Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Andersen na tablecie

07-04-2014 Autor: Jolanta Okuniewska
Aplikacja PicSay pozwala...


 

Nauczanie za pomocą tabliczki smakuje jak najlepsza czekolada. Uczniowie z klasy III C Szkoły Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie od października ubiegłego roku wykorzystują do nauki i zabawy tablety Samsung Galaxy Tab 2 7.0.
 

Kiedy w październiku 2013 r. rozpoczynałam swoją przygodę z tabletami w klasie szkolnej, byłam pełna obaw. To był mój debiut z mobilnym sprzętem. Właścicielką tabletu Samsung Galaxy Tab 2 7.0 zostałam w czerwcu. Całe wakacje poświęciłam na przygotowanie się do pracy z tabletami: czytałam na temat urządzeń mobilnych, gromadziłam ciekawe materiały i sprawdzałam możliwości, jakie dają znalezione aplikacje. Nie był to łatwy proces, gdyż brakuje polskich opracowań na ten temat. Nie ma skąd czerpać pomysłów, korzystać z dobrych praktyk.

Moi uczniowie używają w klasie własnych tabletów, z których korzystają też w domu. Pozwoliło im to znakomicie poznać możliwości nowego sprzętu. Posługują się nim swobodnie, a gdy znajdą jakąś ciekawą aplikację, chętnie dzielą się ze mną swoimi odkryciami. Bardzo sobie cenię taką współpracę.

Jak zacząć pracę z tabletami w klasie szkolnej? Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni sprzęt. Powinien być ergonomiczny, odznaczać się dobrą jakością, mieć baterię wytrzymującą czas szkolnej pracy i wytrzymałą obudowę. Następnie należy tablety skonfigurować oraz, jeżeli korzystamy np. ze sprzętu firmy Samsung, zarejestrować się na koncie Google, gdyż aplikacje pobieramy ze sklepu Google Play. W moim przypadku te ostatnie kroki wykonali rodzice z dziećmi w domu.

Warto kupić wygodne etui i folię ochronną na ekran. Znakomicie sprawdzi się etui książkowe, które umożliwia swobodne korzystanie z urządzenia, a także wygodne oparcie tabletu podczas czytania z ekranu i pisania w zeszycie. Niestety, dedykowane rozwiązania są dość drogie, dlatego decyzję wyboru i zakupu pozostawiłam rodzicom. W sprzedaży są też etui silikonowe, które zabezpieczają brzegi i tył tabletu. Tafla ekranu pozostaje jednak nadal odsłonięta.


Klawiatura nie jest potrzebna, o czym warto wspomnieć, gdy będziemy omawiać na zebraniu z rodzicami przygotowanie sprzętu. Dobrze mieć w klasie ściereczkę do czyszczenia ekranu, przedłużacz z kilkoma gniazdami i dodatkowe ładowarki. Z doświadczenia wiem, że czasami trzeba uczniom podładować baterię w tablecie podczas zajęć, a nic tak nie frustruje, jak odmowa współpracy przez tablet w trakcie działań. Ładowarki do naszych tabletów mają niestety krótkie kable, więc przedłużacz sprawdził się już wielokrotnie. Tablet jest przystosowany do pracy online, więc w klasie potrzebny będzie również router Wi-Fi. Hasło do sieci szkolnej wpisywałam uczniom indywidualnie.

 

Scenariusz zajęć


Temat: „Ustalenie kolejności wydarzeń w lekturze H.Ch. Andersena pt. Brzydkie kaczątko” – Samodzielne pisanie opowiadania o przygodach bohatera baśni na podstawie zgromadzonego słownictwa oraz ilustracji.
Czas trwania: 150 min
Cele ogólne:

  • utrwalenie wiadomości na temat cech charakterystycznych baśni
  • doskonalenie umiejętności redagowania pisemnej wypowiedzi na podany temat
  • wzbogacanie słownictwa uczniów
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podstawie utworu literackiego
  • kształtowanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie
  • uwrażliwienie uczniów na krzywdę i budzenie wrażliwości wobec słabszych

[...]

Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I–III w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Laureatka konkursu krajowego i zwyciężczyni europejskiego konkursu eTwinning na najlepszy projekt w kategorii wiekowej 4–11 lat. Za swoje osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze otrzymała nagrody prezydenta miasta Olsztyna, warmińsko-mazurskiego Kuratora Oświaty i Ministra Edukacji Narodowej.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.