Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

POLIN – nowocześnie o historii Żydów w Polsce

20-04-2017 Autor: Monika Koszyńska
Dzieci na wystawie...
autor : Fot. Magdalena...
Spacer dla dzieci po...
autor : Fot. Magdalena...

Muzeum POLIN w 2016 r. otrzymało tytuł Europejskiego Muzeum Roku, m.in. za program edukacyjny, który w uzasadnieniu przyznanej nagrody jury nazwało „edukacją totalną”. I rzeczywiście, placówka kieruje działania edukacyjne do wszystkich, robiąc to w sposób nowoczesny i w dialogu z odbiorcami.

 

Inicjatywa utworzenia muzeum narodziła się w Stowarzyszeniu Żydowski Instytut Historyczny i stopniowo zyskała uznanie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dzięki wsparciu darczyńców z całego świata w 1995 r. możliwe było rozpoczęcie prac nad projektem muzeum i kontynuowanie ich – jako inicjatywy społecznej – aż do roku 2005, gdy oficjalnie powołano do życia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Patronat nad jego tworzeniem objął Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski.

Dzięki funduszom otrzymanym głównie od osób prywatnych oraz fundacji z USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski z czasem możliwe stało się opracowanie projektu przyszłego muzeum, zgromadzenie unikatowej dokumentacji o polskich judaikach w kraju i za granicą, a także zbudowanie szerokiego poparcia międzynarodowego, koniecznego dla zebrania funduszy potrzebnych do projektowania i produkcji wystawy stałej.

Muzeum POLIN jest nowoczesną instytucją kultury – muzeum historycznym ukazującym 1000 lat dziejów polskich Żydów. Jest też miejscem spotkań i dialogu tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać przeszłość i współczesną kulturę żydowską, którzy z polsko-żydowskiej historii chcą wyciągnąć wnioski na przyszłość i którzy chcą zmierzyć się ze stereotypami oraz stawić czoła współczesnym zagrożeniom, takim jak ksenofobia i nacjonalistyczne uprzedzenia. Służąc ideom otwartości, tolerancji i prawdy, Muzeum Polin przyczynia się do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród Polaków i Żydów.

Zastosowane technologie

Wystawa stała składa się z ośmiu galerii, które opowiadają o kulturze i dziedzictwie polskich Żydów. Przedstawiają kolejne etapy w historii: od legend o przybyciu Żydów do Polski, przez pierwsze ich osadnictwo, rozwój kultury, różnorodności społecznej, religijnej i politycznej, burzliwe wydarzenia sprzed wieków i czas Zagłady, aż do współczesności. Wystawa stała muzeum ma charakter narracyjny: pozwala zanurzyć się w historii opowiadanej przez zabytkowe przedmioty, malowidła, instalacje interaktywne, rekonstrukcje i makiety, projekcje wideo, dźwięki i teksty. Na każdym etapie wędrówki w przeszłość zwiedzający są blisko codziennego życia, ponieważ zapoznają się z głosem żydowskich kupców, uczonych i artystów z danej epoki. Poznajemy rabinów, gospodynie domowe, polityków, kronikarzy i rewolucjonistów. Tych, którzy zginęli, i tych, którzy przetrwali. Google Cultural Institute stworzył wystawę wirtualną przedstawiającą wystawę stałą Muzeum POLIN. Z kolei na kanale YouTube Muzeum Historii Żydów Polskich można obejrzeć wiele filmów poświęconych działalności placówki. Muzeum posiada też nowoczesne centrum informacyjne z dostępem do internetowych baz genealogicznych. Zapewnia ponadto dostęp do największego na świecie zasobu wideo relacji świadków historii XX wieku, czyli do Visual History Archive stworzonej przez Fundację USC Shoah. Z tego zasobu korzystają codziennie edukatorzy i edukatorki POLIN, prowadząc zajęcia z uczniami z całej Polski i z zagranicy.

Warsztaty w POLIN

Chronić pamięć i kształtować przyszłość – to misja Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Realizowana jest ona poprzez obszerny program edukacyjny skierowany do rodzin z dziećmi, uczniów i nauczycieli, studentów, dorosłych i seniorów. Udział w programie daje szansę poznania fascynującej historii i kultury Żydów polskich. Twórcy muzeum wierzą, że to ważna historia, szczególnie w dzisiejszym zróżnicowanym społeczeństwie, w którym stykamy się z ludźmi innych kultur i wrażliwości. Program edukacyjny dla szkół to warsztaty dla uczniów, oprowadzanie po wystawie stałej, a także spotkania ze świadkami historii, wymiany uczniowskie oraz kursy doskonalące i spotkania dla nauczycieli. Jego dopełnieniem jest interdyscyplinarna baza materiałów dydaktycznych, w której znajdują się podręczniki, scenariusze lekcji, materiały do ćwiczeń oraz filmy edukacyjne.

 

[...]

 

Monika Koszyńska – z wykształcenia pedagog szkolna, nauczycielka nauczania zintegrowanego i WOS. Jest współzałożycielką Szkoły Lauder-Morasha – żydowskiej szkoły podstawowej w Warszawie. Od września 2013 r. jest kierowniczką sekcji edukacji dzieci i młodzieży w Muzeum Historii Żydów Polskich. Koordynuje program skierowany do nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych – Ambasadorzy Muzeum Historii Żydów Polskich. Przedstawicielka na Polskę USC Shoah Foundation – The institute for Visual History and Education..

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.