Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Multimedialny da Vinci

19-12-2017 Autor: Bartłomiej Janicki
Praca z wykorzystaniem...

Smartfony uczniów mogą na wiele sposobów stać się sprzymierzeńcem nauczyciela, umożliwiając indywidualizację procesu nauczania i dostarczając ich użytkownikom nietuzinkowych wrażeń. Jeden z tych sposobów to poszerzona rzeczywistość.

 

Nauka historii to fascynująca podróż w przeszłość przenosząca nas do miejsc, które dziś wyglądają inaczej, a także spotkania z ludźmi, których pośród nas już nie ma. W ubiegłym stuleciu podróżowaliśmy w czasie i przestrzeni dzięki filmom, fotografiom, rysunkom czy zabytkom. W XXI wieku możemy do tego celu wykorzystać technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR, augmented reality). Jest to metodologia pracy z systemami informatycznymi, polegająca na nakładaniu wirtualnych informacji na rzeczywiste obiekty. Choć brzmi to niezbyt przystępnie, tak naprawdę jest niezwykle proste. W praktyce działa to tak, że jeśli skierujemy obiektyw smartfona lub tabletu na odpowiedni obszar (tzw. znacznik, którym może być chociażby widniejący na kartce obrazek), to na ekranie urządzenia pojawi się osadzony wirtualny obraz (grafika 3D, film, zdjęcie, animacja itp.) na tle rzeczywistej, otaczającej nas przestrzeni. Ta bardzo efektowna technologia może zostać użyta w edukacji, znacznie podnosząc efektywność procesu nauczania i uczenia się. Wydaje się, że wykorzystanie tej technologii w obecnych czasach staje się dla nauczyciela historii obowiązkiem. W polskich szkołach często brakuje niezbędnych urządzeń multimedialnych, ale decydując się na  pracę z wykorzystaniem technologii rzeczywistości rozszerzonej, nie musimy się tym problemem przejmować. Wielu nauczycieli od kilku lat z powodzeniem wykorzystuje podczas lekcji trend o nazwie BYOD (Bring Your Own Device), promujący przynoszenie przez uczniów swoich urządzeń multimedialnych w celu użycia ich podczas szkolnej nauki.

Znakomitą okazją do użycia technologii AR może być lekcja historii przeprowadzona w klasie V szkoły podstawowej, poświęcona wynalazkom największego geniusza renesansu – Leonarda da Vinci. Planując tę lekcję, warto zaznajomić się z przenoszącą nas do XV wieku darmową aplikacją Wirtualna wystawa wynalazków. Jest ona dostępna zarówno w internetowym sklepie Google Play (Android), jak i w AppStore (iOS). Można też ją pobrać ze strony leonardo.ctadventure.pl, gdzie znajdziemy również znaczniki, czyli obrazki, bez których nie uda nam się włączyć trybu AR. Znajdziemy je w zakładce Wydrukuj znaczniki 3D w formie pliku PDF (możemy go zapisać na własnym komputerze). Znaczniki mają postać dwunastu kwadratowych obrazków, które na pierwszy rzut oka nie różnią się od siebie i wyglądają raczej nieciekawie. Ale to tylko pozory. Powinniśmy je wydrukować, a następnie zainstalować na naszym tablecie lub smartfonie wzmiankowaną wcześniej aplikację. Po jej uruchomieniu kierujemy obiektyw urządzenia na jeden ze znaczników (kwadratów). Po chwili na naszym ekranie zobaczymy trójwymiarowy animowany obiekt, zaprojektowany przez Leonarda. Mamy możliwość oglądania wynalazku z dowolnej strony, tak jakby przed nami stała prawdziwa miniatura w pełni funkcjonalnego urządzenia. W jednym z rogów naszego ekranu zobaczymy też ikonkę. Po jej naciśnięciu usłyszymy lektora, który sympatycznym głosem wyjaśnia przeznaczenie oglądanego przez nas dzieła. Możemy to wykorzystać podczas lekcji, ale tylko w sytuacji, gdy uczniowie będą korzystać ze słuchawek. W innym razie grozi nam słuchanie kakofonii. Oczywiście, każdy znacznik (kwadrat) skrywa inny wynalazek, więc powinniśmy poznać wszystkie ukrywające się w aplikacji przedmioty. Dodatkową atrakcją jest możliwość wykonania zdjęcia podczas oglądania dowolnego modelu. Dzięki tej opcji uczniowie będą mogli zrobić zdjęcie, na którym będzie widoczne dziecko wraz z dowolnym wynalazkiem. Warto zwrócić uwagę na dwujęzyczność aplikacji – w menu programu możemy wybrać język polski lub angielski. Daje to możliwość wykorzystania aplikacji nie tylko do nauki historii, ale również do nauki języka obcego.

[...]

dr Bartłomiej Janicki – nauczyciel historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie, badacz historii polskiego komiksu, autor publikacji poświęconych dydaktyce i możliwości wykorzystania technologii informacyjnych podczas szkolnego procesu nauczania, członek grupy Superbelfrzy RP.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.