Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kosmiczna podróż Ozobotów

19-12-2017 Autor: Barbara Taniewicz
Ozoboty posilają się...

Pojawiają się coraz to nowsze pomysły na wykorzystanie Ozobotów na lekcjach. Z ich pomocą można m.in. przybliżyć dzieciom podstawy programowania, jednocześnie ucząc o budowie Układu Słonecznego.

 

Zajęcia zostały zorganizowane jako powtórzenie wiadomości na temat Układu Słonecznego w ramach Tygodnia Kodowania (Code Week). Ozoboty mają wiele zalet, dzięki którym coraz częściej są wykorzystywane w szkołach. Są przystępne cenowo i pojawiają się wciąż nowe, gotowe pomysły na ich wykorzystanie, które są udostępniane wszystkim chętnym. Nauczyciele zostali zobowiązani do nauczania podstaw programowania, natomiast nie otrzymali żadnego wsparcia metodycznego w tej dziedzinie. EduSense, propagując Ozoboty na polskim rynku, podjęło próbę oswojenia tematu u nawet najbardziej nieznających go nauczycieli. Bardzo szybko można się przekonać, że tajniki kodowania wcale nie są takie trudne, za to bardzo rozwijają myślenie.

W klasach I–III szkoły podstawowej doskonale sprawdzają się zajęcia, w czasie których Ozoboty, jeżdżąc po liniach, sczytują kod. Odpowiednie programowanie trasy, czyli dodawanie właściwych kodów, wcale nie jest zajęciem na jedną lekcję – można je powtarzać wielokrotnie. Podczas lekcji dzieci nie tylko przyswajają nowe informacje, ale ćwiczą też orientację przestrzenną.

Przed zajęciami warto sprawdzić działanie łącza internetowego, które warunkuje możliwość obejrzenia filmu i wysłuchania muzyki. Jeśli dysponuje się programem do zgrywania filmów z YouTube’a, warto film o Układzie Słonecznym i nagranie Jeana-Michela Jarre’a mieć zapisane na komputerze. Również zdjęcie Układu Słonecznego warto zapisać. Przy podziale klasy na grupy należy mieć wcześniej obraną strategię: czy grupy tworzyć losowo, czy przez wybór (a jeśli losowo, to w jakiej formie będzie przeprowadzone losowanie). Podczas pierwszej lekcji (w czasie pracy dzieci) warto sprawdzić naładowanie Ozobotów i każdego z nich skalibrować, aby od razu po włączeniu ruszyły na trasy.

Może się zdarzyć, że nie zdążymy z ułożeniem jednej trasy z wszystkich kart – warto wówczas zrobić to na następnej lekcji lub nawet następnego dnia, bo to działanie jest świetnym treningiem współpracy zespołu klasowego, uczy planowania i podejmowania decyzji, a zrealizowanie zadania daje dzieciom dużo satysfakcji.

 

Scenariusz zajęć

Temat: Układ Słoneczny
Czas trwania: 135 min
Metody pracy: podająca, problemowa, aktywizująca, eksponująca, praktyczna

Przebieg lekcji

1. Nauczyciel przygotowuje komputer, podłącza rzutnik i głośniki, ustawia film do obejrzenia. Dzieci oglądają film: bit.ly/2gLQ6EG. (10 min)
2. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Uczniowie ustawiają stoliki w wyspy do pracy. (5 min)


[...]

Barbara Taniewicz – nauczycielka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dla której praca jest pasją i codzienną przygodą. Interesuje się edukacją medialną. Prowadzi klasowego bloga, na którym opisuje migawki z życia swojej klasy. Razem ze swoimi uczniami uczy się tworzyć notatki graficzne.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.