Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Edukacja medialna oswaja dysleksję głęboką

11-05-2015 Autor: Katarzyna Krywult
Od zeszłego roku...


 

Można śmiało powiedzieć, że odmian dysleksji jest tyle, ilu dyslektyków. Ale nawet poważne zaburzenia poznawcze nie muszą przekreślać możliwości rozwojowych dziecka.
 

Każde dziecko z dysleksją ma nieco inne objawy zaburzeń, a co za tym idzie – wymagana innej pomocy. U Karoliny zdiagnozowano dysleksję głęboką. Niestety, nie ma wielu specjalistycznych opracowań na temat tego zaburzenia, co stawia nauczycieli i rodziców dzieci dotkniętych tą przypadłością przed trudnym zadaniem.

Rola rodziców

U Karoliny podłożem specyficznych trudności w uczeniu się jest bardzo duży deficyt funkcji słuchowych skupiony głównie w obrębie analizy i syntezy słuchowej oraz pamięci fonologicznej. Zaburzenia dotykają również integracji międzypercepcyjnej. Dziewczynka pracuje niepewnie, powoli, z dużym napięciem emocjonalnym. Proste ćwiczenia – takie jak nauka tabliczki mnożenia, odszukanie miasta na mapie i uczenie się angielskich słówek – wymagają od niej olbrzymiego wysiłku. Karolina ma ogromne trudności z zapamiętywaniem treści przekazywanych werbalnie i w związku z tym przyswojenie nowego słownictwa, definicji i terminów jest dla niej bardzo pracochłonne, czasochłonne i niezwykle ulotne. Dziewczynka popełnia liczne błędy w pisaniu – pomimo wysiłku wkładanego w uczenie się poprawnego zapisu głosek nie widać poprawy. Zdecydowanie przeważa u niej sprawność orientacyjno-wykonawcza nad funkcjami słowno-pojęciowymi.

W swojej klasie Karolina nie była jedynym dzieckiem z orzeczeniem z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednakże od początku wyróżniała się na tle pozostałych czwartoklasistów. Nie chodzi tu o problem bardzo powolnego tempa pracy, poważnych trudności z zapisem liter czy zapamiętaniem nawet krótkich definicji. Karolinę wyróżniało jej podejście do szkoły – pomimo wielu obaw związanych z lękiem przed wyśmianiem czy brakiem akceptacji ze strony rówieśników zawsze z ogromną radością wchodziła do klasy. Dziewczynka – chociaż cicha, spokojna, często zawstydzona i unikająca bycia w centrum uwagi – zawsze jest bardzo życzliwa i otwarta. Cechuje ją optymistyczne podejście do wszystkiego, do czego się zabiera.

Bez wątpienia tak pozytywne nastawienie Karoliny do edukacji jest zasługą jej rodziców, którzy zadbali o szybką diagnozę trudności swojej córki oraz poświęcili jej bardzo dużo czasu i uwagi. Warto mieć to na uwadze i pamiętać, że ścisła współpraca nauczyciela i rodziców dziecka z dysleksją głęboką jest niezbędna, jeśli pragniemy obserwować postępy podopiecznego.

Odkryć i wspierać pasję

Praca z uczniem z dysleksją polega nie na unikaniu niepowodzeń, lecz na umożliwianiu mu osiągnięcia sukcesu. W przypadku Karoliny, która chętnie pracuje, jest aktywna i nie chce zawieść oczekiwań, nie wolno w żaden sposób obniżać standardów wymagań. Przeciwnie – nauczyciele z nią pracujący powinni odkryć jej żywioł – wesprzeć w odnajdywaniu i rozwijaniu pasji i odszukać ten środek wyrazu, który będzie odpowiadał jej możliwościom i potrzebom.

Tak Karolina trafiła do szkolnego kółka dziennikarskiego, które w pierwotnym założeniu miało gromadzić najlepszych uczniów zainteresowanych tworzeniem bloga i vloga edukacyjnego (o projekcie „Instrukcja obsługi języka polskiego” więcej w nr 4 (5), listopad–grudzień 2014). Na szczęście jednak na zajęcia medialne zaczęły przychodzić wszystkie dzieci, które po prostu miały na to ochotę. Wśród nich znalazła się również Karolina. – Kiedy córka zaczęła uczęszczać na zajęcia, chodziła na nie z czystej ciekawości, chciała sprawdzić, jak tam jest i co właściwie robią tam pozostałe dzieci. Było to dla niej zupełnie coś innego, ponieważ dotychczas wszystkie jej zajęcia pozalekcyjne to były zajęcia dodatkowe, związane z poprawą jej wyników w nauce – wspomina pani Anna, mama Karoliny.

[...]

Katarzyna Krywult – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej w Bestwinie. Twórca witryny polski.enauczanie.com, autorka projektu „Instrukcja Obsługi Języka Polskiego”, Superbelfer RP.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.