Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Technologia dla uczniów z dysleksją

11-05-2015 Autor: Anna Grzegory
Kompetencje językowe...


 

Trudności rozwojowe dziecka zdarzają się często. Wcale jednak nie muszą być złą wróżbą i determinować wystąpienia poważnych problemów z uczeniem się. Odpowiednia terapia, wsparta nowymi technologiami, może wiele zdziałać.
 

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Najczęściej termin „dysleksja rozwojowa” stosuje się dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Często stwierdzanymi problemami rozwojowymi u dzieci są:

  • dysleksja – specyficzne trudności w czytaniu;
  • dysortografia – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych);
  • dysgrafia – niski poziom graficzny pisma.

Dzieci z dysleksją stale przybywa. Trzeba pamiętać, że im wcześniej zostaną objęte opieką terapeutyczną, tym większe szanse, że nie dotkną ich trudności szkolne.

Dobierz urządzenie i czcionkę

Z całą pewnością mądrze użyte urządzenia elektroniczne i specjalistyczne oprogramowanie w żmudnej terapii dysleksji mogą być nieocenioną pomocą dla dzieci i dorosłych zmagających się z zaburzeniami percepcyjno-motorycznymi w codziennym życiu. Już sama możliwość pisania z użyciem klawiatury (laptopa, tabletu) to ulga dla dyslektyka mającego kłopot z grafomotoryką, czyli nieprawidłowym trzymaniem narzędzia do pisania, zbyt silnym lub zbyt słabym naciskiem na papier. Obecnie na urządzeniach mobilnych na wirtualnej klawiaturze możemy wybrać opcję zamiany głosu na tekst (w przeglądarce Chrome jest odpowiednik google.com/intl/es/chrome/demos/speech.html) i napisać tekst głosem. Tekst ten da się oczywiście skopiować, edytować, wysłać e-mailem i dowolnie wykorzystać. Osoba z trudnościami w ortografii niewątpliwie uniknie wielu błędów, korzystając z wbudowanych funkcji autokorekty dostępnej w wielu edytorach tekstów, poczcie elektronicznej, a nawet wiadomościach czatu. Ważne jest, aby w uczniach wyrobić nawyk nie tylko korzystania z tych możliwości, lecz także kilkukrotnego czytania swojego poprawionego tekstu przed udostępnianiem go czytelnikom.

Dla osób z dysleksją stworzono specjalną czcionkę OpenDyslexic. Została ona zaprojektowana tak, aby dyslektycy mogli łatwiej i szybciej rozpoznawać litery. Badania naukowe przeprowadzone przez uniwersytet w Amsterdamie potwierdzają, że graficzne „obniżenie środka ciężkości w literach” powoduje ich większą rozpoznawalność dla dyslektyków i popełnianie mniejszej ilości błędów, co znacznie zwiększa komfort czytania. Czcionkę (z polskimi literami) można pobrać za darmo ze strony opendyslexic.org, a następnie zainstalować na swoich urządzeniach i za jej pomocą czytać oraz tworzyć dowolne teksty.

W pracy z osobami z dysleksją warto rozważyć wprowadzenie e-czytników. Odpowiednie ustawienie tekstu (rodzaju i wielkości czcionki, odstępów między wierszami, marginesów) w e-czytniku pozwala dyslektykom szybciej i lepiej przyswajać czytany tekst. Na e-czytnikach również możemy zainstalować czcionkę OpenDyslexic. Ważne, aby e-czytnik dobrać do indywidualnych potrzeb i preferencji. Godny uwagi jest Kindle Paperwhite, który dzięki doskonale dla naszego wzroku dobranemu kontrastowi i podświetlanemu ekranowi zdecydowanie podnosi komfort czytania. Warto pamiętać, że dzięki aplikacjom i konwerterom na e-czytnik możemy wysłać praktycznie każdy tekst znajdujący się na komputerze lub dostępny przez internet.

[...]

Anna Grzegory – logopedka, właścicielka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Logofigle. W pracy z dziećmi i dorosłymi wykorzystuje zarówno metody tradycyjne, jak i nowoczesne technologie. Należy do grupy Superbelfrzy RP.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.