Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Twórcze działania Grupy Filmowej Tadek

19-04-2017 Autor: Mateusz Małys
Grupa Filmowa Tadek...

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli stworzyli autorski program popularno-naukowy. Filmowa praca nauczycieli z młodzieżą trwa nieco ponad rok i już przyniosła wiele korzyści.

 

Każdy nauczyciel chciałby, aby uczeń po zakończeniu zajęć dydaktycznych jak najefektywniej wykorzystał czas wolny – poszerzał swoją wiedzę, rozwijał zainteresowania i umiejętności, zawierał nowe znajomości, ćwicząc przy tym swój młody, pełen potencjału umysł oraz ciało. Świadomy dydaktyk jednak wie, że w czasie wolnym uczeń przede wszystkim powinien odpocząć, zregenerować się i nabrać sił, aby sprostać wyzwaniom, jakie przyjdzie mu stawić kolejnego dnia podczas nauki. Nie jest rolą nauczyciela ingerowanie w prywatność ucznia, a tym bardziej wchodzenie w kompetencje (będące obowiązkiem, a jednocześnie przywilejem) rodzica, czyli prawo do zarządzania czasem dziecka – choć lepiej, aby rodzic był „organizatorem” niż „zarządcą” czasu wolnego.

Natomiast należy zastanowić się, jak odpoczywają uczniowie. Wszystkie badania wskazują na to, że z każdym rokiem czas spędzany przed komputerem przez polską młodzież zwiększa się. To zjawisko można z powodzeniem wykorzystać w procesie dydaktycznym. Kiedy najpopularniejszym „pożeraczem czasu” był telewizor, wielu pedagogów nie tylko wyświetlało filmy podczas zajęć, ale również w trakcie rozmów z uczniami zachęcało do oglądania wybranych programów lub kanałów w telewizji.

 

Popularność filmów

 

Nowoczesny nauczyciel powinien śledzić rynek elektronicznej rozrywki, aby być w stanie wskazać te produkcje, które niosą ze sobą merytoryczną wartość. Poza tym miło zaskoczyć uczniów wiedzą, której pokolenie Digital Natives, czyli Cyfrowych Tubylców (tak często określane jest pokolenie urodzone po 1995 r.) nie spodziewa się po nauczycielach z tych bardziej „analogowych roczników”. Niestety, to nie jest proste, ponieważ nieustanny rozwój elektronicznej rozrywki wymaga ciągłego śledzenia nowinek i wiadomości podawanych np. w portalach gamingowych.

Z szerokiej oferty internetowej rozrywki uczniowie, nie licząc bezsprzecznie najpopularniejszych mediów społecznościowych, chętnie wybierają filmy – niekoniecznie tylko profesjonalne produkcje. Chętnie tworzą też swoje własne filmiki, dlatego dużą popularnością cieszą się portale będące agregatorami takiej twórczości. W tej kategorii dominuje platforma YouTube, z której według badań Megapanel PBI/Gemius już w 2013 r. korzystało 13,4 miliona naszych rodaków, wśród których użytkownicy w przedziale wiekowym 7–24 lata stanowili 36% odbiorców. Należy zaznaczyć, że popularność You­Tube zwiększa się z każdym rokiem.

[...]

Mateusz Małys – nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli. Absolwent Politechniki Rzeszowskiej na kierunku budownictwo. Opiekun Grupy Filmowej Tadek. Entuzjasta nowych technologii.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.