Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Językowa podróż w świat technologii

20-04-2017 Autor: Marta Barańska
Aplikację Quizizz można...
Platforma LearningApps...

Nauka części zdania nie jest łatwa. Można ją jednak uprościć za pomocą multimediów, które oferują wiele narzędzi ułatwiających uczniom zrozumienie tematu, a nauczycielom – organizację lekcji.

 

Nauczyciel, bez względu na staż pracy, powinien cały czas się doskonalić i rozwijać po to, by uczynić naukę efektywniejszą i przyjemniejszą nie tylko dla uczniów, lecz także dla samego siebie. Warto przy tym uwzględniać przywiązanie dzieci do nowych technologii.

Współczesna młodzież bardzo dużo czasu spędza, grając w gry na komputerze, tablecie bądź smartfonie. Dlatego warto zastosować mechanizm gamifikacji w nauczaniu języka polskiego i w ten sposób bardziej zaangażować uczniów w lekcję. Jak wiadomo, gry to emocje, emocje to zaangażowanie, a zaangażowanie to duży krok w kierunku sukcesu edukacyjnego. Przy realizowaniu przedstawionego tu scenariusza uczniowie odkładają podręczniki i wyciągają swoje smartfony i tablety. Nauczyciel pokazuje uczniom stworzony za pomocą aplikacji PicPac (dostępna na tablety lub smartfony) krótki filmik o komputerze, który ze smakiem zjada wszystkie papierowe pomoce dydaktyczne. Następnie uczniowie skanują kody QR z tematem lekcji (wygenerowane na stronie www.qr-online.pl). W scenariuszu zostały wykorzystane zarówno narzędzia, które uczniowie mieli okazję poznać wcześniej na lekcjach języka polskiego, jak i zupełnie im nieznane, np. SymballoEDU.

LearningApps

Kluczowym elementem scenariusza jest stworzenie gier – do ich wykreowania można wykorzystać platformę LearningApps. Po zalogowaniu się w serwisie i wybraniu opcji tworzenia aplikacji użytkownik otrzymuje dostęp do ok. 20 wzorów gier i kilku narzędzi ich kreowania. Każdy szablon gry można wypróbować przed utworzeniem własnej. W LearningApps można dodawać dowolnie tekst, obrazy, filmy i dźwięki. W poniższym scenariuszu uczniowie w ramach rozgrzewki dostają kody QR z różnymi grami przypominającymi im części zdania; mogą grać w nie na swoich smartfonach i tabletach w dowolnej chwili, nie tylko na lekcji.

Prezi

Kolejnym etapem lekcji jest prezentacja materiału w Prezi – programie do tworzenia bardzo efektownych prezentacji. Prezi jest wykorzystywane jako narzędzie dla prezentacji zarówno w postaci swobodnej burzy mózgów, jak i w modelu strukturyzowanym. Teksty, zdjęcia, filmy i inne treści są umieszczane na płótnie (w grafice dwuipółwymiarowej); można je grupować w ramkach. Program pozwala również wyznaczać wielkość i wzajemne położenie wszystkich obiektów prezentacji, a także przemieszczać je i zmieniać ich rozmiar. Niemałą gratką dla uczniów jest to, że Prezi można sterować smartfonem.

 

[...]

 

Marta Barańska – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej w Dworszowicach Pakoszowych (woj. łódzkie) oraz języka angielskiego w przedszkolu w Kiełczygłowie.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.