Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Gra w TIK-i w SP nr 27 w Gdańsku

13-04-2018 Autor: Adam Perzyński
W szkolnej warsztatowni...

W szkole w XXI wieku wykorzystanie nowoczesnych technologii jest już koniecznością. Bardzo dynamiczny rozwój Szkoły Podstawowej nr 27 im. Dzieci Zjednoczonej Europy w Gdańsku był i jest nadal możliwy właśnie dzięki zastosowaniu narzędzi TIK, zarówno w edukacji, jak i w zarządzaniu placówką.

 

We wrześniu 2012 r. w SP 27 w Gdańsku uczyło się ok. 170 uczniów, po trzech latach liczba ta wzrosła dwukrotnie, aktualnie w szkole uczy się 404 uczniów. To niezły wynik jak na szkołę, która miała być w 2012 roku zamknięta. Pierwszym działaniem wprowadzającym TIK do szkoły w 2012 r. było stworzenie nowej strony internetowej opartej na systemie CMS Joo­mla!. System zarządzania treścią dał możliwość bardzo łatwej aktualizacji strony internetowej, a do jej administrowania i pisania artykułów włączyło się bardzo wielu nauczycieli.


Bezpieczna szkoła


Wykonanie monitoringu wizyjnego było kolejnym krokiem i nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, iż dzięki aplikacji zainstalowanej na smartfonie dyrektor placówki ma możliwość podglądu kamer w każdej chwili, w każdym miejscu. Warto dodać, że przez jakiś czas swoją kamerę miał też szkolny jeż. Można go było oglądać na livestreamie. Problem jednak polegał na tym, iż jeż był aktywny tylko w nocy, dzieci przychodziły niewyspane na lekcje, ponieważ chciały go oglądać, stąd zaprzestano prowadzenia kanału.


W tym samym czasie dyrektor placówki zlecił modernizację systemu alarmowego w szkole. W jego telefonie pojawiła się kolejna aplikacja zarządzająca systemem alarmowym, dzięki której można m.in. zdalnie włączać bądź wyłączać alarm. Na co dzień do kontaktowania się z wicedyrektorem i pracownikami sekretariatu dyrektor wykorzystuje aplikację Lan Messenger, która nie tylko umożliwia szybką komunikację, ale też ustalenie, czy dyrektor jest dostępny i czy może przyjąć w danej chwili interesantów.


Zapisy na zajęcia dodatkowe


W SP 27 w Gdańsku jest bardzo bogata oferta zajęć dodatkowych. Zainteresowanie nimi jest ogromne, problemem okazało się jednak zapisywanie dzieci na zajęcia. Dotyczyło to szczególnie sytuacji, w której część uczniów zapisała się np. na cztery rodzaje zajęć dodatkowych, a dla pozostałych brakowało miejsca.


Problem ten udało się rozwiązać we wrześniu 2017 r., kiedy to został stworzony internetowy system rejestracji na zajęcia dodatkowe. Dzięki temu nie ma ryzyka, że część dzieci nie dostanie się na żadne zajęcia dodatkowe. Uczniowie przy wsparciu rodziców tworzą listy preferencji zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. System przydziela do grup, biorąc pod uwagę liczbę miejsc oraz zdeklarowane preferencje. Po zakończonej rekrutacji rodzice informowani są e-mailem o jej wynikach, nauczyciele zaś mogą drukować listy uczniów, z którymi będą prowadzili zajęcia. To ogromne ułatwienie dla wszystkich.


Szkolne media


Stworzenie szkolnego radiowęzła to był strzał w dziesiątkę. Głośniki znajdują się zarówno na korytarzach szkolnych, jak i w salach. Sieć radiowęzłowa została podzielona na sześć niezależnych stref. Dzięki temu można było zrezygnować z dzwonków szkolnych. Sygnałem do zakończenia lekcji jest muzyka dobiegająca z korytarzy, a o tym, iż za chwilę rozpocznie się lekcja, informują przez mikrofon sami uczniowie. W oparciu o sieć radiowęzłową powstało szkolne Radio27Bitów, uczniowie tworzą listy przebojów, audycje, informują o ważnych wydarzeniach.


Nową realizacją w szkole jest TV27, czyli szkolna telewizja. Obecnie funkcjonuje w oparciu o trzy monitory, docelowo sieć telewizyjna będzie składała się z dziewięciu monitorów. Dzięki TV27 będzie można oglądać wydarzenia z życia szkoły, np. wywiady, prezentacje, filmy i teledyski.


Narzędzia TIK na lekcjach


Idealnym urządzeniem do realizacji pasji muzycznych jest sampler perkusyjny ROLAND SPD. To zupełnie nowa technologia, która jest rzadkim gościem w polskich szkołach, a dzięki której uczniowie na lekcjach muzyki mogą tworzyć własne utwory.


Podążając za najnowszymi technologiami w edukacji, nie sposób przejść obojętnie obok systemu Mimio. W 2014 r. w jednej z klas pojawiła się przenośna tablica interaktywna, która dzięki połączeniu z tabletem pozwalała na prowadzenie lekcji zarówno przez nauczyciela, jak i uczniów z dowolnego miejsca w klasie. Połączenie tablicy Mimio ze szkolną Tableciarnią dało uczniom możliwość bardzo aktywnego udziału w interaktywnych lekcjach, współtworzenia prezentacji, sprawdzania zrozumienia lekcji poprzez krótkie testy. Z czasem uczniowie klasy III sami zaczęli prowadzić lekcje uczniowskie, wykorzystując system Mimio. Jego kolejny element – wizualizer – daje możliwość przeniesienia różnych elementów na tablicę, np. fragmentów książek, zdjęć – wszystkiego, co tylko nauczyciel i uczniowie sobie wymyślą.

[...]

Adam Perzyński – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 27 im. Dzieci Zjednoczonej Europy w Gdańsku, nauczyciel wychowania fizycznego i informatyki, z zawodu również elektronik. Pasjonat nowoczesnych technologii, zwolennik ich wykorzystywania w edukacji.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.