Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Gamifikowanie zajęć z narzędziami TIK

20-04-2017 Autor: Agnieszka Bilska
Zabawne liczniki czasu...

Pobudza ciekawość, wciąga, aktywizuje, motywuje do nauki, buduje relacje, wzbudza emocje, utrzymuje zaangażowanie i podnosi wyniki nauczania. Aby skorzystać
z tych wszystkich atutów gamifikacji, wystarczy sięgnąć po proste narzędzia TIK.

 

Gamifikacja w biznesie, kulturze i mediach osiąga szczyty popularności. W bankach, kawiarniach, kinach czy muzeach pojawiają się mechaniki i elementy zaczerpnięte z gier, których celem jest zwiększenie motywacji do działania: pracownika, uczestnika, klienta. Metoda ta ma sprawić, by wykonywanie niezbyt atrakcyjnych, powtarzalnych czynności nie było nudne i nie skłaniało do rezygnacji.

Również w edukacji gamifikacja nieśmiało święci sukcesy, głównie dzięki takim serwisom jak Khan Academy czy Edmodo. Stała się na tyle modna, że również nauczyciele chcą mieć swoją zgamifikowaną klasę. To cieszy, bo poprawnie zaprojektowana gamifikacja może przynieść wiele korzyści. Sęk w tym, jak tę metodę wprowadzić dobrze, czyli jak to zrobić, by na własne potrzeby skutecznie wdrożyć rozwiązania, które zwiększą zaangażowanie uczniów, sprawią im frajdę, a do tego poprawią wyniki w nauce.

Wśród dostępnych narzędzi TIK znajdziemy wiele darmowych lub częściowo płatnych rozwiązań, które odpowiedzą na małe lub całkiem duże potrzeby nowoczesnego nauczyciela.

Do najprostszych rozwiązań, którymi możemy zwiększyć dynamikę zajęć, należą liczniki czasu, paski postępu oraz maszyny do losowania imion, zagadnień czy pytań. Są darmowe, dostępne online i nie wymagają prawie żadnych przygotowań, chyba że za takie uznać wpisanie minut, numerków, imion lub punktów.

Liczniki czasu

Często podczas lekcji nauczyciel wydaje polecenie wykonania zadania indywidualnie, w parach lub grupach, po czym dodaje: „Macie na to trzy minuty”. Presja czasu może niestety paraliżować, a nie zwiększać mobilizację do działania, lecz dzięki zastosowaniu narzędzi upodabniających aktywność do gry wzrastają również pozytywne emocje.

Oprócz klasycznych timerów i stoperów kilkanaście zabawnych liczników czasu znajdziemy na stronie online-stopwatch.com/classroom-timers.

Wystarczy ustawić czas i wyświetlić licznik na ekranie lub tablicy interaktywnej, a jeśli włączymy głośniki, atmosferę zabawy spotęgują zabawne efekty dźwiękowe.

Wskaźniki postępu

Według teorii Gestalt niezakończone sytuacje stanowią motywację działań (gestaltyzm to kierunek w psychologii przeciwstawiający się koncepcji życia psychicznego jako kompleksu elementów składowych – zjawisk elementarnych; w dużym uproszczeniu można powiedzieć, że teoria Gestalt dotyczy relacji pomiędzy całością a częściami, które się na nią składają, a przede wszystkim dotyczy tego, jak całość i jej części są postrzegane przez umysł oraz jak całość jako figura wyłania się z tła – za Wikipedią). Każdy z nas ma wewnętrzną potrzebę dopełniania całości, kompletowania braków. To, co w grach nas popycha do działania, to świadomość skali wyzwań do pokonania, wiedza o tym, jaką część misji już ukończyliśmy, a ile jeszcze zadań przed nami. W grach rolę graficznych mierników pełnią wskaźniki postępu. Przyjmują formę klepsydry, wskazówek na tarczy zegara, taśmy mierniczej czy termometru. Na potrzeby aktywności klasowych możemy wykorzystać arkusz kalkulacyjny Google lub gotowy szablon Flippity Progress Indicator (flippity.net), który łatwo aktywować za pomocą wtyczki do przeglądarki Chrome. Do arkusza wpisujemy imiona lub pseudonimy uczniów, określamy kolory pasków, maksymalną liczbę punktów do zdobycia, a następnie w odpowiedniej kolumnie podajemy co jakiś czas wyniki poszczególnych uczniów. Po odświeżeniu strony wykres się aktualizuje i jak na dłoni widać, kto prowadzi i ile komu brakuje do końca misji.


[...]

Agnieszka Bilska – nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach. Na początku 2017 r. została laureatką międzynarodowego konkursu organizowanego dla nauczycieli języka angielskiego przez firmę Pearson. Zwolenniczka pracy metodą projektu, edukacji przez zabawę z wykorzystaniem gier i gamifikacji. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Na Facebooku prowadzi fanpage Gamifikacja Edu.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.