Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Robotyka i programowanie

13-04-2018 Autor: Jacek Mielcarek
Uczniowie z SP Radowo...

W Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym uczniowie zafascynowani są robotyką i nauką programowania. Z nowych technologii korzystają nie tylko na lekcjach, ale też na zajęciach dodatkowych.

 

Nauka programowania w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym zaczęła się wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2016/2017. Od samego początku zajęcia pozalekcyjne z robotyki i programowania cieszyły się bardzo dużą popularnością. Trudno było znaleźć osobę, która nie zainteresowałaby się klockami Lego WeDo 2.0. Zestaw ten składa się z klocków, silnika, akumulatora na dwie baterie AA, czujnika ruchu oraz czujnika wychylenia. Z jednego zestawu można zbudować m.in.: delfina, żabę, rybę, gąsienicę, węża, renifera, samochód ciężarowy, sztaplarkę, lokomotywę, helikopter i wiele innych robotów.

Na początek Lego WeDo 2.0

Zajęcia z robotyki zaczęły się od wprowadzenia w temat, pokazów, eksperymentów przybliżających tematykę konstrukcji. Omawiane i prezentowane były charakterystyczne cechy i właściwości zestawów klocków Lego WeDo 2.0. Kolejna część zajęć poświęcona była budowie robota na podstawie instrukcji wyświetlonej na ekranie tabletu. Następnie uczniowie przechodzili do programowania zbudowanych konstrukcji, wykorzystując prosty język programowania graficznego. Ostatnia część zajęć to czas na eksperymenty, przebudowy oraz próby rozwiązania problemów zadanych przez prowadzącego. Na zakończenie każdych zajęć zbudowane roboty poruszały się w wyznaczony i zaprogramowany sposób. Uczniowie uczestniczący w zajęciach byli bardzo zaangażowani i skupieni na określonym zadaniu. Po prawidłowo wykonanym ćwiczeniu rosła ich motywacja do dalszej pracy. Po kilku zajęciach nawet uczniowie z klas pierwszych byli już w stanie bez pomocy nauczyciela budować oraz programować roboty z Lego WeDo 2.0. Dzieci, pracując z klockami Lego, rozwijają logiczne myślenie i kreatywność oraz ćwiczą zdolności manualne. Lego WeDo 2.0 pomaga również w nauce języka obcego, ponieważ menu aplikacji jest w języku angielskim.

Przepracowaliśmy rok szkolny 2016/2017 z Lego WeDo 2.0, ale wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia i od początku roku szkolnego 2017/2018 postanowiliśmy poszerzyć asortyment i ofertę zajęć. Dlatego też szkoła zakupiła Ozoboty, zestawy Lego Boost oraz drukarkę 3D.

Przygoda z Ozobotami

Roboty edukacyjne Ozoboty bardzo dobrze sprawdzają się w klasach I–III – uczniowie chętnie z nimi pracują. Można dowolnie je programować lub pobrać scenariusze gotowych zajęć ze strony edu-sense.com/pl. Aby programować Ozoboty wizualnie, trzeba wejść na stronę ozoblockly.pl. Dzięki drukarce 3D na zajęciach udało się również wydrukować skrzynkę dla tych robotów.


Ozoboty można wykorzystać na różnych lekcjach, np. języka angielskiego, gdzie tak układa się trasę dla Ozobota, aby dotarł on do odpowiedniego miejsca. Przykładowo gdy zadamy pytanie: „Jaki to kolor?” lub „Jak nazywa się to zwierzę?”, to Ozobot musi być tak zaprogramowany, aby dotarł do odpowiedniego rozwiązania. Na lekcjach języka angielskiego zadania tego typu cieszą się bardzo dużą popularnością.

Wyższy poziom wtajemniczenia – Lego Boost

Zestawy Lego Boost to jeszcze bardziej zaawansowane technologicznie klocki, z których możemy złożyć pięć podstawowych robotów: Robota Verniego, Łazika M.T.R.4, Kota Frankiego, Gitarę 4000 oraz linię produkcyjną Lego (dodatkowe inspiracje można znaleźć w internecie). Lego Boost świetnie spełnia swoje zadanie, czyli łączenie zabawy z nauką. W pudełku znajduje się 840 elementów. Najważniejsza część zestawu to Move Hub na sześć baterii AAA, gdzie wmontowane są wszystkie silniki oraz czujniki. W zestawach Lego WeDo 2.0 można od początku budować, co się żywnie podoba, natomiast z Lego Boost nie jest już tak łatwo. Trzeba przejść wszystkie etapy nauki, nie ma drogi na skróty. Zanim zbuduje się robota, niezbędne jest poznanie zasad działania elementów ruchomych oraz czujników.


Zbudowanie robota Verniego zajmuje prawie 3 godziny. Bardziej zaawansowani uczniowie mogą pracować samodzielnie, natomiast inni – w grupach. Ze względu na to, że Lego Boost były nowymi robotami w szkole i uczniowie dopiero poznawali zasady ich działania, konstruowali swoje roboty za pomocą aplikacji. Gdy robot został już złożony, przechodziło się do programowania. Na koniec zajęć zbudowane roboty poruszały się w zaprogramowany sposób.

[...]

Jacek Mielcarek – nauczyciel języka angielskiego, informatyki oraz zajęć z robotyki i programowania w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym. Trener warsztatów komputerowych oraz ambasador programu eTwinning w województwie zachodniopomorskim.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.