Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Joomla! – zarządzanie treścią szkolnego serwisu

11-05-2015 Autor: Sławomir Pieszczek
Wygląd pulpitu zaplecza...


 

Szkolny serwis WWW powinien być źródłem przydatnych informacji dla uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły, a także innych osób zainteresowanych działalnością placówki. Z tego względu zaprojektowanie go to odpowiedzialne zadanie.
 

Administrator szkolnego serwisu WWW musi potrafić zarządzać treściami publikowanymi w serwisie i znać funkcje, jakie oferuje CMS. Zanim więc zaplanujemy strukturę i układ treści prezentowanych w naszym serwisie, zapoznajmy się z budową i zastosowaniem poszczególnych elementów zaplecza (panelu administracyjnego) Joomla! Aby zalogować się do panelu administracyjnego szkolnego serwisu, wystarczy do głównego adresu witryny (np. www.szkola.pl) dopisać słowo: administrator (www.szkola.pl/administrator).

Ekran główny

Zaplecze Joomla! z serii 3, pojawiające się po zalogowaniu, podzielone jest na cztery części:

  • menu poziome pozwalające na dostęp do wszystkich opcji serwisu oraz pozycje umożliwiające wyświetlenie strony głównej serwisu, zarządzanie własnym kontem oraz wylogowanie;
  • menu pionowe z pozycjami pozwalającymi uzyskać szybki dostęp do najważniejszych (najczęściej używanych) części funkcji administracyjnych; zwróćmy uwagę na ostatnie dwie pozycje (sekcja KONSERWACJA) – pierwsza pokazuje, czy serwis stworzony został na bazie najnowszego wydania, czy też należy je zaktualizować, druga natomiast pokazuje, czy dodatkowe rozszerzenia zainstalowane w systemie są aktualne;
  • największą część zaplecza zajmuje część informacyjna; znajdziemy w niej takie informacje jak zalogowani użytkownicy, najczęściej czytane artykuły oraz najnowsze artykuły dodane przez autorów;
  • na dole po lewej stronie znajduje się pasek zawierający m.in. ikony i linki, pozwalające na podgląd witryny, dostęp do wiadomości oraz wylogowanie; z kolei na dole po prawej stronie znajdują się informacje dotyczące wersji Joomla! oraz tytuł serwisu.


Konfiguracja globalna witryny

Najważniejsze ustawienia serwisu znajdziemy po wybraniu w menu górnym pozycji System, a następnie pozycji Konfiguracja globalna. Można także skorzystać z menu znajdującego się po lewej stronie i w sekcji KONFIGURACJA kliknąć Konfiguracja.

Okno Konfiguracja globalna podzielone jest na pięć zakładek: Witryna, System, Serwer, Uprawnienia i Filtrowanie tekstu.

Karta Witryna
Karta Witryna zawiera ustawienia dotyczące serwisu i podzielona jest na kilka sekcji: Ogólne, Metadane, Optymalizacja dla wyszukiwarek i Ciasteczka. Określona ilość miejsca w artykule nie pozwala na szczegółowe omówienie wszystkich dostępnych opcji (więcej informacji można znaleźć na stronach podanych w ramce: Przydatne linki).

Każda opcja wyjaśniona jest za pomocą etykiet z podpowiedziami. Wystarczy, że wskażemy kursorem myszy tekst opcji, a system wyświetli krótką podpowiedź do niej.

Na początek zwróćmy uwagę na pole: Nazwa witryny, ponieważ będzie ona wyświetlana w pasku tytułowym przeglądarki. Zadbaj także o prawidłowe wpisy w polach Streszczenie witryny oraz Słowa kluczowe witryny.
 

[...]

Sławomir Pieszczek – nauczyciel przedmiotów informatycznych w największej szkole w powiecie jaworskim – Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze. Autor książki: „Joomla! 2.5. Praktyczny kurs”.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.