Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

MozaBook do pracy w szkole i w domu

13-04-2018 Autor: Katarzyna Kopczyńska, Anna Romańska
Model 3D wulkanu z...

Firma Mozaik oferuje aplikacje będące prostym w obsłudze, atrakcyjnym i wszechstronnym oprogramowaniem edukacyjnym. Składa się ono z dwóch podstawowych, współpracujących ze sobą komponentów: mozaBook i mozaWeb.

 

W programie mozaBook nauczyciel każdego przedmiotu może zamienić swój podręcznik w interaktywną e-publikację używaną na tablicy interaktywnej czy w komputerze, prowadzić e-zeszyt oraz arkusze ćwiczeń w oparciu o ponad 1000 interaktywnych modeli 3D, filmów wideo czy materiałów dźwiękowych. Do programu można zaimportować pliki w formacie PDF i na ich bazie tworzyć własne zeszyty z przebiegiem zaplanowanych lekcji oraz przygotowywać różnego typu testy, wykorzystując dowolne fragmenty tekstu.

W zeszytach można nie tylko pisać czy rysować, lecz również wykorzystywać bogate zbiory Mediateki oraz wzbogacać je w animowane przez siebie prezentacje. Dostęp do przygotowanych treści dzięki synchronizacji w trybie online jest możliwy z każdego komputera, który posiada program mozaBook, lub online z programu mozaWeb. Wyświetlając cyfrowy podręcznik, można go uzupełniać o dowolne treści oferowane przez oprogramowanie. Dzięki temu lekcje staną się ciekawsze, a uczenie się – bardziej skuteczne.

Widowiskowe lekcje

W Mediatece znaleźć można wszystko, czego potrzebuje nauczyciel, aby wykreować nowoczesną lekcję, z której uczniowie nie będą chcieli wyjść. Mediateka to tysiące interaktywnych dodatków skatalogowanych tematycznie, do odtworzenia od zaraz. Zawiera m.in.:

  • Modele 3D – dzięki nim można odbywać podróże po minionych epokach, zwiedzać miasta, przeżyć wybuch wulkanu, poznać świat przyrody. Wszystkie modele można powiększać, obracać, włączać i wyłączać napisy, wklejać do zeszytów, wycinać itp. Wiele modeli zawiera też animację z lektorem oraz ćwiczenia do rozwiązania przez uczniów na tablicy lub w komputerze.
  • Filmy wideo – zarówno edukacyjne, jak i dokumentalne: filmy przyrodnicze, bajki, dzieła literackie, prezentacje doświadczeń z biologii, chemii, fizyki. Publikacje zawierają materiały dźwiękowe, zdjęcia, rysunki, ilustracje z objaśnieniami oraz interaktywne zadania.
  • Arkusze zadań – obok istniejących w Mediatece treści można też wklejać swoje własne, korzystając z edytora zadań lub dostępnych narzędzi. Całość można przenieść do swojej publikacji, np. zeszytu lub zadać uczniom jako pracę domową.
  • Galeria zdjęć – zawiera podzielone tematycznie zdjęcia do wykorzystania we własnych publikacjach i  do uzupełnienia lekcji.
  • Mozamap – multimedialne atlasy geograficzne zawierające różne typy map o różnym stopniu trudności. Poszczególne elementy map mogą być dowolnie dobierane i być wykorzystane jako sprawdzian wiadomości.
  • Warstwy – powiązane ze sobą treści tworzą warstwy zawierające dodatkowe wiadomości w postaci zdjęć, modeli 3D, filmów, ćwiczeń itp.

Przydatne narzędzia

Program oferuje szereg ciekawych aplikacji. Należą do nich:

  • Grafy – zbiór sklasyfikowanych, trójwymiarowych modeli, tworzących „mapę myśli”. Po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa klucza pojawiają się na ekranie wszystkie powiązane z danym słowem dostępne treści.
  • Gry – pomagają uczniom rozwijać różne umiejętności w formie zabawy. Oprogramowanie samodzielnie ocenia i zapisuje rozwiązania, przez co nauczyciel i uczeń natychmiast uzyskują informację zwrotną.
  • Przyrządy demonstracyjne – umożliwiają ukierunkowaną pracę stosownie do nauczanego przedmiotu, np. na zajęciach muzyki można poznawać różne instrumenty, usłyszeć ich dźwięki, zagrać na wybranych instrumentach czy komponować muzykę, stosując zabawy z układaniem nut. Do przyrządów demonstracyjnych należą też zegary, kalendarze, wagi, kalejdoskop z wizualizacją osi symetrii, diagramy, układy współrzędnych, kręgi liczbowe do ćwiczeń matematycznych, tabela liter czy obrazy wywołujące litery abecadła dźwiękiem.
  • Wirtualne przyrządy doświadczalne – narzędzia symulujące rzeczywiste eksperymenty, np. plansza elektryczna, ława optyczna, doświadczenia z dynamiki, mikroskop.
  • Maszyna czasu – narzędzie przedstawiające podróż w czasie, dotyczące ludzi i wydarzeń w porządku chronologicznym, powiązanych ważnymi wydarzeniami z dziedziny nauki i historii.
  • Quizy – różne typy gier dla kilku graczy. Odbywają się na czas i mają ustaloną liczbę błędnych odpowiedzi. Znajdziemy tu też ponad 40 kostek do gry zawierających zadania z różnych przedmiotów oraz 16 talii kart z wielotematycznymi obrazami i możliwością losowania ilustracji, a  także karty do tworzenia własnych tekstów czy rysunków.
  • Puzzle – narzędzie zawiera gotowe ilustracje do tworzenia puzzli o dwóch stopniach trudności i możliwość „rozsypania” dowolnie wstawionego rysunku lub zdjęcia.

Oprócz wyżej wymienionych narzędzi mozaBook zawiera jeszcze szereg innych, m.in: dekodowanie szyfru – technika komunikacji np. alfabetem Braille’a, kodem kreskowym, hieroglifami itp.; soroban – pochodzący ze starożytności przyrząd do obrazowania cyfr i nauki podstawowych działań matematycznych; pieniądze – sytuacyjne ćwiczenie obrazujące korzystanie z pieniędzy.

[...]

Katarzyna Kopczyńska – nauczycielka biologii i przyrody w Szkole Podstawowej nr 5 im. Króla Stefana Batorego w Łodzi. Wprowadza do pracy dydaktycznej nowatorskie rozwiązania, poszukując aktywnych metod pracy z uczniem.
 
Anna Romańska – nauczycielka przyrody i geografii w Szkole Podstawowej nr 130 w Łodzi, trener, doradca metodyczny Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Pasjonatka nowych technologii i ich wykorzystania w edukacji przyrodniczej. Związana z grupą Superbelfrzy RP.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.