Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Portal wymiany informacji w szkole

11-05-2015 Autor: Marcin Maćkiewicz
Moduł dodawania nowego...


 

Sprawna komunikacja jest podstawą działania każdej grupy osób współpracujących ze sobą. Jeśli wszyscy będą dobrze poinformowani, będzie się pracowało łatwiej i skuteczniej.
 

Niesprawna komunikacja powoduje, że informacje docierają do odbiorcy ze znacznym opóźnieniem lub giną, zanim trafią do wszystkich zainteresowanych. Informacje przekazywane „z ust do ust” potrafią natomiast zmienić swoją formę, podobnie jak komunikat przesłany w zabawie „Głuchy telefon”. Problemy komunikacyjne mogą być też skutkiem nieprawidłowych relacji między współpracownikami. Często nie wiadomo również, komu przekazać informacje lub od kogo pozyskać dane potrzebne do realizacji swojego zadania. Ważne jest więc, aby informacja przekazana była bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy, z pominięciem pośredników. Prawidłowa wymiana informacji może w znaczącym stopniu ograniczyć panujący w każdej instytucji chaos, a tym samym – podnieść poziom motywacji współpracowników, którzy znają swoje zadania i wiedzą, od kogo mogą szybko pozyskać potrzebne dane.

Serwisy społecznościowe w służbie szkole

Szkoły opracowują procedury przepływu informacji, korzystając bardzo często ze „starych i sprawdzonych” metod. Warto jednak wdrożyć nowe narzędzia ułatwiające przepływ informacji. Jednym z nich są serwisy internetowe, takie jak Facebook i nk.pl. To nowoczesne i wygodne narzędzia do szybkiego komunikowania się nawet na znaczne odległości. Bardzo usprawniły one wymianę informacji między ludźmi. W styczniu 2014 r. liczba użytkowników serwisu Face­book na całym świecie osiągnęła miliard i nie przestała rosnąć. Nie ma się co dziwić, że firmy zauważyły skuteczność serwisów społecznościowych i zaczęły wdrażać je w celu poprawienia wewnętrznej komunikacji. Skoro sprawdziły się one w firmach, dlaczego nie przenieść tego rozwiązania do szkoły?

Podobnie jak na portalach społecznościowych, dzielących znajomych na rodzinę czy przyjaciół bliższych i dalszych, szkołę tworzy społeczność podzielona na grupy, takie jak uczniowie i nauczyciele. Problemem jest jednak ogólnodostępność takich portali jak Face­book, a co za tym idzie – niebezpieczeństwo wycieku często poufnych informacji. Kolejnym problemem jest konieczność zmuszenia wszystkich osób (nauczycieli i uczniów) należących do społeczności szkolnej do założenia konta na takim portalu. Trudności może sprawić również zarządzanie ogromną liczbą kont przypisanych szkole, klasie, grupom uczniów lub każdemu uczniowi z osobna. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie własnego serwisu komunikacyjnego. Wystarczy zaprojektować odpowiednie oprogramowanie – spełniające oczekiwania dyrekcji, nauczycieli i uczniów – a następnie wdrożyć je w szkole. Dzięki temu cała społeczność szkolna będzie mogła efektywnie wymieniać się informacjami istotnymi dla działania szkoły, dokładnie tak samo jak można to robić na Facebooku.

Nowe narzędzie do komunikacji

Na początku roku szkolnego 2011/2012 pracownicy Zespołu Szkół nr 5 Mistrzostwa Sportowego w Bydgoszczy (w jego skład wchodzą: XV Liceum Ogólnokształcące, XX Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego, Gimnazjum nr 53 i Gimnazjum nr 54 Mistrzostwa Sportowego) zaczęli zastanawiać się nad usprawnieniem komunikacji wewnątrzszkolnej.


[...]

Marcin Maćkiewicz – nauczyciel informatyki i matematyki w XV Liceum Ogólnokształcącym w Bydgoszczy. Propagator algorytmiki i programowania wśród młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Współorganizator Fordońskiego Turnieju Wiedzy Algorytmicznej, webmaster, webdeveloper i administrator serwisów internetowych.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.