdym wykonanym zadaniu. Dotyczą one takich kategorii, jak „Mistrz rachunków”, „Pogromca obliczeń”, „Mistrz pracowitości”, „Zespół dnia”.

W żarnowieckiej szkole wprowadzono metodę oceniania kształtującego. Losowanie uczniów, którzy mają udzielić odpowiedzi, często odbywa się za pomocą maszyn losujących, np. Wordwall lub koła losującego na stronie ClassTools.net. Dobrym pomysłem, który wspiera rozwój ruchowy dzieci, jest umieszczenie na kole nie tylko imion uczniów, ale też takich poleceń, jak „zrób 10 przysiadów”, „minuta tańca”. Podczas lekcji świetnie sprawdzają się quizy. Warto je wykorzystywać w trakcie podsumowań lekcji, ale również jako zamiennik tradycyjnej kartkówki, a czasem jako zadanie domowe. Uczniowie również mogą tworzyć swoje własne prace w  Kahoot! czy Quizizz. Wystarczy 5 minut, aby stworzyć ciekawy quiz.

QR kody, których możliwości można poznać dzięki świetnym szkoleniom eTwinning, można wykorzystywać w szkole na wiele sposobów. Można przykładowo rozmieścić w budynku kody i pobawić się z uczniami w Sherlocka Holmesa, odszukując za pomocą zakodowanych matematycznych zagadek ukryty w szkole skarb.

Do podsumowania zajęć doskonale nadaje się Plickers. Aby skorzystać z jego możliwości, należy wydrukować uczniom specjalne kody, które trzymają w swoich zeszytach. Na koniec zajęć wyświetlamy jedno zadanie z odpowiedziami a, b, c, d. Uczniowie rozwiązują je i pokazują nauczycielowi kartkę z odpowiednim kodem. Za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie wystarczy zeskanować ich odpowiedzi. Wówczas na monitorze inter­aktywnym pojawiają się statystyki odpowiedzi.

Dzięki przedstawionym w scenariuszu narzędziom uczniowie mają możliwość utrwalenia wiadomości i poszerzania swoich kompetencji. Zastosowanie technologii pomaga również zintegrować zespół, uczy logicznego myślenia, a także szybkiego podejmowania decyzji.

Scenariusz zajęć

Temat: Kolejność wykonywania działań
Czas trwania: 90 min

Metody pracy: pogadanka, quiz, działania praktyczne, interaktywna maszyna losująca

Przebieg lekcji

1. Losowanie miejsc poprzez wykonanie „Zadania na dobry początek”

  • Uczeń losuje jedno krótkie zadanie matematyczne, a następnie rozwiązuje je.
  • Na ławkach leżą wyniki zadań. Uczeń po wykonaniu obliczeń szuka swojego miejsca do siedzenia, dopasowując uzyskany wynik do wyniku na ławce. (5 min)

2. Podanie tematu i celu lekcji oraz NaCoBeZu („na co będę zwracać uwagę”)

[...]

Monika Gnutek – nauczycielka matematyki, fizyki i informatyki w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Żarnowcu. Trener Mistrzów Kodowania w projekcie „Zaprogramuj przyszłość”. E-konsultantka w Instytucie Studiów Podyplomowych na kierunku „Informatyka z programowaniem w szkole”. Założycielka grupy facebookowej „ZaTikowani nauczyciele”.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.