Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Renesans z aplikacją Socrative

19-04-2017 Autor: Daniel Siemiński
Socrative – przykład...

W XXI wieku jednym z zadań nauczyciela powinno być wprowadzanie na zajęciach narzędzi TIK. Na lekcjach historii nie zawsze jest to możliwe, ale warto szukać okazji do stosowania nowoczesnych technologii, żeby zwiększyć zaangażowanie uczniów.

 

Nauczyciel zawsze poprzedza klasówkę powtórzeniem wiadomości, bo taki ma obowiązek. Nie musimy jednak działać według utartych schematów. Warto czasem zrobić coś niestandardowego, chociaż, oczywiście, nie zawsze jest taka możliwość. Jest pewna grupa tematów, które trzeba z uczniami „przegadać” i zastosować metodę wykładu, pogadanki czy rozmowy nauczającej. Nauczyciele historii powinni jednak jak najczęściej sięgać po narzędzia TIK, żeby uczniowie nie byli skazani na monologi prowadzącego zajęcia.

Wiele gimnazjalnych podręczników charakteryzuje się bardzo obszernymi opracowaniami tematów w ramach rozdziału. Często te długie tematy są dla uczniów bardzo trudne, dlatego warto robić kartkówki na bieżąco, a nawet pozwolić uczniom wybierać konkretne zagadnienia, które pojawią się na klasówce.

Bardzo ważnym elementem opisywanej lekcji powtórzeniowej są wykonane przez uczniów pocztówki przedstawiające zabytki renesansu w Polsce. Głównym celem tego zadania jest samodzielna praca uczniów i wyselekcjonowanie informacji, gdyż na odwrocie pocztówki zmieszczą się tylko te, które są najważniejsze. Uczniowie swoje prace mogą później podziwiać na wystawie w klasie. Staram się wprowadzać różne, aktywności, by uczniowie wiedzieli, że mogą być oceniani nie tylko za sprawdziany.

W scenariuszu znajduje się też propozycja wykorzystania gry w bingo. Przykład zawiera wersję z 16 polami, ale można ich zaplanować znacznie więcej. Jeżeli po tę grę sięgamy na lekcji po raz pierwszy, powinniśmy zacząć od mniejszej liczby pól, żeby uczniowie mogli się oswoić z zasadami zabawy. Bingo pozwala w atrakcyjnej formie przećwiczyć różnego rodzaju słowa, definicje czy nazwy. W tematach obejmujących dużo nowych terminów warto zastosować sprawdzoną i lubianą przez uczniów metodę – krzyżówkę.

Jeśli nasi uczniowie mają smartfony, a na nich zainstalowaną odpowiednią aplikację, można skorzystać z kodów QR. Przede wszystkim pozwala nam to zaoszczędzić czas, który zwykle tracimy na dyktowanie zadań, dodatkowych ćwiczeń i prac domowych.

Z kolei opisane w scenariuszu narzędzie Socrative to system do przeprowadzania testów online w czasie rzeczywistym. Jego wykorzystanie sprawi, że zwykły sprawdzian zamieni się w zajmującą zabawę. Można też zaproponować uczniom wykonywanie testów w domu, co pozwoli im samodzielnie powtórzyć materiał. Aplikacja działa na smartfonach, tabletach, laptopach i w przeglądarkach.


Instrukcja przygotowania pocztówek

Wykonaj pocztówkę historyczną. Awers pocztówki powinien zawierać rysunek lub zdjęcie zabytku z listy (patrz: tikwedukacji.pl/pobierz). Na rewersie w miejscu pozdrowień powinny być zawarte podstawowe informacje dotyczące zabytku (autor, miejsce i data powstania, ciekawostka – w przypadku obrazu lub rzeźby należy podać, gdzie obecnie są teraz przechowywane). Nie należy wypełniać miejsca przeznaczonego na adres.


 

[...]

 

Daniel Siemiński – historyk i historyk sztuki. Absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Obecnie doktorant historii oraz nauczyciel w Zespole Szkół Publicznych nr 1 w Żyrardowie, Zespole Szkół Publicznych nr 3 w Żyrardowie oraz Niepublicznej Szkole Podstawowej nr 1 w Tartaku Brzózki. Swoje pomysły na lekcje umieszcza na blogu historiazprzyszloscia.blox.pl..

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.