Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Lekcja z bezpieczeństwa w Sieci

20-04-2017 Autor: Mirosława Dyka-Płonka
Aplikacja Symbaloo...

Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest corocznie na całym świecie. Może być świetną okazją do przypomnienia uczniom podstawowych zasad bezpiecznej podróży w Sieci.

 

Jednym z elementów akcji przeprowadzonej w tym roku z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich w Rydułtowach była lekcja języka angielskiego zrealizowana we wszystkich klasach licealnych. Do tego celu został wykorzystany jeden z materiałów edukacyjnych, wypracowany przez uczniów kilka lat temu w projekcie eTwinning – ulotka „Safetiquette-Safety Tips for Young Internet Users” i 4-minutowy filmik złożony z porad wygłaszanych przez awatarki Voki (jest to jedna z pierwszych aplikacji do tworzenia animacji, obecnie rzadziej używana). Zredagowanie ulotki i opracowanie jej w formie audio-wideo zabrało miesiące wytężonej pracy. Oczywiście materiał należało zaktualizować i dostosować do aktualnych warunków.

Na potrzeby przedstawionego tu scenariusza, ale nie tylko dla uczniów obeznanych w pracy z tabletami i aplikacjami edukacyjnymi warto stworzyć plan lekcji zapisany w aplikacji Symbaloo (patrz: „Nauczanie z zakładek”, „TIK w Edukacji” 2016, nr 3). Poszczególne kafelki planu lekcji prowadzą ucznia od zadania do zadania. W tym przypadku przygotowana kilka lat temu ulotka audio-wideo została podzielona na krótsze segmenty za pomocą funkcji szybkiego przycinania aplikacji Video Show: Movie Maker. Dodatkowo papierowe ćwiczenia kserówkowe (rozumienie ze słuchu, wielokrotny wybór, uzupełnianie luk, matching) zostały zamieszczone w interaktywnej aplikacji learning.apps, tak aby każdy uczeń mógł samodzielnie je wykonać. Po wykonaniu ćwiczeń opisanych w scenariuszu poniżej każdy uczestnik lekcji jest w stanie obejrzeć cały filmik z pełnym zrozumieniem, mimo występującego w nim trudnego słownictwa.

W celu „unowocześnienia” lekcji warto wprowadzić element tworzenia multimedialnej wiadomości w aplikacji Zoobe. Uczeń redaguje tekst, wybiera postać z kolekcji awatarów i nagrywa swoją własną radę dla użytkowników internetu. Następnie umieszcza swój minifilmik na klasowym koncie YouTube, a link do pracy – w kolekcji Padlet. Oczywiście tę część zajęć można zrealizować z grupami bardziej zaawansowanymi w stosowaniu aplikacji edukacyjnych. Można też zrezygnować z tej części scenariusza i od razu przejść do ostatniego kafelka planu lekcji z podziękowaniem dla ucznia za aktywny udział w zajęciach i odsyłającym go do strony Dnia Bezpiecznego Internetu – tu prezentowane są akcje podejmowane przez inne szkoły w Polsce i na świecie z okazji tego święta.

Pełna lekcja zaprezentowanego poniżej scenariusza jest dostępna pod adresem: bit.ly/2mecLtn.

 

[...]

 

Mirosława Dyka-Płonka – nauczycielka języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich w Rydułtowach. Laureatka Europejskiego Znaku Innowacyjności w Nauczaniu Języków Obcych 2013 oraz I nagrody w konkursie projektów eTwinning 2014, nominowana do tytułu Eduinspirator 2015 w kategorii Edukacja Językowa, członkini społeczności Superbelfrzy RP.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.