Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Zdrowe żywienie z TIK

19-12-2017 Autor: Renata Sidoruk-Sołoducha
W aplikacji do...

Pomysł przeprowadzenia lekcji biologii z wykorzystaniem interaktywnych narzędzi zrodził się podczas inspirującego szkolenia. Proste w obsłudze aplikacje okazały się świetne w propagowaniu postawy zdrowego żywienia wśród uczniów.


Świat supermarketów oferuje mnóstwo różnych produktów, przyciąga klientów reklamą i promocjami. Niestety, jak wiadomo, nie wszystkie dostępne pokarmy są zdrowe i godne polecenia. Na lekcji biologii uczniowie mogą się dowiedzieć, co robić i czego unikać, aby układ pokarmowy prawidłowo funkcjonował. Poznają choroby, które mogą dotknąć układ pokarmowy – ich przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania im w myśl zasady: „Lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Na lekcji z pomocą przychodzi aplikacja Zdrowe zakupy dostępna w sklepie Google. Uatrakcyjnieniem zajęć staje się burza mózgów online (answergarden.ch) oraz koło fortuny online (wheeldecide.com) wsparte kodem QR (przykładowe karty pracy do pobrania na stronie „TIK w Edukacji”). Kody można wygenerować na stronie: mal-den-code.de, a odczytywać za pomocą aplikacji dostępnej w Google Play (wystarczy, aby aplikację zainstalował tylko nauczyciel).

Wszystkie wymienione aplikacje są darmowe i nie wymagają zakładania kont ani logowania się. Liczbę pytań zarówno w karcie pracy, jak i w kole fortuny można dopasować do poszczególnych klas. W czasie lekcji uczniowie muszą uzasadnić konieczność stosowania diety zróżnicowanej i dostosowanej do potrzeb organizmu (wiek, płeć, stan zdrowia, aktywność fizyczna itp.), obliczają indeks masy ciała oraz przedstawiają i analizują konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość, nadwaga, anoreksja, bulimia, cukrzyca); podają przykłady chorób układu pokarmowego (WZW A, WZW B, WZW C, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zatrucia pokarmowe, rak jelita grubego) oraz zasady ich profilaktyki. Uczniowie po zajęciach znają zasady zdrowego żywienia, przyczyny, objawy, metody leczenia, profilaktykę chorób układu, a także potrafią zweryfikować skład produktów. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii są bardziej zmotywowani.

Może się zdarzyć, że nie zdążymy z ułożeniem jednej trasy z wszystkich kart – warto wówczas zrobić to na następnej lekcji lub nawet następnego dnia, bo to działanie jest świetnym treningiem współpracy zespołu klasowego, uczy planowania i podejmowania decyzji, a zrealizowanie zadania daje dzieciom dużo satysfakcji.

Do pobrania: Załączniki
tikwedukacji.pl/pobierz

Scenariusz zajęć

Temat: Higiena i choroby układu pokarmowego człowieka
Czas trwania: 45 min
Metody pracy: programowana (z użyciem telefonów, dostęp do internetu), aktywizująca (np. kody QR, koło fortuny), praca w parach i samodzielna

Przebieg lekcji

1. Nauczyciel sprawdza listę obecności i wpisuje temat do dziennika, a uczniowie przygotowują się do lekcji. (2 min)


2. Uczniowie samodzielnie lub w parach przy użyciu np. telefonów odpowiadają na pytanie: Co robić, aby nasz układ pokarmowy prawidłowo funkcjonował? (answergarden.ch/601482). Poprzez burzę mózgów uczniowie generują swoje pomysły i wysyłają je na stronę Answer Garden. (5 min)


3. Nauczyciel krótko omawia zasadę działania aplikacji Zdrowe zakupy (którą uczniowie instalują przed lekcją na swoich telefonach) oraz dzieli uczniów na grupy (2-3–osobowe) w zależności od liczby telefonów. Uczniowie skanują przyniesione opakowania po jedzeniu z kodem kreskowym i ustalają skład pokarmów. Następnie chętne zespoły prezentują po jednym przykładzie na forum, zwracając uwagę na składniki i ich wpływ na zdrowie człowieka. (4 min)

[...]

Renata Sidoruk-Sołoducha – nauczycielka biologii w XXXV LO w Warszawie, absolwentka Akademii Podlaskiej w Siedlcach, fanka TIK i projektów edukacyjnych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.