Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Przygotowuję uczniów na wyzwania przyszłości

13-04-2018

Ważne jest to, aby uczniowie byli producentami, a nie konsumentami. Tworzenie stron internetowych, gier komputerowych, kodów kreskowych, aplikacji mobilnych, prowadzenie blogów i vlogów, internetowy kontakt z osobami anglojęzycznymi czy wykorzystanie okularów do wirtualnej rzeczywistości to nieodłączne elementy moich zajęć. Rozmowa z Barbarą Anną Zielonką, nominowaną do nagrody Global Teacher Prize nauczycielką języka angielskiego w norweskiej szkole Nannestad High School.

 

Staje się już tradycją to, że w gronie osób nominowanych do nagrody Global Teacher Prize znajduje się nauczyciel pochodzący z Polski. W ubiegłych latach w tym elitarnym gronie pojawili się Jolanta Okuniewska oraz Mariusz Zyngier, a tym razem to wyróżnienie stało się Pani udziałem. Czy śledziła Pani poprzednie edycje „nauczycielskiego Nobla”?

Od samego początku śledziłam wszystkie edycje konkursu Global Teacher Prize. Jestem bardzo dumna, że wśród nominowanych nauczycieli do tak prestiżowej nagrody znaleźli się Polacy. Serdecznie im gratuluję! Udało mi się nawet nawiązać kontakt z Jolą Okuniewską, której pracę oraz uczestnictwo w różnych imprezach edukacyjnych śledzę dzięki mediom społecznościowym. Po otrzymaniu w ubiegłym roku nagrody Gullepleprisen wielu nauczycieli, z którymi współpracuję, stwierdziło, że już najwyższa pora, abym wysłała aplikację do nagrody Global Teacher Prize. I tak właśnie zrobiłam.

W konkursie Global Teacher Prize reprezentowała Pani Norwegię, ponieważ uczy Pani w norweskim liceum. W jaki sposób Pani do niego trafiła?

Jako nastolatka wielokrotnie miałam okazję zwiedzać Norwegię. Te podróże na pewno zaważyły na mojej późniejszej decyzji o przeniesieniu się do tego kraju. Fascynowała mnie skandynawska kultura oraz język norweski. Po skończonych studiach w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Sosnowcu oraz ukończeniu filologii angielskiej na Uniwersytecie Śląskim postanowiłam spróbować swoich sił poza granicami Polski i przeprowadziłam się do Norwegii. Była to ryzykowna decyzja, ale bardzo się cieszę, że ją wtedy podjęłam. Dzięki przeprowadzce jestem w stanie spełniać swoje marzenie, czyli podróżowanie dookoła świata. Na początku pracowałam przez osiem miesięcy w liceum Trysil High School, ale było to jedynie zastępstwo. Następnie znalazłam pracę w Nannestad High School i od kwietnia 2008 roku wciąż pracuję w tej samej placówce.

Wystarczy rzut oka na mapę, aby zorientować się, że Nannestad to nie jest duże miasto. Jak wygląda życie codzienne w małej skandynawskiej miejscowości?

To prawda, Nannestad jest niewielką miejscowością oddaloną jedynie o 11 kilometrów od międzynarodowego lotniska Gardermoen oraz 55 kilometrów od Oslo. Życie toczy się tutaj na pewno znacznie spokojniej niż w stolicy. Niestety, oferta imprez kulturalnych jest nie za duża, wręcz ograniczona, co oznacza dla mnie częste wizyty w Oslo podczas weekendów. Nannestad to wspaniałe miejsce dla osób, które uprawiają sporty zimowe lub uwielbiają spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu.

Przez ponad dekadę pracy zdążyła Pani świetnie poznać norweski system oświaty i śledzić z bliska jego ewolucję. W Polsce wciąż trwa reforma edukacji, która jest mocno krytykowana przez część środowiska nauczycielskiego. Czy w Norwegii są jakieś systemowe rozwiązania, które Pani zdaniem warto by przeszczepić na polski grunt?

Nauczyciel pracujący w norweskiej szkole ma dużą swobodę, jeśli chodzi o wybór tematów, pomocy naukowych, technologii lub metod nauczania. Władze odpowiedzialne za edukację nie narzucają z góry zagadnień, które nauczyciel powinien poruszać podczas swoich zajęć. Zobowiązani jesteśmy jedynie do skupienia się na competence aims, czyli na kształceniu kompetencji uczniów. Myślę, że to wspaniałe rozwiązanie, które sprzyja rozwijaniu kreatywności nauczycieli i uczniów.

[...]

Rozmawiał Eryk Chilmon

Barbara Anna Zielonka  – nauczycielka języka angielskiego w norweskiej szkole średniej w Nannestad. Specjalistka edTech, współtwórczyni podręcznika Skills i koordynatorka globalnych projektów. Ambasadorka HundrED, Varkey Foundation oraz TeachSDGs. Zwyciężczyni konkursu Gullepleprisen 2017 oraz The Global Project Challenge, a także tegoroczna finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize (znalazła się w Top 10).

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.