Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Dydaktyka a akustyka pomieszczeń

16-05-2016 Autor: Marcin Zastawnik
autor : Rys. B. Brosz


 

Akustyka przestrzeni dydaktycznych jest często zaniedbywana, co negatywnie wpływa na komunikację nauczyciela z uczniami. Pokazujemy, jak zmierzyć akustykę sal lekcyjnych i na co zwrócić uwagę przy ich urządzaniu, aby lepiej się słyszeć.
 

Komunikacja werbalna wymaga, poza umiejętnościami samego mówcy (np. wyraźnego wymawiania słów i logicznego formułowania wypowiedzi), także odpowiednio przygotowanego, czyli skupionego i nastawionego na odbiór słuchacza. Zasada ta jest szczególnie ważna w czasie nauki w szkole. Jeśli jednak nawet najlepszy dydaktyk spotka się z najlepszym uczniem, lecz pomieszczenie, w którym się znajdą, będzie miało złą akustykę, to jakość nauczania znacząco spadnie ze względu na niezrozumienie przekazu. Nauczyciele znają z doświadczenia zjawisko pogłosu czy uciążliwe dźwięki rozpraszające, które dochodzą zza okna, ściany czy drzwi. W nowoczesnej dydaktyce trzeba też wziąć pod uwagę dodatkowe emitery dźwięków: głośniki z różnych urządzeń wzbogacających przekaz werbalny nauczyciela.

Niestety, architekci projektują pomieszczenia i budynki głównie pod kątem efektów wizualnych, często nie przejmując się zbytnio akustyką przestrzeni (nie dotyczy to oczywiście projektów typowo muzycznych, np. opery czy filharmonii). Szczególnie w budynkach szkolnych wypadałoby zmienić tę szkodliwą praktykę i brać po uwagę przyszły komfort dźwiękowy nauczycieli i uczniów.


Akustyka w TED

O tym, dlaczego kwestie akustyki powinny być brane pod uwagę podczas projektowania czy przebudowy budynków, mówi Julian Treasure w wykładzie „Dlaczego architekci powinni używać swoich uszu”. Materiał jest dostępny z polskimi napisami na stronach TED pod adresem: bit.ly/1Sbq6st.


Wibroizolacja i ochrona przeciwdźwiękowa

Jeżeli szkoła znajduje się w pobliżu linii kolejowych, ruchliwych ulic lub zakładów przemysłowych, powinno zwrócić się uwagę na wibroizolację. Polega ona na stosowaniu specjalnych mat lub kaset wibroizolujących pod fundamenty maszyn lub całych budynków. Poprawa wibroizolacji zawsze wymaga dużych i bardzo kosztownych prac remontowo-budowlanych, więc najlepiej pomyśleć o niej już na etapie projektowania obiektu.

Z kolei ochrona przeciwdźwiękowa dotyczy: ochrony obiektu (pomieszczenia lub budynku) przed hałasem zewnętrznym; ochrony otoczenia obiektu przed hałasem z jego wnętrza; ochrony przed hałasem pomiędzy pomieszczeniami czy ograniczenia hałasu generowanego wewnątrz pomieszczenia. W tym zakresie należałoby się zająć odpowiednim zastosowaniem akustycznego konstruowania ścian, podłóg, drzwi i okien. Niestety, te elementy bywają zaniedbywane na etapie wykonawczym (w czasie budowy). Często można spotkać się z sytuacją, gdy np. przegroda międzylokalowa w budynku wielorodzinnym jest zaprojektowana poprawnie, a na etapie montażu armatury w sąsiednim pomieszczeniu doprowadza się do takich błędów, które sprawiają, że słyszymy, kiedy sąsiad się kąpie lub korzysta z toalety. W szkolnej rzeczywistości spotyka się przypadki, gdy przegroda pomiędzy salami dydaktycznymi wykonana jest poprawnie, zgodnie ze sztuką, ale izolacyjność zostaje zaprzepaszczona przez niepoprawnie zaprojektowane kanały wentylacyjne prowadzone na korytarzu (autor miał do czynienia z sytuacją, gdzie hałasowanie w jednym pomieszczeniu paraliżowało pracę na całym piętrze szkoły, właśnie przez złą wentylację). Naprawa tego rodzaju zaniedbań oznacza konieczność przeprowadzenia poważnego remontu. Nie jest to jednak regułą. Czasem okazuje się, że problemem jest źle wyregulowana stolarka okienna (np. niedociśnięte uszczelki), co jest akurat proste do naprawy. Specjalista takie niedociągnięcia zidentyfikuje bez problemu. Akustyka jest dziedziną, w której wpływ na komfort dźwiękowy ma najmniejsza podkładka pod konstrukcją nośną ściany.


[...]


Marcin Zastawnik – doradca ds. akustyki, doktorant AGH w Krakowie, popularyzator nauki nagrodzony w polskiej edycji międzynarodowego konkursu dla naukowców FameLab.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.