Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Tworzenie testów i ankiet

13-04-2018 Autor: Kamil Śliwowski
Tryb testowego podglądu...

Narzędzia i aplikacje do sprawdzania wiedzy i zbierania informacji zwrotnej otwierają ogromne możliwości dla nauczycieli. Ułatwiają i uatrakcyjniają zbieranie informacji o postępach, problemach i pytaniach uczniów.

 

Dzięki aplikacjom można szybko i w bardzo interesujący sposób przepytać uczniów ze znajomości materiału lub zebrać od całej klasy pomysły oraz pytania, nie używając papieru. Istnieje wiele narzędzi wspierających interakcję podczas prowadzenia lekcji, szkoleń i warsztatów: Kahoot, Qui­zizz, Google Forms to tylko kilka najpopularniejszych. Każde z nich oferuje nieco inne funkcje i doświadczenie w tworzeniu zadań, quizów czy ankiet. Różnią się także pod względem odbioru przez uczniów. Dlatego często jedno narzędzie pasuje lepiej do określonej grupy wiekowej albo do jednego konkretnego przedmiotu czy możliwości technologicznych, którymi dysponuje szkoła i klasa. Podczas korzystania z aplikacji po raz pierwszy najlepiej zacząć od jednej, poznać jej funkcje i sprawdzić pod kątem tego, co i w jaki sposób się naucza. Po opanowaniu jednej aplikacji łatwiej będzie korzystać z kolejnych i zmieniać je zależnie od potrzeb.

Przed rozpoczęciem pracy

Każda aplikacja będzie reklamować się tym, jak świetnie sprawdzą się na lekcji jej funkcje i model współpracy pomiędzy nauczycielem a uczniami. Prawda jest taka, że przekonać się o tym w pełni można dopiero na zajęciach. Większość opisanych poniżej narzędzi powstała w Stanach Zjednoczonych (lub projektowana jest z myślą o tamtym rynku szkolnym), co powoduje, że nie każdy problem czy specyfika kulturowa pracy będą odpowiadały realiom w polskiej szkole. Kolejnym ograniczeniem, na które można natrafić, jest podział funkcji na bezpłatne i płatne. Wszystkie opisane aplikacje mają opcję darmową, zwykle zupełnie wystarczającą, jednak część pozwala na więcej dopiero po zakupie abonamentu. Nie bez znaczenia będzie też kwestia instalacji aplikacji (co może wymagać wcześniejszego przygotowania, dostępu do Sieci) oraz jej zużycia danych.

Kahoot!
Według twórców (pochodzących z Norwegii) z tej aplikacji korzysta już połowa uczniów w Stanach Zjednoczonych. Jest najpopularniejszą i najbardziej rozpoznawaną przez uczniów i nauczycieli aplikacją do quizów, działa jako strona oraz aplikacja do pobrania na tablety i smartfony obu najpopularniejszych systemów (Android i iOS). Pozwala na tworzenie prostych quizów lub ankiet (maksymalnie do 4 odpowiedzi). Do pytań można dodawać zdjęcia (własne lub z przygotowanej biblioteki materiałów stockowych), filmy i muzykę. Aby założyć konto i tworzyć quizy, należy wejść na stronę: create.kahoot.it. Uczniowie, którzy będą odpowiadać na pytania, muszą wpisać kod przygotowanego przez nauczyciela quizu na kahoot.it. Kahoot! działa poprzez połączenie ekranu (na którym wyświetlane będą pytanie i symbole odpowiedzi) ze smartfonami uczniów, na których w aplikacji lub stronie mobilnej pojawią się symbole odpowiedzi. Kahoot! jest zdecydowanie najbardziej kolorową i dynamiczną aplikacją przygotowaną z myślą o użyciu w szkole lub podczas zabawy. Aplikacja pozwala dodawać dowolną ilość pytań i quizów za darmo. Poza tworzeniem własnych testów, istnieje też możliwość korzystania z quizów opublikowanych przez inne osoby z całego świata.

getkahoot.com
+ kolorowy wygląd, idealny dla młodszych dzieci
+ dopracowanie pod względem odbioru przez użytkownika (np. czas oczekiwania między pytaniami, muzyka)
– ograniczone opcje pytań
– wymaga rzutnika/ekranu

Plickers
To aplikacja, dzięki której możemy przeprowadzić szybką ankietę lub quiz w klasie, nie korzystając przy tym ze smartfonów uczniów. Jest bardzo prosta, jeśli chodzi o funkcje i możliwości, ale posiada ogromną przewagę nad pozostałymi aplikacjami na liście: smartfona potrzebuje wyłącznie nauczyciel, by sprawdzać odpowiedzi na sali. Uczniowie odpowiadają za pomocą wcześniej wydrukowanych, spersonalizowanych kodów QR, które odpowiednio obracane, dają możliwość udzielenia odpowiedzi A, B, C lub D. Nauczyciel odczytuje odpowiedzi czytnikiem kodów QR w aplikacji, a ta sprawdza je i przelicza. Ponieważ do pracy z Plickers nie potrzebujemy rzutnika ani telefonów uczniów, quiz czy sondę można przeprowadzić poza klasą. Więcej na temat tej aplikacji można przeczytać we wpisie Małgorzaty Rabendy na blogu Superbelfrów (bit.ly/2puhEQ2).

plickers.com
+ nie wymaga od uczniów używania smartfonów
+ możliwość wykorzystania poza salą lekcyjną
– ograniczone możliwości pytań

[...]
 

Kamil Śliwowski – trener i animator edukacji medialnej, specjalizuje się w wykorzystaniu nowych technologii i otwartych zasobów edukacyjnych w szkole i organizacjach pozarządowych. Na co dzień pracuje w fundacji Katalyst Education, w której zajmuje się komunikacją i szkoleniami. Prowadzi blog otwartezasoby.pl.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.