Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

YouTube, Facebook, Google – praktyczne nauczycielskie trio

18-12-2017 Autor: Małgorzata Brodecka
Opcja Analytics pozwala...

W XVII Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni szeroko otwiera się drzwi na nowe technologie. Służą one nauczycielowi, który korzysta z nich z myślą o uczniach. Można demonizować potencjał, jaki daje bycie w Sieci, albo mądrze go wykorzystać.

 

Ograniczony do 45 minut czas lekcji, obowiązek realizacji podstawy programowej, jedna godzina zajęć w tygodniu, nuda szkolna, nauczyciel na L4 kontra potrzeby i zainteresowania uczniów – w taką rzeczywistość i codzienne dylematy przeciętnego belfra wkraczają nowe technologie, oferując dostęp do materiałów 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu wszędzie tam, gdzie dociera internet. Ograniczeniem staje się tylko chęć nauczyciela i to, co z tym faktem zrobi.

Lekcje na YouTubie

Darmowe narzędzia oferowane przez Google dają nauczycielowi szeroki wachlarz możliwości. Programy do nagrywania – np. Screencastify (screencastify.com) – umożliwiają rejestrowanie pulpitu wraz z dźwiękiem i obrazem z kamery internetowej. Wolne zasoby portali, takich jak Pixabay (pixabay.com), oferują mnóstwo darmowych grafik, zdjęć i animacji na licencji CC0 (Creative Commons Zero), które można wykorzystywać bezpłatnie. Programy do montażu filmów czy tworzenia grafik, jak np. Canva (canva.com), pozwalają na tworzenie atrakcyjnych materiałów, które zamieszczone na kanale YouTube stanowią świetną bazę do wykorzystania.

Jednym z projektów realizowanych w XVII LO (dawne Gimnazjum nr 1) na zajęciach biologii są tzw. youtuberskie lekcje na zastępstwa. Nauczycielka nagrywa lekcję z użyciem wymienionych wcześniej programów i zamieszcza ją na swoim kanale. Osoba zastępująca otrzymuje link do filmu, który puszcza podczas zajęć. Poprzez film nieobecny nauczyciel podaje temat i cel zajęć, wprowadza w zagadnienie, podaje instrukcje do zadań dla uczniów. Dzięki nagrywaniu pulpitu może puścić krótki materiał filmowy z YouTube'a albo omówić fragment własnej prezentacji, którą normalnie omówiłby w tzw. realu. Lekcja taka nie jest 45-minutowym wywodem nauczyciela, a jedynie kilkuminutowym wprowadzeniem, podaniem instrukcji do zadań, które następnie uczniowie wykonują np. w grupach. Zadania omawiane są na kolejnej youtuberskiej lekcji lub po powrocie nauczyciela do szkoły.

Do sprawdzania uczniowskich zadań przydatne są dokumenty w chmurze. Posiadanie konta Google pozwala udostępniać zadania uczniom z własnego dysku i za pośrednictwem chmury dawać im informację zwrotną.

 

Lekcje na zastępstwa nagrywane są także jako niepubliczne transmisje live, które są automatycznie archiwizowane bezpośrednio na kanale YouTube (więcej na ten temat w dalszej części artykułu). Poprzez udostępniony link można je odtworzyć na zajęciach. Pozwala to zaoszczędzić czas na montowanie filmu i przesyłanie go na kanał. Przygotowanie lekcji na zastępstwo tą metodą zajmuje od  kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Przykładową lekcję można zobaczyć na stronie: (bit.ly/2jDybgJ).

Streamy powtórkowe

Przydatne w pracy nauczyciela są również live-streamy (transmisje na żywo). Można prowadzić je m.in. za pośrednictwem kanału na YouTubie. Po ściągnięciu programu z koderem, np. OBS Studio, i wpisaniu klucza strumienia na kanale – można nadawać na żywo. Transmisja taka pozwala na interakcję z wieloma widzami naraz poprzez czat, prezentację materiałów w czasie rzeczywistym, wspólne rozwiązywanie zadań. Nie ma tu ograniczeń co do liczby odbiorców. Warunkiem jest jednak posiadanie przez streamera dość szybkiego internetu.


Dla uczniów XVII LO odbywają się cotygodniowe zajęcia powtórkowe w zamkniętej grupie. Rozwiązanie to umożliwia prowadzenie powtórki z uczniami z różnych klas jednocześnie, w sytuacji gdy każda grupa młodzieży kończy lekcje o innej godzinie. W podobny sposób odbywają się powtórki przed sprawdzianami, na które w szkole nie zawsze zostaje wystarczająco dużo czasu.

Live-streamy powtórkowe są niepubliczne (opcja ustawień na kanale). Link do transmisji udostępniany jest w tajnej grupie na Facebooku, której członkowie z równoległych klas zatwierdzani są przez nauczyciela – administratora. Rozwiązanie to pozwala uczestniczyć w powtórkach tylko określonym osobom. Nie są one dostępne dla wszystkich odwiedzających kanał YouTube. Daje to pewne poczucie bezpieczeństwa uczestnikom zajęć w czasie czatowania oraz samemu nauczycielowi.

We wspomnianej grupie na portalu społecznościowym zamieszczane są też ankiety. Umożliwiły one m.in. wybór optymalnego dla większości osób terminu zajęć, a te zamieszczane po transmisji pozwalają uczniom wypowiedzieć się na temat przydatności streamu i wyboru zagadnień na następne spotkanie online. Nauczyciel może z kolei w oparciu o informacje zwrotne od młodzieży modyfikować jakość swoich działań.

[...]

Małgorzata Brodecka – nauczycielka biologii w XVII Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni, youtuberka, pasjonatka muzyki i neurodydaktyki. Autorka edukacyjnych piosenek i klipów biologicznych.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.