Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Rewolucj@ w szkole – inspiracje nie tylko cyfrowe

13-04-2018 Autor: Oktawia Gorzeńska
Grupa przedsiębiorczości...

17. LO w Gdyni to szkoła, która zmienia metody uczenia się, korzysta z całej gamy cyfrowych narzędzi edukacyjnych i doskonali kompetencje społeczne. Nauczyciele z 17. LO chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi placówkami, a także sami się od nich uczą.

 

Transformacja 17. LO w Gdyni rozpoczęła się cztery lata temu od zmiany kultury pracy, współtworząc z całą społecznością organizację uczącą się, otwartą na świat, dającą przestrzeń do działania, doskonalącą kompetencje społeczne, zmieniającą metody uczenia się. Następnie rozpoczęła się cyfrowa rewolucja, która nie mogłaby zaistnieć bez pierwszej fazy zmian. Budowanie dobrej komunikacji, dawanie przestrzeni do popełniania błędów i do współpracy to cechy nowoczesnej szkoły. Takie właśnie jest 17. LO w Gdyni.

Uczymy się od siebie

Bez sprawnie działającego zespołu jakakolwiek zmiana czy wdrażanie innowacji w bardziej systemowy sposób nie są możliwe. Dobrym zwyczajem w 17. LO jest budowanie współpracy w gronie pedagogicznym. Służą temu warsztatowo prowadzone spotkania dla nauczycieli, w czasie których uczą się oni dobrej komunikacji, uważności oraz współdziałania. W budowaniu lepszej współpracy przydatne są nowe technologie. Od kilku lat nauczyciele inspirują się nawzajem i pomagają sobie w przestrzeni grupy na Facebooku, którą nazwano Superkadra z 17. LO. Należy do niej ponad połowa grona, czyli wszyscy, którzy mają konto na Facebooku. W tym roku z pomocą we włączaniu wszystkich do wirtualnej współpracy, ułatwiającej komunikację i organizację zadań, przyszła chmura Microsoft, m.in. z nieocenionymi grupami i kalendarzem – dzięki temu narzędziu w jednym miejscu są zebrane ważne dokumenty, plany wycieczkowe wszystkich klas, a także podgląd wydarzeń szkolnych.

Uczenie się od siebie to mocna strona zespołu 17. LO w Gdyni. Wszystko zaczęło się od wprowadzenia kilka lat temu nieformalnego sposobu szkolenia rady, właśnie warsztatowo. Szkolenie koleżanek i kolegów wydawało się dużym wyzwaniem, jednak metody pracy i ich użyteczność sprawiły, że zajęcia przestały być przykrym obowiązkiem, a na te nieobowiązkowe zaczęło przychodzić coraz więcej osób. Z czasem na szkolenia zaczęto zapraszać nauczycieli z innych szkół, dzięki czemu współpraca i uczenie się od siebie nabrały nowego wymiaru – innej perspektywy. Kamieniem milowym w uczeniu się od siebie była realizacja projektu Erasmus+ – mobilność kadry. Po pierwsze, udział w projekcie obligował każdego nauczyciela do przeprowadzenia szkolenia dla innych po powrocie ze szkolenia zagranicznego, a po drugie, każdy uczestnik działań projektowych musiał zrealizować projekt eTwinning (a tam z reguły wciągał się w darmowe szkolenia online na temat nowych technologii w edukacji). Szkolenia prowadzone dla koleżanek i kolegów były nieobowiązkowe, a mimo to przyciągały dziesiątki osób z grona. Wtedy narodził się pomysł zorganizowania konferencji „Szkoła z edumocą” dla Pomorza, by podzielić się doświadczeniami z szerszym gronem. Konferencja z lokalnej inicjatywy przerodziła się w ogólnopolską, a pozytywna informacja zwrotna od uczestników dała jeszcze większą motywację do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem, a co więcej – kolejne osoby z grona chcą pójść śladem 17. LO.

Edukacja w kieszeni

Na lekcjach korzysta się z uczniowskich smartfonów, by proces uczenia się był ciekawszy. Wykorzystywane są rozmaite narzędzia: od kodów QR, Snapchata i generatora memów poprzez platformę Kahoot!, aż po OneNote. Oczywiście nie każdy nauczyciel korzysta z tych narzędzi, ponieważ analogowe metody też są ciekawe i efektywne, a przecież wartość procesów edukacyjnych wynika także z różnorodności. W szkole jest ogólnodostępne Wi-Fi, które od czasu do czasu płata figle z powodu przeciążenia. Zdarzają się też wpadki, takie jak np. kartkówka z chemii nawet przy najwspanialszej aplikacji Forms dla ucznia dyslektycznego może być po prostu porażką, ale z takich sytuacji należy wyciągać wnioski i starać się korzystać z technologii w przemyślany sposób.

Skype w klasie

Wystarczy kliknąć kilka razy myszką, by na platformie education.microsoft.com zamówić dla uczniów spotkanie z ekspertem z Indii, z kustoszem muzeum w Kairze czy po prostu umówić się na wirtualną wycieczkę lub Mystery Skype z młodzieżą z Grecji. Wszystko zaczęło się od spotkania grupy przedsiębiorców społecznych z gdyńskiej szkoły z młodzieżą z Łotwy i Gruzji na Skypie, kiedy to młodzi ludzie wzięli udział w Mystery Skype, odgadując, skąd są ich rówieśnicy. Następnie jedna z klas zorganizowała Mystery Skype z Bułgarami. Uczniowie spotkali się też z panią z Syrii, która opowiedziała im o swojej ojczyźnie, ucieczce z kraju ogarniętego wojną i życiu na uchodźstwie. Takiej wiedzy i doświadczenia nie wyniesie się z żadnego podręcznika! W planach są kolejne spotkania z ekspertami, dzięki którym młodzież rozwinie swoje umiejętności, w tym przede wszystkim te językowe.

[...]

Oktawia Gorzeńska – dyrektorka 17. LO w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, trenerką, ekspertką innowacji w edukacji, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga: eduzmieniacz.com. Ma także tytuł Microsoft Innovator Educator Expert.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.