Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Uczniowie nie są królikami doświadczalnymi

19-04-2017

„Minęły już czasy, kiedy co chwilę sięgałam po nowe narzędzia TIK. To nie jest dobre ani dla uczniów, ani dla mnie. Wolę teraz korzystać z kilku sprawdzonych i lubianych przez dzieciaki rozwiązań." Rozmowa z Agnieszką Bilską, nauczycielką języka angielskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach, laureatką prestiżowego konkursu Pearson ELT Teacher Award.


Została Pani laureatką prestiżowego konkursu dla nauczycieli języka angielskiego organizowanego przez firmę Pearson. Co to jest za konkurs?

Konkurs Pearson ELT Teacher Award skierowany jest do nauczycieli, którzy uczą angielskiego jako drugiego języka. Mogli w nim wziąć udział angliści z całego świata – zdecydowało się na to ostatecznie ponad 1300 osób. Samo przystąpienie do konkursu nie stanowiło jakiegoś dużego wyzwania, bo wymagane było tylko opisanie i udokumentowanie rzeczy, które robi się na co dzień w klasie i które można uznać za innowacyjne. Kapituła ekspertów wybrała finalistów konkursu, biorąc pod uwagę kryterium geograficzne. Ja zostałam laureatką w rejonie Europy i… Azji Centralnej. Przyznam, że nie do końca rozumiem przyjęty przez organizatorów podział terytorialny, ale mogę z przymrużeniem oka powiedzieć, że należę do grona najlepszych azjatyckich nauczycielek. Przyznano także nagrodę publiczności, o której zadecydowało otwarte głosowanie. Wyróżniona została koleżanka z Czech, więc można mówić o triumfie naszej części Europy w konkursie.

Organizator podkreśla, że nagradza nauczycieli, którzy uczą w innowacyjny sposób. Czy pod uwagę brane jest też wykorzystywanie narzędzi TIK?

Innowacyjność jest głównym aspektem konkursu. W mojej klasie zapewniam otwarty dostęp do internetu, a dzieci pracują na swoich smartfonach. Już od kilku lat promuję pracę w modelu Bring Your Own Device, więc w aplikacji zgłoszeniowej sporo miejsca poświęciłam temu zagadnieniu. Wykorzystanie technologii w edukacji promuję nie tylko wśród uczniów w klasie, ale również wśród ich rodziców. Staram się podnosić ich świadomość w tym zakresie, co też mogło się spodobać kapitule konkursu.

Co w praktyce oznacza zdobyte przez Panią wyróżnienie?

Nagrodą w konkursie jest udział w jednej z dwóch dużych konferencji metodycznych – IATEFL w Wielkiej Brytanii lub TESOL w Stanach Zjednoczonych. To dobra okazja do tego, by zdobyć nowe umiejętności i wziąć udział w interesujących warsztatach. Poza tym dla nauczyciela języka angielskiego sam wyjazd do Stanów Zjednoczonych jest już nagrodą – dotychczas nie miałam sposobności odwiedzić tego kraju. Z chęcią zobaczę, jaka jest różnica między szkołami polskimi i amerykańskimi. Wiem, że polscy nauczyciele mają wiele do zaoferowania i że uczymy na naprawdę wysokim poziomie. To dobra okazja, żeby wypromować nasz kraj na międzynarodowej imprezie.

Pani doświadczenie w zakresie stosowania narzędzi TIK w edukacji robi duże wrażenie. Proszę powiedzieć, skąd się wzięła ta fascynacja technologią u anglistki?

Wszystko zaczęło się od tego, że na studiach kupiłam sobie komputer. Wydałam na sprzęt pierwsze zarobione przeze mnie pieniądze. To były czasy, kiedy internet nie był jeszcze powszechny, więc komputer służył głównie do edytowania dokumentów tekstowych i układania pasjansa. Po upowszechnieniu się dostępu do internetu przyszła nowa jakość. Przede wszystkim można było bezproblemowo dotrzeć do materiałów źródłowych. Wcześ­niej musiałam kombinować: nagrywałam na kasety magnetofonowe audycje lub przepisywałam teksty z gazet. Dzięki internetowi zyskałam nagle dostęp do różnorodnych źródeł. Miałam też okazję szlifować swoją znajomość angielskiego. Potem okazało się, że w Gliwicach, czyli moim rodzinnym mieście, inna anglistka, Grażyna Studzińska organizuje na politechnice konferencję poświęconą zastosowaniu narzędzi TIK w edukacji.

[...]

Rozmawiał Eryk Chilmon

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.