Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Inspirujące projekty edukacyjne

19-12-2017 Autor: Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska
Prace uczniów Zespołu...

Metoda projektu jest w ostatnim czasie jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych w szkołach metod nauczania. Pokazujemy przykłady udanych projektów edukacyjnych, które mogą zainspirować do działania każdego nauczyciela.

 

W Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku oraz Niepublicznej Polsko-Angielskiej Szkole Podstawowej im. Johna Deweya w Obornikach w ostatnim czasie zrealizowano wiele ciekawych projektów edukacyjnych. Zapoznanie się ze szczegółami ich realizacji pozwoli nauczycielom, którzy dopiero planują wdrożenie projektów w szkole, zidentyfikować najważniejsze wyzwania związane z pracą przy użyciu tej metody edukacyjnej.

Projekt z mitami

W obu wielkopolskich placówkach został wdrożony międzyszkolny projekt edukacyjny pt. ,,Mitologujemy”, do którego dołączyli uczniowie Szkoły Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Połajewie. Mitologiczne treści realizowane z wykorzystaniem TIK pojawiły się na lekcjach języka polskiego, matematyki, zajęć komputerowych i historii, wpisując się w interdyscyplinarny charakter tej metody.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie tworzyli drzewa genealogiczne greckich bogów w aplikacji Popplet i SimpleMind Free. Do tworzonych drzew genealogicznych mogli dodać ikonki, obrazy lub zdjęcia oraz zmieniać kolory poszczególnych elementów. Graficzne przedstawienie pochodzenia mitologicznych bogów sprawiło, że nauka stała się bardziej efektywna. Dzieci musiały przeanalizować i przemyśleć określone informacje, wykazać się kreatywnością i uruchomić wyobraźnię. Taki sposób prezentacji uporządkował też wiadomości z lektury. Kolejne zadanie projektowe polegało na ułożeniu planu wydarzeń mitu o Dedalu i Ikarze w aplikacji Timeline. To wszechstronne narzędzie pozwala na zaprezentowanie dowolnego pomysłu na osi czasu. Do umieszczonych na osi wydarzeń dzieci dodawały ilustracje, które pomogły zapamiętać im historię Dedala i Ikara.

Uczniowie stworzyli też mapę myśli. Najpierw musieli przeanalizować i przemyśleć określone informacje, wyrazić je własnymi słowami, znacznie ograniczając tekst na rzecz obrazu. W taki sposób dzieci przedstawiły losy Prometeusza, wykorzystując do tego aplikację Mind Vector lub rysując mapy w zeszycie. Z kolei dzięki aplikacji Google Art&Culture uczniowie zwiedzili Akropol. Odbyli wirtualny spacer, podczas którego mogli podziwiać zgromadzone tam eksponaty. Dowiedzieli się również, w jaki sposób zaplanować realną wizytę w muzeum. Dzieje Syzyfa zilustrowano, tworząc komiksy w Toondoo, czyli darmowym programie do tworzenia rysunkowych historii. Dzięki przykładom przewinień i kar Syzyfa uczniowie mogli zrozumieć, że trzeba ponosić odpowiedzialność za swoje czyny.

W projekcie „Mitologujemy” pojawiły się także roboty. Idealne dla zaplanowanych aktywności okazały się Ozoboty. Te sympatyczne robociki poprowadziły młodych czytelników szlakiem Odyseusza oraz wcieliły się w postać Syzyfa, pomagając zrozumieć przenośny sens związku wyrazowego ,,syzyfowa praca”. Uczestnicy projektu stworzyli też gry, które ułatwiły im zapamiętanie przygód mitologicznych bohaterów. Gry nie tylko angażują, ale również dodatkowo motywują uczniów do działania.

Poznając związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii, dzieci wzbogaciły swoje słownictwo. Nie zabrakło najbardziej znanych powiedzeń: puszka Pandory, syzyfowa praca, nić Ariadny, stajnia Augiasza, męki Tantala, koń trojański. Ponadto uczniowie doskonalili umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji poprzez wyszukiwanie znaczeń powiedzeń w słowniku frazeologicznym i na stronach internetowych. Podsumowaniem lekcji było uzupełnienie tekstu znanymi związkami frazeologicznymi.
 
Na lekcjach matematyki dzieci poznały sławnych matematyków greckich i ich teorie. Te wiadomości przedstawiły w formie prezentacji w programie Emaze. Przygotowały także matematyczne lapbooki (włas­noręcznie wykonane „książki” zawierające ważne informacje z dowolnego tematu), w których zaprezentowały wybitnych greckich matematyków. Była to okazja nie tylko do poznania ich odkryć i tez, ale również do współpracy w grupie i doskonałej zabawy. Matematyczne twierdzenia utrwalali dzięki interaktywnym ćwiczeniom, które wykonali na platformie LearningApps.

[...]

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska – nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Autorki blogów specjalni.pl, tikzklasa.blogspot.com. Członkinie grupy Superbelfrzy RP oraz SuperbelfrzyMini. Autorki wielu projektów dotyczących sieci współpracy nauczycieli, trenerki, edukatorki.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.