Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Storybird na lekcji języka polskiego

13-04-2018 Autor: Joanna Krzemińska
Przykładowa okładka...

Platforma Storybird to jedno z ciekawszych narzędzi, z których warto korzystać w trakcie zajęć. Dzięki niej młodzi ludzie stają się twórcami i wykonują własne książki obrazkowe.

 

Uczniowie logują się na platformę storybird.com, korzystając z loginu i hasła wygenerowanego przez nauczyciela. Prowadzący zajęcia zakłada wirtualną klasę i umieszcza w niej odpowiednią liczbę dzieci. Niepotrzebne są żadne dane osobowe podopiecznych, by mogli w pełni korzystać ze wszystkich możliwych funkcji (to bardzo ważne w świetle najnowszego prawa o ochronie danych osobowych).

 

Aby zrealizować nowy projekt, czyli przygotować wirtualną książkę, trzeba dokonać wyboru kolekcji obrazków, z których będzie się korzystało. Ich przegląd dostępny jest po kliknięciu w słowo „Create”. Kiedy wybierzemy zestaw ilustracji, mamy możliwość utworzenia wielostronicowej książki obrazkowej, wiersza lub opowiadania.

Pracując nad książką obrazkową, koniecznie należy powiedzieć uczniom, na czym nam zależy. Nie wystarczy, aby umieścili w niej ilustracje. Zaproponowane przez uczniów teksty muszą być poprawne pod względem zarówno ortograficznym, jak i składniowym. Storybird pomoże sprawdzić, czy uczniowie zapoznali się z tekstem i zrozumieli go. Zamiast tradycyjnego streszczenia i planu wydarzeń można przygotować książkę. Dobrze sprawdzi się również do rozwijania kompetencji językowych (np. wyjaśnienia związków frazeologicznych, pracy z synonimami czy homonimami). Dzięki omawianej stronie zachęcamy młodych ludzi do nieszablonowego myślenia nie tylko o dziele literackim, ale o języku w ogóle (bez względu na to, na jakim poziomie edukacyjnym się znajdują).

Storybird może okazać się atrakcyjnym narzędziem również podczas innych zajęć, np. lekcji chemii, geografii czy historii. Doskonale sprawdzi się wszędzie tam, gdzie trzeba opowiedzieć jakąś historię (choćby to był przebieg reakcji chemicznych czy odkrycia geograficzne). Warto szukać rozwiązań, które wyzwalają kreatywność, zachęcają ucznia do nieszablonowego myślenia o nauce, dają radość (pozytywne emocje korzystnie wpływają na proces zapamiętywania).

Kiedy uczniowie opublikują swoje prace, nauczyciel ma do nich zdalny dostęp (mogą go też uzyskać rodzice, jeśli wyrażą takową chęć). Opublikowaną książkę można w dowolnym momencie edytować, więc nawet jeśli dzieci nie skończą pracy w wyznaczonym czasie, zawsze mogą wrócić do wcześniej stworzonych treści. Jedyne niebezpieczeństwo polega na tym, że zbyt wiele czasu zajmuje wybieranie ilustracji (jest ich tak wiele, że początkujący twórca może się w nich zatopić na długie chwile) i zabraknie go na wpisanie tekstów.

 

Scenariusz zajęć

Temat: Jak Twardowski z diabłami tańcował
Czas trwania: 90 min

Metody pracy: burza mózgów, pogadanka, elementy oceniania kształtującego, praca w zespołach, praca indywidualna

[...]

Joanna Krzemińska  – nauczycielka języka polskiego i terapeutka z zakresu terapii pedagogicznej. Od dziesięciu lat związana ze Szkołami MIKRON w Łodzi. Członkini grupy Superbelfrzy. Autorka bloga zakreconybelfer.blogspot.com.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.