Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Program sterujący mScorpio

19-04-2017 Autor: Sławomir Baturo
Prace przy budowie...

Tworzenie i programowanie robotów to wśród uczniów coraz popularniejsze zajęcia. Warto pamiętać, że to także doskonała okazja do trenowania innych umiejętności, między innymi współpracy i planowania zadań.

 

Robot mBot został stworzony przez firmę Makeblock. Świetnie nadaje się do nauczania podstaw robotyki. Ma solidną budowę, więc świetnie sprawdzi się w pracy z młodszymi dziećmi.

Aby rozpocząć pracę z mBotem, trzeba go zmontować, a następnie zainstalować program mBlock oparty na znanym i popularnym Scratchu. Robot sprawdzi się w nauce programowania w szkole podstawowej. Dzieci od drugiej do szóstej klasy powinny poradzić sobie zarówno ze zmontowaniem urządzenia, jak i z programowaniem na nim. mBoty sprawdzą się również w klasach wyższych – dzięki uruchomieniu trybu Arduino można pisać kod programu w edytorze.

Przy zakupie większej liczby mBotów do szkoły warto wybrać wersję 2.4G. Łączy się ona z komputerem za pomocą dołączonego do zestawu nadajnika USB. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć konieczności parowania urządzeń, charakterystycznego dla technologii Bluetooth. Niestety, traci się w ten sposób możliwość sterowania robotem za pomocą aplikacji na smartfonie – dokupienie osobnego modułu Bluetooth rozwiąże jednak ten problem.

Konkursowa sztuka

Do szkoły warto zakupić najbogatszy w podzespoły zestaw Ultimate 2.0 Robot Kit, pozwalający zbudować 10 różnych robotów, np. robota-ratownika. Konkurs na stworzenie takiego urządzenia ogłosił producent urządzenia, firma Makeblock. Robot musiał zostać zbudowany z mBota.

W ramach konkursu należało nie tylko zbudować i zaprogramować robota, lecz także wykonać jego prezentację i instrukcję budowy opisującą powstawanie urządzenia krok po kroku. Wyzwania podjęli się uczniowie z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Tucholi. Postanowili stworzyć makietę, na której mogliby zaprezentować swojego robota, a prezentację przygotować w postaci filmu. Zbudowaniem makiety zajęły się dziewczęta, które planują studia architektoniczne. Reszta uczniów podzieliła się na „inżynierów” (odpowiedzialnych za budowę robota) i „programistów” (mających za zadanie ułożyć program wykorzystujący co najmniej podstawowe czujniki, takie jak sonar i czujnik światła).

W pierwszym projekcie makieta miała być pokryta „śniegiem”, a robot miał poruszać się na szerokich oponach. Robot okazał się jednak zbyt szeroki na tak zaplanowaną makietę, a ona sama była mało atrakcyjna wizualnie. Dlatego plany szybko zostały zweryfikowane – powstał nowy projekt makiety, a mBot został wyposażony w gąsienice i ramię.

 

[...]

 

Sławomir Baturo – nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Bartłomieja Nowodworskiego w Tucholi. Członek społeczności Superbelfrzy, trener w programie Cybernauci, Microsoft Innovative Educator Expert. Administrator szkolnej sieci komputerowej opartej na serwerze Microsoft. Instruktor CISCO.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.